قرآن و رفتار پیامبر یک خلق بدیع و پدیده هنری است
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۸۴۸۶
آیت الله علیدوست گفت: اسلام آمیخته به هنر است و از آغاز با نزول قرآن که یک پدیده هنری بوده و همراه رفتار پیامبر که یک خلق بدیع است، انسان ها را به هنر دعوت کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع (ویژه دومین همایش ملی فقه هنر) با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه و مسئول انجمن علمی فقه حوزه و دبیر علمی همایش روانه آنتن شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در آغاز آیت الله علیدوست با بیان اینکه اسلام با هنر آغاز می شود ، عنوان کرد : اسلام انسان ها را به هنر دعوت می کند.قرآن یک پدید هنری محسوب می شود و رفتار پیامبر یک خلق بدیع و مطبوع است.
وی افزود: در فضای طبیعی اعمال شامل واجب ، مستحب ، مباح ، مکروه و حرام هستند معمولا تصور بر این است که کف هنر اباحه است یعنی نه به انجامش دعوت شدیم نه به ترکش.اما تصور ما این است که این رفتار با پدیده های هنری رفتار خوبی نیست و حق هنر را ادا نمی کند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه ادامه داد: اگر بپذیریم پدیده های هنری زیبا هستند و آنچه که نا زیبا باشد هنر نیست ، به عنوان مثال شعر زیبا ، خط زیبا و حتی رفتار زیبا در هنر قرار می گیرد و ما روایت داریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، بنابراین دوست داشتن خدا که شامل هنر می شود حداقل آن استحباب است یعنی انجام آن ثواب دارد.
آیت الله علیدوست خاطر نشان کرد: ممکن است هنر به مرز وجوب نیز برسد .در جایی که بخواهیم یک مرام و مذهبی را از طریق هنر نهادینه کنیم و اشاعه دهیم و یا زمانی که از طریق هنر قصد دفاع مشروعی داشته باشیم هنر واجب می شود. بنابراین هنر از لحاظ شریعت اسلام از استحباب آغاز می شود و تا مرز وجوب نیز پیش می رود و فساد به هنر اسلامی راه ندارد.
وی با ابراز تاسف از آمیخته شدن هنر با فساد ، اظهار کرد : همه انسان ها اعم از متدین و غیره به هنر گرایش دارند و گاهی هنر با پدیده های منفی آمیخته می شود در این حالت نمی توان نام هنر بر آن نهاد و نام آن هنرنما ست که با نام هنر تبلیغ می شود .
دبیر علمی همایش ملی فقه هنر تاکید کرد : پرداختن علمی و فنی با هنجارهای شناخته شده فقه و با توجه به اقتضائات مکان و زمان ضرورت پرداختن به هنر را آشکار می کند.
آیت الله علیدوست به برگزاری همایش فقه هنر اشاره کرد و گفت : متدینان دوست دارند بدانند که دین و آیینشان درباره هنر چه می گوید.از این رو با همراهی خوب مقام معظم رهبری و با همکاری دفتر تبلیغات و مدرسه اسلام برگزاری چنین همایشی کلید خورد و همایش ۲۷ دی ماه ۹۶ دومین همایشی است که برگزار می شود.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جوادی آملی: وعده صادق طلیعه فتح است
مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: محصول پربرکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا میخواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمیکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله جوادی آملی در پی انجام عملیات «وعده صادق» و حمله ایران به اسرائیل در سرزمینهای اشغالی پیامی صادر کرد.
متن پیام آیتالله جوادی آملی بدین شرح است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا میخواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمیکند.
«لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»
احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمیکند.
ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحاتی که قرآن وعده میدهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشیها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است.
در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم، اما «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ».
اسرائیل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده میدهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسرائیل را ریشه کَن میکند و غزه و امثال غزه را نجات میدهد و مقاومت را میپروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور میکند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ هیچ مقابلی ندارد.
انتقام از صهیونیست نشانگر صحت راهبرد کلان نظام استاین عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیفتد، این کارها را دیشب انجام دادند.
بنازیم دستی که انگور چید/ مریزاد پایی که در هم فشرد
اگر این میاست، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند، با دست اینها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت میبرد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر میبرد.
من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض میکنم و از ذات اقدس الهی مسالت میکنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.
غفر الله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
انتهای پیام/