Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس انجمن مطالعات سیاسی، گفت: تنها الگویی که بر اساس الگوی حکومت شیعی در دوران غیبت تأسیس‌شده حکومت نائب امام یا حکومت فقها است که ما از آن با عنوان حکومت ولایت‌فقیه یاد می‌کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازندای اصفهان؛ حجت‌الاسلام‌ غلامرضا بهروزی لک، پیش از ظهر امروز در سمینار «مفهوم، ادله و اختیارات ولایت‌فقیه» از سلسله سمینارهای علمی ولایت‌فقیه در سالن اهل‌بیت (ع) اصفهان، اظهار کرد: بحث‌های ولایت‌فقیه به اندیشه‌های سیاسی اسلام مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس انجمن مطالعات سیاسی، گفت: سیاست ازجمله واژگانی است که ما به‌صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم ولی باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود، سیاست در تعاریف جدید به رابطه قدرت در جامعه و به امر دولت داری تعلق پیداکرده است.

وی با بیان اینکه آیا باید سیاست را فقط به نیرنگ و خباثت بشناسیم یا خیر، اظهار کرد: هنوز نگاه منفی به سیاست وجود دارد ولی باید دید معنای واقعی سیاست چیست.

حجت‌الاسلام بهروزی با توضیح اینکه سیاست نوعی از رابطه اجتماعی است که در آن کنشگران به‌عنوان ناظر آمر سعی می‌کنند دیگران را به اطاعت دربیاورند، تصریح کرد: در نگاه ماکیاولستی به سیاست با چشم خدعه و نیرنگ نظاره می‌شود.

رییس انجمن مطالعات سیاسی با بیان اینکه در واقعیت زندگی اجتماعی رابطه قدرت دوسویه و چند سویه است، گفت: اگر ابزار قدرت آشکار و با تهدید و زور همراه باشد لایه نخست قدرت مبتنی به‌زور هویدا می‌شود، که ابزار خشونت در این سیاست پیدا است و از آن به‌عنوان سیاست خشونت می‌توان اطلاق کرد.

وی سیاست نهادینه‌شده را لایه دوم عنوان کرد و گفت: به این نوع سیاست، سیاست اقتدار گفته می‌شود، در این حکومت نیازی نیست رییس آن با خشونت زیردستان خودش را به اطاعت وادار کند و این دسته سیاست بیشتر در علوم سیاسی بحث می‌شود.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه در 70 هشتاد سال گذشته لایه جدیدی نیز معرفی‌شده است، اظهار کرد: در چند دهه اخیر شیوه جدیدی شکل پیداکرده است که در آن لایه‌ای از سیاست، آشکار و اجرا می‌شود که در آن آمر آشکار نیست، مطیع هست و عمل اطاعت که امروزه از آن با عنوان قدرت نرم یاد می‌شود.

رییس انجمن مطالعات سیاسی انقلاب‌های مخملین و رنگی را نمونه‌ای از اعمال قدرت نرم بیان و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بازی کردن در زمین هجمه فرهنگی دشمن به‌نوعی تسلیم قدرت نرم آن‌ها شدن است.

وی قدرت برای قدرت، تنظیم زندگی سیاسی باهدف برقراری نظم و امنیت و غایت سیاست زمینه‌سازی رشد و کمال باشد را سه هدف سیاست عنوان و تأکید کرد: لایه دوم شاید در حکومت سکولار پذیرفته‌شده باشد ولی در حکومت اسلامی شرط لازم هست ولی کافی نیست و لایه سوم نیز در حکومت اسلامی مدنظر است.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه در دولت کریمه فقط عدالت نیست و این موضوع کف کار است، گفت: اندیشه سیاسی اسلام مجموعه‌ای از افکار و دیدگاه‌های است از منظر اسلامی دبراره سیاست ابرازشده است.

رییس انجمن مطالعات سیاسی ولایت‌فقیه را زندگی سیاسی خود را در عصر غیبت باید چگونه انجام دهیم، اظهار کرد: وجود اندیشه سیاسی در اسلام در متن قرآن کریم و سنت حدیثی خودمان وجود دارد.

جریان سکولاریسم دینی منکر رابطه دین و سیاست است

وی با بیان اینکه در یک‌صد سال گذشته شبهه‌ای پیداشده که آیا اسلام در رابطه باسیاست اندیشه‌ای داشته است یا خیر، گفت: در این مدت جریانی موسوم به سکولاریسم اسلامی رابطه دین و سیاست را از منظر دین زیر سؤال بردند و سیاست را از نوع منفی آن تعریف کردند.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه، ذهنیت تاریخی ما همواره پیوند عمیق دین و سیاست بوده است، افزود: سیاست سکولار و جدایی دین از سیاست امری جدید است.

رییس انجمن مطالعات سیاسی گفت: در جامعه شیعی به دلیل اصل امامت پیوند دین و سیاست همیشه وجود داشته است، اما شبهه جدایی دین از سیاست در شیعه دیرتر مطرح شد.

وی سکولاریسم اسلامی را قرائتی از سکولاریسم دانست که در آن از متن دینی برای نبود پیوندی بین دین و سیاست استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در جامعه شیعی به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی مهندس مهدی بازرگان ازجمله کسانی بوده که این شبهه را ایجاد کرده‌اند؛ می‌توان این موضوع را در سخنرانی وی در دهه شصت در رابطه باهدف از بعثت متوجه شد.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه سکولاریسم اسلامی در جهان شیعی غریب و در چند دهه اخیر ایجادشده است، تصریح کرد: شیعه امامت را حقی الهی می‌دانیم ولی طرفداران سکولاریسم اسلامی با استدلال هایی با تفسیر بخشی و جانب‌دارانه خود تلاش کرده‌اند تا با استفاده از متن دینی مطرح کنند که رابطه‌ای بین اسلام و سیاست نیست و منکر سیاست دینی هستند.

رییس انجمن مطالعات سیاسی گفت: معتقدیم اسلام سیاستی دارد که می خواهد مردم را به تعالی برساند.

وی با بیان اینکه اندیشه سیاسی اسلام بر مبنای آرا و دیدگاه‌ها از منظر اسلامی در کتاب و سنت و اندیشه‌های برگرفته از آن‌ها درباره زندگی سیاسی گرفته شده است، اظهار کرد: مسلمان‌ها همواره بین دین و سیاست پیوند ایجاد کردند ولی در چند دهه اخیر عده‌ای به دنبال گسست این دو مسئله بوده‌اند.

حجت‌الاسلام بهروزی تأکید کرد: اندیشه سیاسی در کانون تفکر اسلامی قرار دارد و اندیشمندان خارجی به این سیاست دینی اسلام اذعان کرده‌اند.

رییس انجمن مطالعات سیاسی نخستین مصداق بارز تفکر و دولت سیاسی در اسلام را دولت نبوی بیان کرد و گفت: دولت نبوی، حکومت علوی، حکومت امام حسن (ع) و حکومت موعود تحقق تفکر سیاسی اسلامی در عمل سیاسی است.

وی دولت مهدوی را تجلی حکومت اسلامی عنوان و اظهار کرد: گاهی اوقات شیعیانی را شاهد بوده‌ایم که به سیاست دینی شک و شبهه داشته‌اند ولی همیشه معتقد به حکومت موعود بوده‌اند.

حجت‌الاسلام بهروزی حکومت نبوی، علوی، حسنی، مهدوی و ولایی را پنج مصداق برای حکومت اسلامی بیان و تصریح کرد: این موارد حکومتی‌هایی هستند که بر مبنای آرمان‌ها، اندیشه و باورهای شیعی است.

رییس انجمن مطالعات سیاسی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دوران عصر غیبت هم شیعیان به خاطر شرایط تاریخی حاکمیت دستگاه‌های خلافت شاهد فرصتی برای تحقق حکومت شیعی نبودیم.

وی تعلیق حکومت در عصر غیبت را تفکر عده‌ای انگشت شمار دانست و گفت: آن‌ها بیان می‌کنند هر حکومتی پیش از حکومت امام زمان (عج) حکومت طاغوت است که در کشور جریانی موسوم به حجتیه به این مسئله قائل بودند.

حجت‌الاسلام بهروزی ولایت فقها به‌اضافه سلطان ذی‌شوکت شیعی را تفکری دیگر عنوان و اظهار کرد: برخی از آن به‌عنوان ولایت فقها در امور حسبیه نام می‌برند، بخشی از تاریخ صفویه و قاجار در این قالب قلمداد می‌توان کرد و قسمتی از صفویه سلطان شیعی مأذون از ولی‌فقیه بوده است.

رییس انجمن مطالعات سیاسی گفت: «سلطان شیعی مأذون از ولی‌فقیه» و «سلطان مقید و مشروط» در زمان قاجار دو نمونه دیگر از حکومت‌ها است.

ولایت‌فقیه تنها الگوی برگرفته از اساس حکومت شیعی است

وی تصریح کرد: تنها الگویی که بر اساس الگوی حکومت شیعی در دوران غیبت تأسیس‌شده حکومت نائب امام یا حکومت فقها است که ما از آن با عنوان حکومت ولایت‌فقیه یاد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه باید ببینیم ولایت فقهی مسئله‌ای فقهی یا کلامی است، گفت: برخی از بزرگان، ولایت‌فقیه را تالی‌تلو بحث امامت مطرح کرده‌اند.

رییس انجمن مطالعات سیاسی با اشاره به ادله استدلالی و عقلی محض ولایت‌فقیه، اظهار کرد: این استدلال ها در رابطه با نقض دیدگاه مدرنیته غربی در رابطه با سیاست و حکومت است.

پایه‌های اصلی نظریه سیاسی دموکراسی غربی

وی اومانیسم (انسان‌محوری)، سکولاریسم و عقل خود بنیاد را سه ‌پایه اصلی نظریه سیاسی دموکراسی غربی عنوان کرد و گفت: انسان‌محوری در مخالفت با کلیسا محوری از سوی غربیان مطرح شد.

حجت‌الاسلام بهروزی با بیان اینکه انسان‌ها برای سعادت خود علاوه بر عقل خودشان نیازمند امداد الهی هستند که از طریق هدایت الهی حاصل می‌شود، اظهار کرد: ولایت‌فقیه با استنباط از قوانین الهی بهترین نوع حکومت‌داری است.

رییس انجمن مطالعات سیاسی با اشاره به فلسفه سیاسی غیبت، گفت: این مسئله نیاز به گفتگوی گسترده‌ای دارد ولی باید ببینیم چرا امام معصوم غایب است بنابراین باید گفت، عصر غیبت به معنای عدم وجود امام نیست بلکه امام وجود و حاضر هست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در مراسم عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامه‌کنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی گفت: اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد، اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، افزود: اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت ، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) افزود: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است، اما آن‌چه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: همه باید بدانند که این ظلم به‌طور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته می‌شد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت می‌شدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنی‌عباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی گفت:  امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار می‌رفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد.

 

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • بسیج سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه است
  • تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
  • شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین محسوب می‌شوند