Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:12:22 GMT

قصه و داستان مکمل آموزش رسمی است

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۹۹۱۲

قصه و داستان مکمل آموزش رسمی است

تهران - ایرنا - نویسنده کودک و نوجوان معتقد است قصه و داستان نمی‌تواند جایگزین آموزش رسمی شود اما می‌توان قصه و داستان را به عنوان مکمل آموزش در نظر گرفت و از این راه به رشد خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان کمک کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن هجری اظهار داشت: خلاقیت ذهنی نقشی کلیدی در رشد علمی افراد دارد به گونه ای که این خلاقیت در ساختن فرضیه‌های علمی نقش اصلی را بازی کرده و فرد را یاری می‌دهد که پیش از آزمون و خطا، در ذهن خود یک پدیده و رویداد علمی را تخیل و تصور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با بهره‌گیری از هنر قصه‌گویی در مدارس می توان خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان را افزایش داده و در نتیجه زمینه رشد علمی آن‌ها را فراهم کرد.
این نویسنده کودک و نوجوان، با بیان اینکه برای رواج قصه‌گویی در مدارس ابتدا نیازمند توسعه‌ کتابخوانی و تغییر برنامه‌ریزی آموزشی هستیم زیرا با ساختار کنونی، آموزش و پرورش نمی‌تواند فضای مناسبی برای این کار فراهم کند، افزود: قصه‌گویی زیرمجموعه‌ای از کتابخوانی است و چه بسا در فرایند مطالعه است که قصه‌های مناسب را برای امر قصه‌گویی پیدا می‌کنیم.
هجری سبک روایی را در تاثیرگذاری قصه‌گویان موثر دانست و درباره‌ بهره‌گیری از این هنر در معرفی آثار ادبی معاصر بیان کرد: برای قصه‌گویی الزامی نداریم که فقط به ادبیات کهن و کلاسیک رجوع کنیم مهم سبک روایی یک متن است که به قصه‌گو اجازه بدهد تا با بیانی عاطفی و زبان بدن، مخاطب را به درون ماجرا بکشد.
وی یادآورشد: در سال‌های اخیر که برخی از کتاب‌های کودک و نوجوان در قالب کتاب شنیداری به مخاطب عرضه شده‌اند، در عمل شاهد آن هستیم که این کتاب‌ها با وجود اینکه مضامین جدید یا بیان نو دارند، مناسب قصه‌گویی و بیان شفاهی هستند.

** نگاه به دانش و فناوری‌های جدید در نشست‌های تخصصی جشنواره قصه‌گویی
برنامه‌های نشست‌های تخصصی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در حالی اعلام شد که تهران و قم میزبان کارشناسان و علاقه‌مندان این حوزه خواهند بود.
در روز دوشنبه دوم بهمن، قطب‌الدین صادقی و دیالما مادلارمنس درباره «فناوری قصه‌گویی» سخن خواهند گفت و در روز سه‌شنبه سوم بهمن قرار است علیرضا حسن‌زاده با موضوع «نقش قصه‌گویی در علوم و فنون» سخن بگوید.
همچنین در روز چهارشنبه چهارم بهمن محمد گودرزی و رخسانا خانعلی به تحلیل موضوع «شیوه‌های قصه‌گویی برای انتقال مفاهیم درسی و آموزشی» می‌پردازند.
این نشست‌ها ساعت 14 تا 16 در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، با پایان این دوره از جشنواره قصه‌گویی، نشست‌های تخصصی آن در شهر قم ادامه می‌یابد.
قرار است مجتمع فرهنگی پردیسان قم در روز دوشنبه نهم بهمن میزبان حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی با سخنرانی «قصص قرآنی میراث مشترک امت اسلامی» باشد.
مسلم ناصری نیز در نشست «چگونگی تبدیل محتوا به قصه با رویکرد قصص قرآنی و رضوی» سه‌شنبه دهم بهمن در همین مکان میزبان نویسندگان، قصه‌گویان و علاقه‌مندان است و به سئوال‌های آنان پاسخ خواهد داد.
بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوم تا پنجمن بهمن پذیرای دوست‌داران فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان است.
فراهنگ ** 1883 ** دریافت: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجليل از معلمان بازنشسته و نمونه آموزش و پرورش کيش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، صالح بهرام پور گفت: در حدود ۴۰۰ کلاس درس در جزیره کیش دایر است.

وی افزود: نزدیک به ۵۵۰ در مدارس دولتی و در حدود ۳۰۰ نفر از معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در مدارس غیر دولتی مشغول فعالیت هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال‌ نمایش خانگی و درخواست توقف پخش آن
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی
  • تجليل از معلمان بازنشسته و نمونه آموزش و پرورش کيش
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • آغاز داوری آثار جشنواره قصه‌گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ»
  • پایگاه رسمی آموزش سیلینگ هرمزگان راه‌اندازی شد
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)