Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که امروزه تنها راه نجات جامعه از بیکاری، مهارت آموزی نیروی کار است، گفت: 600 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند.

یعقوب نماینده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ماموریت و رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تامین و تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار و ایجاد فرهنگ فنی در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تمامی استان‌های کشور ادارات کل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مستقر هستند و می‌توان گفت بین ادارت کل ۳۱ استان، اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی منسجم‌ترین و مطرح‌ترین مجموعه محسوب می‌شود و با توجه به صنعتی بودن استان، شالوده ی آن منسجم است. 

وی با بیان این‌که مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در تمامی شهرستان ها به جز شهرستان چاراویماق مستقر است، افزود: در حال حاضر شهرستان تبریز دارای چهار مرکز آموزش فنی و حرفه ای بوده و شهرستان‌های مراغه و بناب نیز از دو مرکز آموزش فنی وحرفه ای بهره مند هستند. 

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: در آذربایجان شرقی حدود 600 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال است که با مالکیت خصوصی و اخذ مجوز از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فعالیت می‌کنند، تمامی مباحث و فرایند این آموزشگاه‌ها توسط اداره کل رصد می شود. 

وی با بیان اشاره به این‌که 28 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در جوار کارخانه‌های استان فعالیت می کنند، افزود: این مراکز در جوار صنایع مطرح مانند تراکتور سازی، ماشین سازی، شیر پگاه، شیرین عسل و...مشغول ارتقای سطح علمی کارگران مجموعه های صنعتی هستند. 

وی بیان کرد: از برنامه‌های دیگر اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان، آموزش در جوار دانشگاه هاست که تحت عنوان مراکز ارتقای شایستگی های دانشجویان در اکثر دانشگاه های استان فعال هستند.

 نماینده خاطرنشان کرد: آموزش در زندان ها و ندامت گاه ها نیز یکی دیگر از  فعالیت‌های فنی و حرفه ای در استان است، مراکز آموزش فنی و حرفه ای در تمامی زندان های استان و مراکز ماده 15 و 16 فعالیت می کنند، آموزش های سیار روستایی و عشایری این اداره کل نیز به روستاییان، خدمات آموزشی ارائه می دهند.  

وی با اشاره به مهارت آموزی در محیط کار، تحت عنوان "استاد شاگردی" در میان اصناف و کسبه، گفت: اصناف می توانند از طریق معرفی اداره کل فنی و حرفه ای  شاگردگیری کنند و بعد از آموزش شاگردان توسط مراکز آموزش فنی و حرفه ای، گواهی برای افراد صادر می شود و افراد می توانند از مهارت های شاگردان بهره مند شوند. 

وی با بیان این‌که آموزش سربازان در پادگان های استان نیز توسط مراکز فنی و حرفه ای حائز اهمیت است، اظهار کرد: مهارت آموزی سربازان در پادگان های استان از سال 72 آغاز شده و امسال نیز در سطح پادگان ها، توسعه ی چشمگیری داشته است. معتقدم پادگان ها به عنوان گلوگاهی برای تربیت نیروهای جوان،  فرصت مناسبی را در اختیار جوانان قرار دهد.

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: طرح کارورزی یکی دیگر از طرح های مهارت آموزی فنی وحرفه ای است که در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاه ها به صنایع اعزام شده و تا شش یا 9 ماه در صنایع فعالیت می کنند و دولت در قبال فعالیت آنها، مبلغی حدود یک سوم قانون کار را به عنوان حقوق پرداخت می کند، در این طرح اگر کارفرما از فعالیت و خدمات نیروها راضی باشد آنها را به محموعه جذب می کند و در این شرایط نیز تا دوسال بیمه ی کارفرمایان توسط دولت پرداخت می شود. 

وی با بیان این‌که آموزش تقاضا محور یکی از سیاست های اداره کل فنی و حرفه ای است، افزود: در این زمینه تفاهم نامه های همکاری متعدد با صاحبان صنایع عقد کرده ایم، حدود 54 تفاهم نامه از جمله شرکت شهرک های صنعتی جهت نیاز های آموزشی صنایع، اجرایی شده است. 

نماینده با تاکید بر این‌که مجموعه آموزش فنی وحرفه ای از تمامی امکانات جامعه در جهت ارائه آموزش فنی و حرفه ای استفاده می کند، اظهار کرد: در همین راستا مقرر شده از پتانسیل جهاد دانشگاهی استان که به عنوان یک مجموعه ی فعال و توانمند در حوزه های پژوهشی و آموزشی است، جهت توسعه ی آموزش و مهارت در جامعه بهرمند شویم. 

وی ادامه داد: هدف آموزش فنی و حرفه ای از همکاری با تشکل ها، سازمان ها و بخش های غیر دولتی، ایجاد سکوهای مشترک همکاری است تا از بحث های جزیره ای فاصله گیریم، مرکز آموزش فنی وحرفه ای از پتانسیل صاحبان صنایعی که وارد کننده یا تولید کننده ی تکنولوژی در کشور هستند، استفاده می کند. 

وی با بیان‌ این‌که بهره مندی از کل جامعه در اشاعه ی آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه ی آن، از اهداف اصلی مراکز آموزش فنی و حرفه ای است، تاکید کرد: اگر امروزه جامعه از بیکاری رنج می برد، عمده دلیل آن به فقدان و خلا مهارتی نیروی انسانی جامعه باز می گردد، اگر جوانان مهارت های متعدد را آموزش ببینند، بی شک دارای اعتماد به نفس بالایی خواهند بود و خود به عنوان خود اشتغالی در جامعه می توانند فعالیت کنند. 

وی با اشاره به این‌که سالانه حدود 35 هزار نفر در بخش دولتی و 36 هزار نفر در بخش غیر دولتی از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد:  تعداد تنوع حرفه ها در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به بیش از چهار هزار حرفه می رسد، که در استان ما نیز حدود ۵۲۴ حرفه برای افراد ارائه می شود، احراز یا تعیین صلاحیت حرفه ای از افراد بعد از برگزاری آزمون توسط مرکز آموزش فنی و حرفه ای به نیروی کار ارائه می شود تا بتوانند با این گواهی نامه، پروانه کسب و تسهیلاتی را اخذ کنند و همچنین این افراد در جذب صنایع و مجموعه ها جزو اولویت ها محسوب می شوند. 

وی با اشاره به این‌که افراد دارای گواهی نامه در حوزه ی صنعت ساختمان و فرش و قالبیافی می توانند از خدمات یارانه ای دولت بهره مند شوند، افزود: گواهی نامه ی فنی حرفه ای دارای کد بین الملی و جزو مشاغل دارای کد سازمان جهانی کار هستند که این گواهی نامه ها در اعزام و پذیرش افراد به عنوان نیروی کار در خارج از کشور، بسیار حائز اهمیت است.  

وی در بخش دیگر سخنان با بیان این‌که توجه به آموزش های فنی و حرفه ای به دلیل مدرک گرایی جامعه کم رونق شده است، گفت: طی سال های اخیر، علی رغم توجه جامعه به بحث های آموزش فنی و حرفه ای، برخی افراد به مدرک گرایی دانشگاه ها رو آوردند ولی بعدها پی بردند که برخی از دانشگاه ها، دانشگاه کار آفرین و مهارت بنیان نیستند و اگر می خواهند مهارتی به دست آورند باید سازمان ها و موسسات مهارت آموز نیز  فعال باشند، ولی متاسفانه هنوز هم جذبه ی مدرک در جامعه ما بالاتر است و افراد جهت دستیابی به خوشبخی و مشاغل بالاتر، می پندارند که به مدرک دانشگاهی محتاج اند. 

وی افزود: مسئولان در این راستا به شدت از مراکز آموزش فنی و حرفه ای حمایت می کنند تا مباحث فنی و حرفه ای را در جامعه اجرایی شود، چرا که مهارت آموزی تنها راه نجات از بیکاری است. 

وی در خصوص آموزش سربازان در پادگان های استان، اظهار کرد: این طرح در ابعاد کوچک از سال 72 عملی می شد که مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان نسبت به آموزش دو هزار و 500 نفر تعهد داشت و سال جاری این تعهد به شش هزار و 999 نفر رسیده است. در این طرح سربازانی که ادعا دارند و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، در تعیین سطحی شرکت می کنند و بعد از طی مراحل آموزشی به کسانی که واجد صلاحیت هستند گواهی صادر می شود.

وی افزود: آموزش سربازان در راستای استفاده از تمامی امکانات در مباحث مکانیکی، صنایع غذایی، خشکشویی، نان نوایی، طراحی دوخت، تعمیر کاری، تاسسیات و حوزه ی آی تی، توسط اساتید مجرب اجرایی می شود. 

وی با بیان این‌که  تبریز 2018 فرصت بزرگی برای مراکز آموزش فنی و حرفه ای بود تا بتوانیم در حوزه ی گردشگری اقدامات موثری انجام دهیم، افزود:  تبریز 2018 نقطه ی شروعی است تا بتوانیم گردشگری استان را با استفاده از پتانسیل گردشگری خود رونق بخشیم. 

وی در خصوص اجرای طرح ایران مهارت در مدارس کشور، گفت: این طرح در مجلس تصویب رسیده و وزیر آموزش و پرورش طبق توصیه ی مقام معظم رهبری به شدت پیگیر این جریان است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز امادگی کامل خود را در این راستا اعلام کرده است، در این طرح با همکاری آموزش و پروش و مراکز آموزشی دیگر از اوقات فراغت دانش آموزان در جهت مهارت افزایی کودکان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که مجموعه جهاد دانشگاهی، مجموعه ای موفق و پویا و فعال در جامعه محسوب می شود،  اظهار کرد:  بحث نهاد عمومی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی در موفقیت و پیشرفت آن بی تاثیر نیست و بی شک جهاد دانشگاهی می تواند به عنوان مهم ترین شرکای اجتماعی آموزش فنی و حرفه ای جهت تربیت نیروی متخصص جامعه فعالیت کند. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره رایگان آموزش تعمیرات پیشرفته ECU خودرو در زاهدان شروع شد

جلیل شهریاری گفت: رائه آموزش‌های مهارتی با هدف امیدآفرینی در راستای یاری رساندن به ایجاد اشتغال پایدار از مهمترین رسالت آموزش فنی و حرفه‌ای است و در همین راستا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دوره آموزش تعمیرات پیشرفته ECU خودرو را برای مهارت آموزان برگزار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مراجعه کارآموزان بصورت آزاد برای آموزش در استان‌های دیگر و پایتخت هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال باید پرداخت کنند که با اجرای این دوره رایگان در بخش دولتی مشکلات شهریه‌ها و هزینه ایاب و ذهاب برطرف شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره اتمام دوره در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه بیان کرد: در پایان دوره مهارت آموزانی که نمره قبولی را در آزمون تئوری و عملی کسب کنند موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۰ نفره این دوره ادامه داد: مهارت آموزانی که دوره‌های اولیه تنظیم موتور و برق خودرو را گذرانده باشند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دوره رایگان آموزش تعمیرات پیشرفته ECU خودرو در زاهدان شروع شد
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • حرفه آموزی معتادان در حال بهبود برای ورود به بازار کار
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت‌آموزی در دوره متوسطه دوم
  • راه اندازی رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ایی میناب
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز فنی و حرفه ای برای تحقق شعار سال