Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم و معلم اخلاق امروز، 27  دی‌ماه در اختتامیه جشنواره پژوهش‌های قرآنی فارس که به‌مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز برگزار شد، گفت: قرآن اولین منبع تعریف خود است.
وی با بیان اینکه در سوره مائده قرآن 5 خصوصیت را برای خود نامبرده است، افزود:  اولین تعریف آن است که قرآن کتابی برای انسان است و به یک معنا کتاب انسان است و تعریف دوم این است که قرآن کتاب خداست به همین خاطر سراسر علم و عصمت و نورانیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میرباقری  با تأکید بر اینکه قرآن تنها کتابی است که در عالم مدعی است که هیچ باطلی در او راه ندارد و این ادعا را به اثبات می‌رساند، گفت: تعریف بعد این است که قرآن نور و کتابی است که روشنگر حقایق است و تعریف پنجم آن است که کتاب هدایت است.
این مدرس اخلاق با ذکر این نکته که قرآن کتاب هدایت است ولی برای هدایت 4 محور مطرح می‌کند، گفت: هدایت کننده، وسیله هدایت، هدایت شونده و سمت و سوی هدایت این محورها هستند.
وی با یادآوری اینکه وقتی می‌گوییم قرآن، یعنی قرآن و عترت با هم گفت: شاید بتوانیم برای قرآن و عترت این تلقی را داشته باشیم که این دو همانند شب و روز هستند.
میرباقری اظهار کرد: خداوند هدایت می‌کند اما به وسیله قرآن و اگر طالب نور و هدایت الهی هستیم این نکته مهمی است و راهی جز این نداریم که با قرآن مأنوس شویم و بعد هم با عترت.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در روایات ما تأکید زیادی برای تلاوت روزانه قرآن شده است، گفت: طبق روایات اسلامی وظیفه انسان مؤمن این است که بر عهده خدا بنگرد و توجه کند و همه روزه 50 آیه تلاوت کند و به نظر می‌آید سهم قرآن در زندگی ما نیم ساعت در شبانه روز هست و این مقدار اگر کم نباشد زیاد هم نیست.
وی ادامه داد: اگر این کار را انجام دهیم در طول یکسال سه بار قرآن را مرور کرده‌ایم و 10 سال بگذرد 30 بارمفاهیم نورانی قرآن را بر قلب خود مرور داده‌ایم و این مسئله یقیناً اثر نورانی می‌گذارد حتی بدون توجه به معانی، نورانیت خود را دارد چرا که قرآن و همه چیز آن نور است و اگر کسی بخواهد از این نور بهره‌مند شود، باید با آن مأنوس شوند.
میرباقری همچنین گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان نورانی شوند و در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان مقاوم باشند، باید از سنین کودکی آنان را با معارف قرآن آشنا کنیم و اگر اندیشه‌های قرآنی از کودکی به آن‌ها وارد شود، این افکار تهاجمی غرب به قلب آن‌ها وارد نخواهد شد.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید آموزش قرآن را به دبستان ببریم و بعد دبیرستان، گفت: ما امروز در دانشگاه رنج می‌بریم که حتی دانشجویان متدین ما گاهی اوقات خواندن قرآن را بلد نیستند.
وی در عین حال این نکته را یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های زیادی در زمینه قرآن انجام شده است و بر روی قرائت بسیار کار و سرمایه‌گذاری شده و مسابقات بسیار زیادی در دو دهه اخیر برگزار شده است و درباره مفاهیم نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود که مردم وقتی قرآن را می‌خوانند معانی آن را بفهمند و بر روی تفاسیر هم کمابیش کار می‌شود اما جای اندیشه‌یابی از قرآن بسیار خالی است و باید این جریان راه‌اندازی شود.
میرباقری ادامه داد: به بحث اخلاقیات از قرآن توجه می‌شود که بسیار خوب است اما اینکه از قرآن فکر بگیریم نه فقط اصول اعتقادی، بسیار جایش خالی است.
این مفسر قرآن کریم با طرح این سئوال که نگاه قرآن به علم و دنیا چیست، گفت: امروز جریان سکولار دنیای غرب به ذکر خدا پشت کرده است و طبق آیات قرآن و روایات اسلامی ما هم باید به این ها پشت کنیم چرا که آنان جز زندگی دنیا را نمی‌خواهند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه امروز علم‌فروشی در دانشگاه‌ها ما بسیار باب شده است، گفت: این بسیار حسرت برانگیز است که  کسی که در رشته علوم قرآن و حدیث مقاله می‌نویسد، کاملاً اقتصادی است در صورتی که زمانی علم مقدس بود اما امروز علم در دانشگاه‌ها اقتصادی شده است حتی در رشته علوم قرآن و حدیث.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت نهال مثمر در دبستان روستای الیف به همت بسیجیان + تصاویر

در روز‌های آغازین فصل بهار بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج شهدای منطقه الیف از توابع شهرستان کازرون اقدام به کاشت نهال‌های مثمر در دبستان جهاد سازندگی کردند. 

این اقدام زیبا از لنز دوربین شهروند خبرنگار ما دور نماند و آن را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - فارس

 

بیشتر بخوانید:

کاشت نهال و برپایی نمایشگاه در شیراز به مناسبت هفته درختکاری + فیلم و تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • نوای «الغوث الغوث» از دیار علویان تا نجف اشرف
  • علم‌الهدی: مولا علی جریانی را راه‌اندازی کردند که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد
  • کسانی هدایت الهی را می پذیرند که با تقوا باشند
  • بازارچه صنایع خلّاق در واحدهای دانشگاه آزاد تهران راه‌اندازی می‌شود
  • بازارچه صنایع خلّاق در دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس راه‌اندازی می‌شود
  • افکار عمومی به سمت جهش تولید هدایت شود/ راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان
  • کاشت نهال مثمر در دبستان روستای الیف به همت بسیجیان + تصاویر
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۰۱+صوت
  • قالیباف از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع) تقدیر کرد
  • برپایی بزرگترین رویداد قرآنی، جلوه‌ ارادت ملت به کتاب الهی