Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: هشت منطقه پيش بيني شده براي تاسيس مناطق آزاد جديد به لحاظ موقعيت جغرافيايي و همجواري با همسايگان و دسترسي به شاهراه هاي ترانزيتي بهترين شرايط ممكن را دارا هستند.
مرتضی بانک در گرگان در نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: براساس قانون مناطق آزاد با شرایط و ویژگی‌های جدید با حذف بروکراسی معمول و با امکانات اقتصادی، پولی و بانکی ایجاد می‌شود تا بتواند هم سرمایه‌های کشور را حفظ و هم اینکه سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرتضی بانک ادامه داد: مناطق آزاد بعد از گذر از اهداف ابتدایی در حال رسیدن به اهداف متعالی هستند اما باید در نظر داشت این مناطق از بدو تاسیس با مشکلات سرمایه ای و اعتباری مواجه بودند و مناطق آزاد فعلی با تکیه بر بودجه و توان خود به توسعه و عمران و آبادانی پرداخته اند. 
او تاکید کرد: در حال حاضر 30 درصد درآمدهای مناطق آزاد صرف هزینه‌های جاری و 70 درصد صرف توسعه و عمران این مناطق می‌شود. درآمدهای مناطق آزاد در بخش های مختلف صرف هزینه های سرمایه ای و عمرانی شده و حتی یک ریال صرف هزینه های جاری نشده است
مشاور رییس جمهور مناطق آزاد را یکی از مهم ترین راهکارهای خروج از تحریم ها و محدودیت ها در کشور دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی چراغ راه فعالیت های تولیدی، صنعتی و گردشگری در مناطق آزاد است. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این نشست بر لزوم توجه به توسعه نقاط پیرامونی کشور گفت: توسعه نیافتگی نقاط پیرامونی کشور خطرناک است و مناطق آزاد جدید می توانند توسعه را برای این نواحی به ارمغان بیاورند. 
مرتضی بانک ادامه داد: ایجاد رویکردهای صادراتی در دستور کار مناطق آزاد جدید قرار دارد و این مناطق در واقع هاب جدید صادرات در کشور هستند.
وی درباره فعالیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد فعلی نیز گفت: کارهای انجام شده در مناطق آزاد کشور به عنوان مثال در مناطق آزاد ماکو و ارس با گذشته قابل مقایسه نیست. سرمایه گذاری ارس در بخش کشاورزی و کشت گلخانه ای این منطقه را به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی کشور در بخش کشاورزی تبدیل کرده است. ساخت گلخانه ای به مساحت 50 هکتار در ارس توسعه نقاط پیرامونی کشور به همراه داشته است.
مشاور رییس جمهور تاکید کرد: مقايسه وضعيت فعلي مناطق آزاد هفتگانه كشور با نواحي همجوار نشان دهنده حركت صحيح بر ريل توسعه و تاييدكننده موفقيت اين مناطق است.
او در ادامه گفت: یکی از موفقیت های مناطق آزاد کشور در حال حاضر رعایت منطقی نسبت هزینه های سرمایه ای به جاری است و بالندگی در اجرا، مدیریت و برنامه ریزی در مناطق آزاد مشهود است.
بانک افزود: درباره قاچاق از مناطق آزاد باید گفت فرض غلط، راه حل غلط دارد و راه حل غلط هم به حل مسئله کمک نمی کند و در واقع اصل فرضیه غلط است.
وی ادامه داد: کل واردات از مناطق آزاد یک میلیارد و 450 میلیون دلار است که صرف 982 واحد تولیدی و صنعتی برای ورود مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات می شود.
بانک اظهار داشت: تلفیق مناطق آزاد با پنجره واحد خدمات گمرکی در مناطق آزاد اروند و ارس اجرایی شده و تا پایان سال همه مناطق آزاد به پنجره واحد گمرکی مجهز می شوند و تمام ورود و خروج ها ثبت و کنترل می شود.
مشاور رییس جمهور گفت:  90 میلیارد و 700 میلیون دلار از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میان سالهای 92 تا 95 صادرات انجام شده و 265 هزار نفر در مناطق آزاد و 145 هزار نفر در مناطق ویژه اقتصادی و به طور  تقریبی حدود نیم میلیون نفر در این مناطق مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: استانداران استان هایی که مناطق آزاد جدید را در خود دارند تعامل و همفکری با نمایندگان مجلس را برای تصویب لایحه مناطق آزاد جدید ادامه دهند.
مرتضی بانک درباره ظرفیت های استان گلستان نیز گفت: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد و منطقه آزاد اینچه برون به توسعه اقتصادی این استان کمک های فراوانی خواهد کرد.
نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور، استانداران 4 استان و نمایندگان مجلس در گرگان برگزار شد.
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر و دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست دیدگاه های خود درباره ایجاد مناطق آزاد جدید در استان های مذکور را مطرح کردند.
قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گنبد کاووس و شهرام غراوی عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق، محمدرضا توسلی معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در این نشست حضور داشتند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمد موسی‌زاده موسوی در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ گفت: در طی سال گذشته به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

موسی‌زاده موسوی خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال درخصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجتال و همچنین ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

کد خبر 6062889 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • زنجان پیشتاز نرخ مشارکت اقتصادی در کشور
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
  • تحلیلی بر پیش نیازهای تحقق شعار سال
  • دستور معاون دادستان کل برای مراکز درمانی: همراهان بیمار فاقد اقامتگاه، اسکان موقت و ایمن داده شوند