Web Analytics Made Easy - Statcounter

اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر نقد معصومین بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر بیانیه اساتید و طلاب حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در مورد نقد معصومین است که در ادامه می خوانید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجا که شأن حوزه ی علمیه تبیین و تبلیغ علوم و معارف اسلامی است و تاریخ حوزه ها گواه روشنی بر این مدعاست، لازم است حوزه نسبت به انحرافات جزئی یا کلی به ویژه آنجا که خوف تاثیرگذاری بیشتری می رود از سکوت اجتناب نموده و به وظیفه دینی و تاریخی خود عمل نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس حوزه ی علمیه ی آیت الله مجتهدی (ره) به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های علمیه تهران ذکر برخی نکات را پیرامون سخنان اخیر ریاست محترم جمهوری ضروری می داند.

بی شک جواز نقد مسئولان نظام اسلامی در همه ی سطوح به شرط ابتنای آن بر قانون، اخلاق و انصاف نه تنها مخالفتی با موازین اسلامی ندارد بلکه همواره بر حُسن و لزوم آن تأکید شده است. اما آنچه در صحبت های اخیر محل تأمل و مناقشه قرار گرفته است آنجایی است که از صحبتهای ارائه شده چنین برمی آید که حتی ولیّ معصوم مفترض- الطاعة هم می تواند در مقام نقد قرار گیرد در حالیکه نقد حسب معنای لغوی و متفاهم عرفی آن، تمییز سره از ناسره    می باشد و پر واضح است که قول و فعل و تقریر معصوم به اتفاق علمای شریعت و مقتضای ادله عقلی و نقلی مطلقا عاری از هر ناسره ایست و لازمه ی چنین نقدی آن است که شخص نقّاد معتقد به وقوع خلاف صواب در عمل و رویّه معصوم باشد. معتقدان به امکان صدور چنین فعلی از معصومان را می توان به مسلمات عقاید شریعت شریف و محکمِ براهین عقلی و انبوهِ نصوص نقلی ارجاع داد که وضوح آن ما را از بحث دوباره پیرامون آن بی نیاز می کند.

آنچه در شرع مقدس، مبیّن احکام و معارف می باشد عبارت است از عقل، کتاب عزیز و سنت اولیای الهی و لذا افعال معصومین علیهم السلام نه تنها قابل نقد نیست بلکه مبیّن شریعت است و بلکه آن کسی مستحق نقد و توبیخ است که از این سیره فاصله بگیرد.

همگان می دانیم بنا به آیه ی ۶۵ سوره نساء نه تنها اطاعت از حکم پیامبر لازم است بلکه اگر کسی از حکم ایشان کوچکترین حرجی در قلب خود احساس کند، از ایمان اسلامی بهره ای نبرده است. «فلا و ربّک لا یؤمنون حتی یحکّموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلّموا تسلیما»

اما درباره ی واقعه ای که در این سخنان بدان استشهاد شده است باید گفت بنا بر آنچه در تفسیر صافی آمده است (ج۳ – ص۱۵۲) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقام توضیح جایگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام قرار داشته اند و این سخن از سوی کسانی ایراد شده است که نتوانسته اند مقام ولایت ایشان را بپذیرند و در جواب آنها آیه ۹۱ سوره نحل مبنی بر اجتناب از خروج عهد الهی، نازل می شود و پس از این گونه برخورد محکم با معترضین، عجیب آن است که به چنین سیره ی منافقانه ای استناد شود.

حاصل آنکه ظاهر سخنان ایراد شده، با مبانی خرد و دانش دینی مغایر است و از این جهت شایسته بلکه لازم است در اولین فرصت مناسب، این اشتباه - که لابد سهوی بوده - اصلاح شود.

از خداوند متعال شناخت جایگاه و توفیق عمل به وظیفه را به صورت کامل و متقن برای عموم و خاصّاً برای مقامات کشور خواستاریم.

و السلام علی من اتبع الهدی

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد

به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»



نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.



در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد