Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:53:54 GMT

تخریب دردسرساز در 'کبابیان' همدان

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۹۱۲۷

تخریب دردسرساز در 'کبابیان' همدان

همدان- ایرنا- تخریب بنایی قدیمی با به گفته عده ای تاریخی محله کبابیان واقع در یکی از محله های قدیمی شهر همدان به اندازه قدمت این بنا حاشیه ها و واکنش های به همراه داشت و منجر به کشمکش ها و انتقاداتی در صحن شورای اسلامی این شهر و حتی رسانه ها شد.

به گزارش ایرنا، در واقع اقدام ناگهانی شهرداری همدان در تخریب سه خانه در محله کبابیان فراتر از انتفاد و واکنش، حتی به درگیری برخی اعضای شورای اسلامی این شهر انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تخریب این بنا در بدو آغاز به کار رسمی 'عباس صوفی' در مسند شهردار همدان نه تنها چالش هایی را برای وی به همراه داشته بلکه بین اعضای شورا نیز به جنگ روانی تبدیل شده است.
تا جایی که روز گذشته در صحن این شورا، رئیس و نائب رئیس شورای شهر همدان پس از اینکه ابراهیم مولوی رئیس شورا انتقاداتی به شهردار منطقه یک وارد کرد و در نتیجه آن شهردار جوان جلسه را ترک کرد، نسبت به نوع برخورد با او واکنش هایی را نسبت به یکدیگر داشتند.
نائب رئیس شورای شهر همدان از نحوه برخورد با شهردار منطقه یک گلایه مند بود و انتقاد خود را در جمع به رئیس شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد و حتی دیروز حمید بادامی نجات رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان در کانال شخصی و خبری خود، پیرامون تخریب این سه خانه در محله کبابیان به شهردار بابت مطلع نکردن اعضای شورا تذکر داد.
بادامی عنوان داشت: با توجه به حساسیت موضوع، قبل از تخریب می‌بایست این اقدام با اعضای شورای شهر همدان درمیان گذاشته می‌شد، دراین صورت شورای شهر می‌توانست نسبت به این عملکرد پاسخگو باشد.
اما رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز نسبت به انتقادهای مطرح شده به ویژه در فضای مجازی واکنش داد و اظهار کرد: هیچ یک از خانه ‌های تخریب ‌شده در محله کبابیان همدان اثر تاریخی ثبت شده نبودند و در غیراینصورت میراث فرهنگی ممانعت می کرد.
ابراهیم مولوی در گفت وگوهای متعدد طی 48 ساعت گذشته با رسانه های مختلف بیان کرد که خانه‌های تخریب شده توسط شهرداری در محله کبابیان همدان، اغلب جزو بافت فرسوده شهری بودند که در مسیر فعالیت‌های عمرانی قرار داشتند و شهرداری به منظور حفظ امنیت مردم و به جهت پیش‌بینی ریزش‌های احتمالی، اقدام به تخریب کرد.
مدیر منطقه یک شهرداری همدان نیز در این مورد گفت: تخریب دیوارهای ساختمان فرسوده محله کبابیان همدان در راستای حفظ جان شهروندان است چرا که حفاظت از جان مردم اهمیتی دوچندان دارد و نمی توانستیم بی تفاوت از فرسودگی و خطر سقوط دیواره این ساختمان با سادگی عبور کنیم.
امیر فتحیان‌نسب اضافه کرد: این مکان هرگز تاریخی نیست و براساس نظر کارشناسان مرمت و احیای آن امکان پذیر نبود و در نهایت با هماهنگی ادارات مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی تخریب شد.
وی ادامه داد: دیوار بیرونی این ساختمان در محله کبابیان به سمت بیرون درحال تخریب بود و احتمال ایجاد خطر جانی برای عابران وجود داشت؛ ضمن اینکه هیچ‌ یک از ساختمان‌های تخریب شده در محله کبابیان همدان ثبت ملی نشده و این موضوع را اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز تایید کرده است.
رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز، تاکید کرد که توجه به بافت های ارزشی و تاریخی پایه و اساس کار ما باشد چرا که این بافت ها میراث و هویت شهرمان است.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی و فرهنگی شهر در رویداد 'همدان پایتخت گردشگری 2018 آسیا' ظرفیت خوبی در معرفی هویت و فرهنگ این شهر تاریخی دارد، گفت: برهمین اساس باید در راستای حفظ و احیای بافت های باارزش و قدیمی شهر اقدام کرد و نسبت به اتفاقات و اقدامات در این زمینه حساس بود و دقت داشته باشیم چرا که احیای بافت های تاریخی به هویت تاریخی و فرهنگی ما غنای بیشتری می بخشد.
در مجموع تخریب بنای قدیمی در محله کبابیان همدان دردسری پرحاشیه برای شهرداری و شورای شهر بود، اما باید به این نکته اشاره داشت که اگر این بنا تاریخی بود چرا از سوی میراث فرهنگی به ثبت ملی نرسیده است و حالا که اقدام به تخریب شده، برخی شهرداری را مقصر می دانند.
ساکنان این محله هم معتقدند که تخریب این سه خانه کار اصولی بوده است و حتی یکی از پیمانکاران پیرامون خانه های قدیمی این منطقه به نکات جالبی اشاره کرد.
وی در این باره گفت: اوایل امسال اداره راه و شهرسازی مناقصه ای مبنی اصلاح و ترمیم جداره این محل و مغازه های اطراف آن برگزار کرد.
وی افزود: بنای خانه اخلاصی بعد از بازدید به حدی مخروبه و غیره قابل بازسازی بود که نه فقط شرکت ما، که هیچ شرکتی حاضر به انجام اصلاح و ترمیم آن نشد و به نظرم بهترین و امنیت ترین کار تخریب این بنا یا دوباره سازی آن بود.
به هر حال رد و بدل شدن کارت زردها در کشمکش های شورای اسلامی شهر همدان در کنار مطرح شدن تاریخی نبودن بناهای تخریب شده که به تائید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید، زمانی صورت گرفت که خانه های فرسوده و قدیمی با خاک یکسان شدند تا جان مردم در امان بماند.
7520/2090
گزارش از: میثم ناصرنژاد**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران

رئیس شورای شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیئت امنای محلات شهر تهران، همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ اردیبهشت (روز شوراها) خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیئت امنای محلات در 352 محله پایتخت این هیئت امنا  از 9 اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شوراهای سراسر کشور که به روز شوراها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می‌کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیئت امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیئت‌های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و افزود: آغاز به کار این هیئت های امنا در 352 نقطه از پایتخت و با حضور 7350 نفر از معتمدین آن هم در مدیریت شهری این دوره  می‌تواند زمینه‌ساز هم‌افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهادهای ذیربط در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.

رئیس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیئت امنای محلات،  یادآور شد: اعضای این هیئت متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخبگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیئت‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله و معتمدین شورای شهر تهران است از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیئت امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تشکیل نخستین جلسه آن هم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود و  موضوع انتخاب ارکان هیئت امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقاء سطح کیفی زندگی، ایجاد هم‌افزایی و همکاری بین اعضا و ساکنین محلات و سایر نهادهای ذیربط از مهمترین محورهای این جلسات به شمار می‌رود.

جلسه اعضای شوراهای ادوار گذشته برگزار می‌شود

چمران با اشاره به اینکه شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیئت امناء محلات همراه خواهد بود گفت: بعدازظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای ادوار دوره‌های اول تا ششم برای هم‌اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • رژیم صهیونیستی اردوگاه «نور شمس» را به شکل کامل ویران کرد