Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:59:23 GMT

مفهوم عشق در زندگي زناشويي

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۹۹۰۳

مفهوم عشق در زندگي زناشويي

خبرگزاري آريا -

واقعيتي که وجود دارد اين است که ماهيت زندگي مشترک اصلا اين اجازه را نمي‌دهد که در طول زندگي زن و شوهر بتوانند همانند روزهاي اول زندگي کنند. زيرا ماهيت ارتباط در طول زمان تغيير مي‌کند.
مثلا زماني که دو نفر يکديگر را ملاقات مي‌کنند و اولين جرقه‌هاي علاقمندي بين آنها زده مي‌شود، تمام تلاش خود را مي‌کنند که اطلاعاتي در باره يکديگر به دست بياورند در حالي که بعد از ازدواج مثلا اين نوع حرکات کلا منتفي است و البته بسياري اتفاقات ديگر نظير اين.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پروسه زندگي را مي‌توان به دوره رشد يک کودک تشبيه کرد. فرزند 6 ماهه، 6 ساله، 12 ساله و 20 ساله‌ي شما در هر يک از اين دوره‌ها فرزند شما است اما در هريک از اين مراحل بنا بر مقتضيات سني‌اش نوع خاصي از تربيت و رفتار شما را مي‌طلبد.
زندگي زناشويي هم دقيقا همينطور است زندگي، همان زندگي شماست اما در هر دوره‌اي شرايط و مقتضيات خود را دارد.
عشق چيست؟
براي مفاهمه بهتر موضوع بياييد با هم نگاهي به موضوع و ماهيت عشق داشته باشيم. متاسفانه بايد با صراحت گفت که کمتر کسي مفهوم عشق را مي‌داند و اکثر ارتباطاتي که از آن به عنوان عشق يا مي‌شود تنها گرايش‌هاي زودگذري است که بر اثر جاذبه‌هاي ظاهري بين دو نفر ايجاد مي‌شود.
وقتي دو نفر مي‌توانند ادعاي عاشق شدن داشته باشند که به ظرفيت‌هاي لازم عشق ورزيدن رسيده باشند و هنر عشق ورزي را آموخته باشند، نه اينکه اداي انسان‌هاي عاشق را در بياورند.
عشق‌هاي موجود عموما عشق‌هاي زودگذر و بيمارگونه‌اي هستند که تازه در شکل تند و پرحرارت خودش مي‌بينيم که عشق‌ها نتيجه نياز و احتياج افراد است يعني به ميزاني که يک نفر بتواند نيازهاي جسمي، عاطفي، رواني و اجتماعي يک نفر را برآورده کند به همان اندازه مورد عشق وي قرار مي‌گيرد. که متاسفانه اين هم فقط يک احساس از سر نياز است.
راههاي حفظ عشق و علاقه در زندگي مشترک
حال با فرض اينکه زن و شوهري با درکي درست از عشق، يکديگر را دوست دارند و سعي در حفظ اين عشق دارند، بايد 6 شرط را در زندگي رعايت کنند.
شرط اول و اساسي اين است که زن و شوهر بايد به عشق و همسر خود صد در صد متعهد و پاي بند باشند. يعني براي زن، همه مردهاي ديگر و براي مرد، همه زنهاي ديگر، موضوع‌شان کاملا منتفي باشد و همه‌ي ديگران فقط انسان هستند و ديگر زن و مرد بودن آنها اهميتي ندارد.اين نوع نگاه و اين نوع عملکرد يعني ارايه تعهد تمام و کمال به همسر خود.
همسر شما بايد براي شما يک موجود کاملا خاص، يگانه و منحصر به فرد باشد و همان طور که هيچ مادري در هيچ شرايطي حاضر نيست فرزند خود را با فرزند ديگري عوض کند، نگاه شما هم نسبت به همسرتان نگاه يگانه و خاص باشد.
شرط دوم اينکه زن و شوهر با صداقت تمام با يکديگر رفتار کنند و همه چيز را تمام و کمال به هم بگويند. هرگز هيچ چيز را کنترل نکنند و هيچ چيز را به هيچ دليلي از همسر خود پنهان نکنند و با صراحت و صداقت کامل همه اتفاقات را با هم در ميان بگذارند.
حتي در مورد کاري که مي‌دانيد اگر همسر شما بفهمد آن را انجام داده‌ايد، ناخشنود مي‌شود،‌ باز هم پنهان کاري جايز نيست. هرگز در زندگي رول بازي نکنيد. روزي که زن و شوهر براي هم نقش بازي کنند همان روز ديگر ازعشق بين آنها خبري نيست و عشق جاي خود را به بازي داده است.
شرط سوم مي‌گويد بايد عشق را با تمام وجود حس کرد و هر آنچه را که مربوط به آن است ابراز کرد. بيان حس و حال خوب مربوط به عشق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا همسر شما بايد بداند تا چه اندازه در زندگي مشترک موفق شده رضايت خاطر شما را فراهم آورد. پس مهم نيست به چه روشي اما حتما حس و حال خوب خود را از عشق موجود و از بودن در کنار همسر خود در زندگي زناشويي بيان کنيد.
شرط چهارم اين است که هر يک از زوجين خواسته‌هايشان را مشخص و صريح بيان کنند. مثلا اگر زن به هر دليلي خسته است و نمي‌تواند شام درست کند خيلي روشن و صريح بخواهد که شام را در رستوران بخورند نه اينکه بگويد " او که مي‌داند من خسته‌ام و نمي‌توانم غذا درست کنم، خودش بايد پيشنهاد رفتن به رستوران را بدهد" يا اتفاقات و جملاتي نظير اين. عشق يعني ابراز صريح و آشکار درخواست‌ها.
شرط پنجم که بسيار هم با اهميت است قدرشناسي است. سعي کنيد جملات خود را با "لطفا" شروع کرده و با " متشکرم" به پايان ببريد. هيچيک از زن و شوهر حق ندارند خستگي خود را به رخ ديگري بکشند و ارزش کار همسر خود را ناديده بگيرند. متاسفانه بسياري از خانواده‌ها در حسرت اين قدرداني و قدرشناسي مي‌سوزند.
شرط ششم اين که همسر شما هميشه و همه جا براي شما اولويت اول باشد. حتي فرزندان و اعضاي خانواده شما جايگاه بعد از همسرتان را مي‌توانند داشته باشند. "اولويت اول بودن" به اين معناست که همواره در شرايط مساوي اول بايد همسرتان و خواسته‌هاي او را انتخاب کنيد.
اگر مثلا براي گذران ساعاتي از يک بعدازظهر تعطيل برنامه ريزي مي‌کنيد و مثلا بچه‌ها پيشنهاد پارک مي‌دهند و همسرتان پيشنهاد سينما مي‌دهد شما بدون ترديد بايد انتخاب همسر خود را قطعي کنيد و گزينه او را انتخاب کنيد.
شرط هفتم دفاع از جنبه‌هاي شکننده و آسيب پذير همسر است . يعني اگر به عنوان مثال همسر شما نسبت به وزنش حساسيت دارد، هيچگاه نبايد در مورد وزن او صحبت کنيد. در هر جمعي هم که صحبت از وزن پيش آمد با زيرکي و باهوشي که از سر توجه و دقت شما به همسرتان است، موضوع را عوض کنيد.
به هيچ وجه نبايد حتي تحت عنوان شوخي، حساسيت‌هاي همسر خود را به سخره بگيريد. دقت داشته باشيد که عشق شوخي بر نمي‌دارد.
شرط هشتم اين که در طول زندگي در کنار همسر خود باشيد و سعي کنيد هرآنچه را که او مي‌خواهد انجام دهيد نه آنچه را که خود مي‌پسنديد زيرا اصل عاشقي بر دوست داشتن ديگري و دوست داشتن خواسته‌هايش استوار است.
در مورد تربيت فرزندان به آنچه که درست است عمل کنيد اما در مورد همسر به آنچه که او تمايل دارد عمل کنيد.
و بالاخره اينکه در هر شرايط رابطه جنسي خود را با همسرتان حفظ کنيد زيرا يکي از عوامل تحکيم پيوند زناشويي و بقاي زندگي مشترک است. با علم و اطلاع کافي در مورد آن، اين ارتباط را به بهترين شکل خود حفظ کنيد.
زندگي زناشويي به سان نهالي است که نيازمند مراقبت دايم است تا روز به روز قوي‌تر شده و همه اعضاي خانواده در سايه آن بيارامند . در حفظ آن دقت کنيد که در غير اينصورت رابطه زناشويي ابتدا به کم توجهي ، بعد به بي‌توجي، سپس به بي اهميتي يا بي ارزشي و در نهايت به بي‌علاقگي و بي تفاوتي منجر مي‌شود که رسيدن به اين مراحل خود آغاز بسياري از مشکلات است.
منبع:همشهري آنلاين


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری جدید از همسر ایرانی سرمربی مسلمان شده سپاهـان

ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان چند روز قبل اعلام کرد که مسلمان شده است.

او با شیدا مقصودلو، بازیگر ایرانی ازدواج کرده و حالا همسر ایرانی سرمربی سپاهان تصویری از خودش در اینستاگرام به اشتراک گذاشته است.

دیگر خبرها

  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • (عکس) جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • تصویری جدید از همسر ایرانی سرمربی مسلمان شده سپاهـان
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد