فیلم نباید ترکیب نامنسجم از اتفاقهای عادی و غیرواقعی باشد
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۶۵۴۷
اصفهان - منتقد و مدرس سینما گفت: فیلم نباید ترکیب نامنسجم و خشکی از اتفاقهای عادی و رخدادهای غیرواقعگرا باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، این هفته در سی و هشتمین نشست خود با نمایش پنج فیلم برگزار شد.
«ضد نور» (وحید نصیریان)، «رؤیاهای برفی» (سالم صلواتی)، «رادیولوژی یک پرتره» (امیر توده روستا)، «آنچه اینجاست» (موریتز سونتاگ) و «دو خواهر» (بیژن میرباقری)، فیلمهایی بودند که در آخرین دوشنبه دیماه ۹۶ در نگارستان امام خمینی به نمایش گذاشته شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از نمایش فیلمها، احمدرضا سیستان، منتقد و مدرس سینما، بهعنوان کارشناس جلسه گفت که مایل است نقدهایش، رویکردی آموزشی برای حاضران در جلسه داشته باشد.
وی معتقد است با وجود اینکه برخی از این فیلمها را چهرههای شناختهشده سینما ساختهاند و نهادهای حرفهای سینمایی مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیهکردهاند، اما هیچکدام از این آثار، قابل دفاع نیستند و از این بابت باید متأسف بود.
سیستان، مهمترین عامل ضعف این فیلمها را فیلمنامههای ضعیف دانست و گفت: عناصر مشترکی در فیلمنامه فیلم کوتاه و بلند وجود دارد که رعایت آنها ضروری است، اما اهمیت رعایت برخی از عناصر، در فیلمنامه کوتاه ضروریتر است. در فیلمنامه کوتاه، پلات، شخصیت، mood یا فضا، گفتوگو، ایجاز و کنش، عناصر ضروری هستند که توجه به آنها، میتواند فیلمنامه خوبی را به وجود آورد. همچنین میتوان گفت که ساختار فیلمنامه کوتاه در یک نمای کلی، میتواند شخصیت محور یا موقعیت محور باشد. تفکیک بین این دو موضوع، میتواند به ما برای ورود به این آثار کمک کند.
منتقد و مدرس سینما همچنین افزود: اگر بخواهیم به ساختار یک فیلم پی ببریم ابتدا لازم است سه خطی آن را بفهمیم. سه خطی، یعنی خلاصه قصه که میتواند از چند جمله تا حدوداً سه خط باشد.
انیمیشن ضد نور، ساخته وحید نصیریان، میخواهد بگوید انسان از عصر توحش به عصر دیگری از توحش رسیده، با اینکه شکل و صورت این توحش تغییر کرده است.
سیستان دراینباره گفت: فیلم کوتاه، محدودیتهای بسیاری از جمله زمان دارد که به نظر میرسد بستر مناسب اینگونه نظریات عمیق فلسفی نیست. با اینکه این فیلم، اثری خوشساخت است، اما نگاهی کلیشهای به تاریخ و انسان دارد و حرف تازهای نمیزند. این دو مسئله، باعث شده در نهایت با فیلم قابل دفاعی مواجه نباشیم.
فیلم «رؤیاهای برفی» درباره پیرمرد و پیرزنی است که در روستایی متروک زندگی میکنند و در انتظار پسرشان هستند که سالها قبل به سربازی رفته و هنوز بازنگشته است. این فیلم را میتوان شخصیت محور دانست، چراکه تضاد و تناقض یا بحرانهایی در داستان نمیبینیم، به همین دلیل نمیتوان آن را موقعیت محور بهحساب آورد.
وی درباره این فیلم نیز گفت: ایده اصلی فیلم یعنی انتظار پیرمرد و پیرزن، چه موانعی را در خود دارد که بتواند ما را درگیر قصه خود کند. این، یک قانون کلی است که هر چقدر سطح کشمکش بیشتر باشد، درگیری تماشاگر با قصه بیشتر خواهد بود. این فیلم، تماشاگر را درگیر نمیکند. نقص دیگر این فیلم، این است که از ابتدا تا تقریباً انتهای فیلم در فضایی واقعگرا هستیم، اما در انتها بهیکباره، اتفاقی غیرواقعگرا میافتد، درحالیکه فیلم با مخاطب چنین قراردادی ندارد.
سیستان تصریح کرد: اگر یک مثلث را در نظر بگیریم، دو رأس آن، انگیزه و منطق، است که برآیند این دو، چیزی است که به آن قرارداد میگوییم. بر این اساس، اگر بنا است در فیلم با اتفاقاتی خلاف آنچه در واقعیت رخ میدهد، روبهرو شویم، باید از ابتدا جنبهها یا رگههایی از این مسئله را مشاهده کنیم. بهعبارتدیگر، فیلم نباید ترکیب نامنسجم و خشکی از اتفاقهای عادی و رخدادهای غیرواقعگرا باشد.
وی در ادامه افزود: درست نیست فیلمنامه مبتنی بر یک اتفاق باشد. بهبیان دیگر، پیرنگ یا پلات فیلمنامه، سلسله روابط علی- معلولی است که رخدادهای قصه، محصول آن است. طبق اصول کلاسیک فیلمنامهنویسی، اگر رخدادها مبتنی بر تصادف باشد و نه محصول روابط علی– معلولی پیش از خود، نمایانگر نقص در فیلمنامه است.
منتقد و مدرس سینما درباره فیلم امیر توده روستا با بازی کورش تهامی هم گفت: فیلم رادیولوژی یک پرتره، کارگردانی ظریفی دارد و صحنههای پربرخورد فیلم، اجرای خوبی دارد که باعث میشود مخاطب، همراه فیلم شود، اگرچه داستان، ابهام زیادی نیز دارد و درنهایت در همان ابهام هم به پایان میرسد.
وی ادامه داد: فیلم «دو خواهر»، روایتگر داستان دو خواهری است که در انتظار کسی هستند تا از جبهه برگردد. گویی آنها نمیتوانند باور کنند که آن فرد، به شهادت رسیده است.
سیستان تصریح کرد: ما در این فیلم، متوجه نمیشویم شخصیت اصلی کیست. این، مهمترین مسئلهای است که در سه خطی وجود دارد، اما متأسفانه بیژن میرباقری باوجود سابقه خوب فیلمسازیاش، این ایراد را نتوانسته برطرف کند. موضوع دیگر اینکه این فیلم، متعلق به دهه هفتاد است و فیلم «رؤیاهای برفی» در سالهای اخیر ساخته شده، مایه تأسف است که دو فیلم از سینمای ایران دیدیم که نشان داد دستکم در داستانگویی و قصهپردازی درجا زدهایم.
وی در پایان اظهار داشت: تکنیک فیلمسازی را میتوان با گذراندن دورههای آموزشی یا تجربه کردن زیاد فراگرفت، اما فیلمنامهنویسی چیزی نیست که بهسرعت آموخته شود. هنری است که صبوری و درک زیادی میخواهد و همواره، تا پایان عمر، باید آموخته شود. فیلمنامه، مهمترین ضعف سینمای امروز ایران است.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آغاز پیشفروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچهها»
نمایش مستندی از ارد زند در موزه سینما، اعلام برنامه پانوق فیلم کوتاه و آغاز پیش فروش بلیت یک نمایش جدید در تئاترشهر از خبرهای روز ۱۴ ازدیبهشتماه هستند.
به گزارش ایسنا، مستند «مدرسه در دست بچهها» ساخته ارد زند در موزه سینما نمایش داده میشود.
طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلم «مدرسه در دست بچه ها» در سالن فردوس موزه سینما روی پرده میرود.
در نشست شبهای مستند که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار میشود، ارد زند مستندساز پیشکسوت درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
این فیلم مستند درباره مدرسهای درتهران است که دو روز در سال به دست بچهها اداره میشود. «مدرسه در دست بچه ها» در جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین و در جشنواره فیلم کیش لوح زرین شده بود.
***
هشتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با نمایش سه درام و یک فانتزی برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ماشوم» در ژانر درام، به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی ساخته شده است. «چشماتو ببند» فیلمی در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری است. «برف سراسری» را نیز پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام ساخته شده است. «دندان درخت» اثری فانتزی است به نویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا که مهبد عبقری تهیهکنندگی آن را برعهده داشته است.
سعید هاشمزاده، نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس جلسه هشتم از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان به گفتوگو مینشیند. محمد صابری نیز به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود.
***
پیشفروش بلیت نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران که در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود، آغاز شد.
نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیهکنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران بهعنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاهپوش این نمایش هستند.
نمایش «دوازده سیوشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.
داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا میشود.
امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح صدا)، لعیا شمسالدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامهریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبکروح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمسالدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام