Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، خیری نیک اندیش با نیت ارتقای سطح فکری و تربیتی دختران منطقه محروم روستای ماوجه با تقبل تمام هزینه ها، مدرسه ایی ساخت تا امکان ادامه تحصیل دختران در مقطع متوسطه اول فراهم شود و دختران منطقه با استفاده از امکانات رایگان، تحصیلات خود را ادامه دهند و با اشتغال به تحصیل و ترسیم آینده روشن، در سنن کم و نامتعارف ازدواج نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانواده مرحوم محسنیان خیر نیک اندیش برای نیل به منظور خود اعلام کردند برای دخترانی که از این مدرسه موفق به اخذ مدرک دیپلم شوند هدایایی ارزنده با هدف تشویق شان به ادامه تحصیل در نظر گرفته اند ضمن اینکه اگر دختری موفق به راهیابی به دانشگاه شود نیز کمک هزینه تحصیل او بصورت کامل پرداخت می کنند.
خیر نیک اندیش محمد افشین محسنیان معتقد است اگر دختران پس از آموزش و تحصیلات مناسب ازدواج کنند می توانند نقش موثرتری در جامعه و تربیت نسل آینده داشته و در بالندگی و شکوفایی کشور کوشا باشند.
او گفت: قطعا فرزندان چنین مادرانی از هر حیث در جامعه موفق تر خواهند بود و با افزایش سطح تحصیل دختران، فقر فرهنگی و اجتماعی با سرعت بیشتری از منطقه رخت بر می بندد.
به گزارش ایرنا، 50 درصد از دختران روستای مالوجه بعد از مقطع متوسطه دوره اول بدلیل کمبود فضای آموزشی یا دیگر مسایل امکان ادامه تحصیل را پیدا نمی کنند.
دلیل ترک تحصیل در مناطق روستایی بویزه برای دختران اینکه اولیا نمی خواهند دختران شان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم زن ندارد، یا در مناطق دور تر از روستا بفرستند و یا اینکه میزان بالای بیکاران تحصیل کرده سبب می شود دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به ادامه تحصیل و رفتن به مقاطع بالاتر به شکل یک امر غیر ضرور نگاه کنند.
ازدواج زود هنگام بدلیل فقر ‌فرهنگی و ناآگاهی ‌خانواده منجر به بازماندگی از تحصیل اکثر دختران روستایی شده است در نهایت، سرنوشت و آینده این کودکان در دست خانواده‌های آنهاست، افراد خانواده هرگز گمان نمی‌برند که با اتخاذ این تصمیم چه اثرهای‌ مخربی بر فرزندان خود می‌گذارند بنابراین باید با فرهنگ سازی خانواده‌ها را از عواقب ناپسند اینگونه تصمیم ها آگاه کرد.
خیر مدرسه ساز که طبق وصیت پدر بزرگ خود ساخت مدرسه در مناطق محروم را آغاز کرده است، گفت: هدف از این کار فراهم کردن مکانی است تا دانش آموزان دختر مناطق روستایی بتوانند با ادامه تحصیل، امکان طی کردن مدارج عالی دانشگاهی زا نیز بدست بیاورند.
محسنیان با بیان اینکه دخترانی که از تحصیل باز می مانند زود ازدواج می کنند و استعدادشان نابود می شود، اظهار کرد: هزینه تحصیل این دانش آموزان در مقطع دانشگاه را می پردازیم.
وی با اشاره به مشکلات ساخت مدرسه در روستای مالوجه یادآور شد: نبود زمین مناسب و عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز باعث شد مدرسه ای که قرار بود اواخر تابستان افتتاح شود در فصل زمستان درب های خود را بر روی دانش آموزان باز کند.
محسنیان با بیان اینکه امکان افزایش کلاس در این مدرسه وجود دارد، افزود: تعداد کلاس های این مدرسه برای دوره متوسط دوم اضافه می شود تا دانش آموزان براحتی بتوانند ادامه تحصیل دهند.
سرپرست آموزش و پرورش قروه نیز در این آیین گفت: این مدرسه در مساحت 600 متر مربع با زیربنای 160 متر با هزینه سه میلیارد و 300 میلیون ریال توسط خانواده خیر محسنیان ساخته شد.
جعفر عبدالملکی افزود: فوندانسیون این مدرسه برای پنج کلاس است ولی اکنون سه کلاس درس آن ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته و 2 کلاس دیگر سال آینده با مشارکت این خیر نیک اندیش ساخته می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در زمینه ساخت و ساز وادهای آموزشی اقدام کند و به کمک مردم و خیرین نیاز دارد، گفت: توجه به این نهاد درک درست جامعه در تربیت فرزندان است.
بخشدار دلبران هم در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره بدلایل ترک تحصیل دانش آموزان در منطقه بخصوص روستاها گفت: مساله اقتصادی، افزایش هزینه های خانوار از یک سو و عدم امکان ادامه تحصیل برای افرادی که در خانوارهای کم در آمد زندگی می کنند از سوی دیگر و ورود این افراد به فعالیت های اقتصادی و انجام کارهای کشاورزی، فرصت تحصیل را از دانش آموزان بویژه دختران سلب می کند.
رضا حسنی پدرام اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق روستایی دور افتاده امکان ادامه تحصیل برای دختران را در دوران دبیرستان و یا حتی راهنمایی نمی دهد.
به گفته وی، اکنون مقطع متوسطه دوم در روستای مالوجه وجود ندارد و دختران برای ادامه تحصیل مجبورند به شهر دلبران یا قروه که دورتر از روستا است بروند که برای بیشتر این افراد این امکان فراهم نیست.
حسنی پدرام یادآور شد: عدم تمایل خانواده ها به فرستادن دختران خود به مدارس شبانه روزی، بی انگیزگی برای ادامه تحصیل، ازدواج زود هنگام از مهمترین دلایل برای ترک تحصیل است که باید با بکارگیری ظرفیت های فرهنگی و افزایش سطح فرهنگی خانواده ها تلاش کنیم دختران به تحصیل خود ادامه دهند.
روستای مالوجه 712 دانش آموز دارد که 484 نفر در مقطع ابتدایی، 211 نفر در دوره متوسطه اول و 17 نفر نیز در دوره متوسط دوم در چهار فضای آموزشی مشغول به تحصیل دارد که سه مدرسه به صورت 2 شیفت پذیرای دانش آموزان است.
شهرستان قروه با 140 هزار نفر جمعیت در شرزق سنندج قرار دارد.
خبرنگار: سارا صالحی ** انتشار: مجید سلیمانی
7345/9102
**خبرنگار: سارا صالحی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از موافقت با راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان خبر داد.

حمید طریفی حسینی گفت: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مداس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهرماه حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

طریفی حسینی گفت: این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد دارد که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که بعضا به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آنها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: انشالله از مهرماه برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و انشالله سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند
  • اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور