Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس جمهوري ازبکستان در سال 2017 ميلادي، 10 تن از سفيران اين کشور را به دليل نداشتن کارآيي لازم، از کار برکنار کرد.
«شوکت ميرضيايف» با اشاره به برکناري 10 تن از سفراي ازبکستان از جمله سفراي اين کشور در چين، ترکيه، ژاپن و مالزي، خواستار ايجاد واحد ويژه در وزارت امور خارجه ازبکستان با هدف گسترش روابط اقتصادي خارجي، گسترش صادرات و جذب سرمايه گذاري و نيز توسعه گردشگري و تعميق روابط با هموطنان مقيم کشورهاي خارجي شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تغييرات انجام شده اخير در بخش سفارتخانه هاي ازبکستان نشان مي دهد که، انجام اصلاحات در عرصه سياست خارجي از اهميت زيادي برخوردار است.
در واقع، رئيس جمهوري ازبکستان قصد دارد تمامي نيروهايي که از دوران رياست جمهوري پيشين بر سر کار بوده اند و نتوانسته اند خود را با اصلاحات جديد وقف دهند ، برکنار کند.
تغييرات در سفارتخانه هاي ازبکستان در چين و ترکيه
در عين حال، انجام تغييرات در سفارتخانه هاي ازبکستان در چين و ترکيه نشان مي دهد که، رئيس جمهوري ازبکستان از رقابت قدرت هاي منطقه اي و بين المللي غافل نبوده است.
در واقع، براي دولت تاشکند اصلاحات تدريجي سياسي، اجتماعي و اقتصادي ضامن حفظ ثبات و پيشگيري از اغتشاشات اجتماعي خواهد بود.
به عبارت منطقي تر بايد گفت، شوکت ميرضيايف ميراث به اصطلاح سنگيني را تحويل گرفته است که در پشت ثبات داخلي ازبکستان، مشکلات بسيار بزرگ اجتماعي و اقتصادي نيازمند به سرمايه گذاري، افزايش نارضايتي طبقه متوسط و جوانان، روابط پيچيده با همسايگان و فشارهاي رو به افزايش مسکو، واشنگتن و پکن که براي تسلط بر آسياي مرکزي بين يکديگر رقابت مي کنند، پنهان شده است.
در سياست خارجي رهبر جديد، تغيير گسترده رويه سياست خارجي با توجه به چارچوب اصلاحات اساسي قانون اساسي مدنظر نيست، اما همچنان توازن پايدار ميان منافع قدرت‌هاي بزرگ منطقه و جهان يعني روسيه، آمريکا، چين، اتحاديه اروپا و گسترش آرام وملايم روابط با کشورهاي همسايه مدنظر خواهد بود.
اصلاحات سياسي در ازبکستان
«ايگور پانکراتينکو»Igor Pankratinenko کارشناس سياسي روس در ارتباط با انجام اصلاحات سياسي ازبکستان در اين باره مي گويد:
"پيشنهادهايي که طي ماه هاي اخير از سوي ميرضيايف ارائه شد، از جمله تهيه و تصويب قانون مبارزه با فساد، آزادسازي بازار ارز و حمايت از حقوق تجار امکان کاهش نارضايتي اجتماعي و افزايش فعاليت هاي اقتصادي مردم اين کشور را به دنبال خواهند داشت."
در حقيقت، اصلاحات جاري در عرصه داخلي ازبکستان با رضايت مردم اين کشور پيگيري شده است.
برغم آن که، برخي رقباي شوکت ميرضيايف از عرصه سياسي و اجتماعي ازبکستان حذف شده اند، اما مردم اين کشور بيش از سي و دو ميليون نفري از انجام اصلاحات در داخل ابراز رضايت کرده اند.
اين واقعيت را نبايد ناديده گرفت که، در عرصه سياست خارجي مسائل جدي و پيچيده اي در انتظار رهبري جديد دولت تاشکند است. از جمله روابط ازبکستان با کشورهاي همسايه دچار يک سري از مسائل است.
در واقع، از يک سو رقابت با قزاقستان باقي مانده و از سوي ديگر نخبگان ازبک از ميرضيايف به صورت قاطع مي خواهند که سياست خارجي ازبکستان را در مناسبات با دولت هاي تاجيکستان و قرقيزستان، از موضع برتر پيش ببرد.
البته ميرضيايف نيز به خوبي درک مي کند که چنين برتري شرط الزامي حفظ موقعيت مناسب در تعاملات تاشکند با بازيگران بزرگي نظير پکن، واشکنتن و مسکو خواهد بود.
نويسنده: محمدعلي طالبي
136/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است

رضا قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات اهمیتی کمتر از مرحله اول ندارد و منتخب شمال استان اردبیل باید با بیشترین رای و اعتماد مردمی راهی بهارستان شود.

وی خاطرنشان کرد: شور و نشاط انتخاباتی شهرهای شمال استان اردبیل را فراگرفته و تا ۲۰ اردیبهشت ماه فضای تبلیغاتی انگیزه بیشتری را برای مشارکت بالای مردم فراهم می آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل گفت: ۲۲ اردیبهشت تکلیف هفتمین بهارستان نشین استان اردبیل مشخص خواهد شد تا با وحدت و همگرایی نمایندگان مسیر توسعه استان اردبیل شتاب بیشتری به خود بگیرد.

قاسمیان افزود: تمام تمهیدات برای برگزاری باشکوه انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه در تک حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز فراهم شده تا در ۲۷۶ شعبه مردم این شهرها از بین دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم منتخب خود را برگزینند.

وی ادامه داد: پخش مناظره ها از امشب و برنامه تبلیغی کاندیداها از شبکه سبلان فرصتی را فراهم کرده تا اهالی سه شهرستان شمالی استان با بصیرت و تیزبینی منتخب خود را برگزینند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل اظهار کرد: آرای بیشتر مردم نه تنها پشتوانه منتخب این مناطق در مجلس دوازدهم و پیگیری امور مردم خواهد بود بلکه قوام بخش دو رکن جمهوریت و اسلامیت نظام تلقی می شود که استوار به رای مردم است.

کد خبر 6098602

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • تحلیل علی ایمانی (مربی فوتسال) از تاکتیکهای جدید  مربیان مطرح با استفاده از دروازه بان
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا