Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ارزهاي ديجيتال که اين روزها در صدر اخبار اقتصادي و تکنولوژي قرار گرفته‌اند، تبعات زيادي را با خود به همراه داشته و واکنش‌هاي متعددي از سوي مردم کشورها دريافت کرده‌اند. يکي از جنبه‌هاي که کمتر به چشم مي‌آيد، تغييرات شديد در قيمت بازار قطعات کامپيوتري است که در ابعاد جهاني رخ داده و در ايران نيز به علت محبوبيت روزافزون اين ارزها، به طور ملموس حس مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کافيست قصد خريد کارت گرافيکي رده بالا جهت بازي کردن (براي يک سيستم گيمينگ) داشته باشيد و با بازاري خالي از هر گونه کارت گرافيک درجه متوسط رو به بالا روبرو خواهيد شد که در آن رقم‌هاي بسيار بالايي براي قطعات پيشرفته ناياب در نظر گرفته شده است. اکنون کمتر فروشگاه اينترنتي وجود دارد که هنگام تماس با بخش فروش آن از شما نپرسد چند کارت گرافيک مي‌خواهيد؟ گويي که تمامي مشتريان صرفا ماينرها (افرادي که ارزهاي ديجيتال را استخراج مي‌کنند) هستند و گيمرها فراموش شده‌اند.

با يکي از فروشگاه‌هاي قطعات کامپيوتري نسبتا معروف که تماس مي‌گيرم، مسئول فروشنده دليل نوسان قيمت بازار کارت گرافيک را «بيت کوين و دوستانش» معرفي مي‌کند:
«ارزهاي ديجيتال بازار جهاني را تحت تاثير خود قرار داده‌اند، قيمت‌ها در سايت‌هاي معتبر آمازون هم همين است و لحظه‌اي عوض مي‌شود. البته 5درصد عوارض ماليات قطعات امارات متحده عربي و نوسانات ارز هم بي‌تاثير نبوده ولي هجوم ماينرها به خريد کارت گرافيک بيشترين علت اين مسئله است.»
«سعيد حسيني»، مديرعامل فروشگاه «ليون کامپيوتر» از تاثيرات بازار ارز ديجيتال از اواخر سال 90 در بازار ايران مي‌گويد و اوج گرفتن اين اثرات را اواخر سال 95 و نهايت آن را روزهاي کنوني مي‌داند. وي در همين رابطه به ديجياتو مي‌گويد:
«فقدان کارت گرافيک در بازار به موجب استقبال ماينرهاست و شرکت‌هاي سازنده اين قطعات نيز در ابتدا تمهيدي براي اين شور و هيجان نديده بودند، از همين رو ميزان توليدات اين کارخانه‌ها (عرضه آنها) از مقدار تقاضا کمتر شده و سال 2016 و تا همين چند ماه پيش به همين منوال گذشت. مردم تمامي قطعات موجود در دنيا را تمام کرده بودند و خود ما خريداراني از کشورهاي همجوار مثل روسيه داشتيم چرا که موجودي برخي کشورها به کل تمام شده بود.»
حسيني افزايش قيمت اتريوم و تعطيلات سال نوي ميلادي جديد که مصادف با افزايش قيمت شديد اين نوع ارز ديجيتالي شد را دو دليل عمده و اصلي گراني کارت گرافيک و چند قطعه ديگر در بازار رايانه مي‌داند. او معتقد است افزايش قيمت اتريوم رابطه مستقيمي با بالا رفتن قيمت کارت گرافيک دارد و در اين باره مثال جالبي مي‌زند:
«اگر اتريوم به رقم 5 هزار دلار برسد، مغازه‌هاي داراي کارت گرافيک دچار دستبرد‌ مي‌شوند.» او در ادامه به مسئله تعطيلات کارخانه‌ها به موجب کريسمس و آغاز سال نوي ميلادي مي‌گويد: «تعطيلي اين کارخانه در روزهاي اخير به طور اتفاقي مصادف با بالا رفتن قيمت ناگهاني اتريوم شد، ضمن اينکه کارخانه‌ها در اواخر سال معمولا سفارش توليد نمي‌گيرند.»

وي از راه چاره برخي شرکت‌ها مثل Nvidia در رابطه با کمبود موجودي کارت گرافيک براي ماينرها پرده برمي‌دارد و آن را به ديجياتو اين‌گونه توضيح مي‌دهد:
«اين شرکت‌ها قطعاتي مخصوص ماين کردن را درست کردند که هم مصرف برق بسيار پايين‌تري نسبت به کارت گرافيک‌هاي گيمينگ دارند و تمرکزشان را براي ماين کردن ارزهاي ديجيتال گذاشته‌اند. مدل‌هاي مثل P106 Geforce و اصولا مواردي که داراي پسوند BTC در انتهاي نام مدل خود هستند جزو اين دسته قطعات قرار مي‌گيرند.»
بر اساس گفته‌هاي مديرعامل ليون کامپيوتر، اخيرا سازمان گمرک کشور مسئله گراني و افزايش تقاضاي کارت گرافيک را مدنظر قرار داده و بارهاي وارداتي اين قطعات را به دقت بررسي و قيمت آنها را موشکافي مي‌کند. او از فقدان قطعاتي همچون پاور و مادربورد نيز در بازار جهاني مي‌گويد چرا که مدل‌هاي قدرتمند اين قطعات نيز براي ماين کردن ارزهاي ديجيتالي استفاده مي‌شود:
«پاورهاي قدرتمند (1400 وات به بالا) و مادربوردهاي سري BTC (پسوندي مختص قطعات مخصوص استخراج ارز ديجيتال) در بازار کمياب و ناياب شده‌اند و برخي کاربران با قطعاتي مثل DUAL PSU دو پاور ضعيف‌تر را به يک سيستم متصل مي‌کنند. قيمت اين قطعات نيز در روزهاي گذشته 2 تا 3 برابر افزايش داشته است.»

افزايش دو برابري قيمت کارت هاي گرافيک تنها در يک ماه

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۱۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

بازار در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز پیش است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۱۹ (دو هزار و سیصد و نوزده) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۵۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا بالا رفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۵۲،۲۰۰ (سه میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار و دویست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۹۵۴،۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد و پنجاه و چهار هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله‌ای امروز

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۴،۳۱۴ (چهل و چهار هزار و سیصد و چهارده) تومان قیمت خورد.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۳۲۶ (چهل و هفت هزار و سیصد و بیست و شش) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۵ درصدی داشته است.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با افزایش ۰.۳۸ درصدی، از ۷۷،۲۰۰ (هفتاد و هفت هزار و دویست) تومان به ۷۷،۵۰۰ (هفتاد و هفت هزار و پانصد) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۲،۰۶۶ (دوازده هزار و شصت و شش) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۱۰ (یک هزار و نهصد و ده) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۵۲ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با افزایش ۰.۵۵ درصدی، از ۴۴،۹۰۰ (چهل و چهار هزار و نهصد) تومان به ۴۵،۱۵۰ (چهل و پنج هزار و یکصد و پنجاه) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۹۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۵۰۰ (چهل هزار و پانصد) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۷ (چهل و هفت) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱،۷۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و هفتصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۴۷ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴،۲۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۸۲ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز

همچنین ربع سکه با افزایش ۱.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۴۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۱.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل، ۷،۳۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و سیصد هزار) تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال