Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در دو سالي که از اجراي توافق هسته اي بين ايران و 1+5 مي گذرد، اروپا و آمريکا هر کدام مسير متفاوتي را براي عملياتي سازي برجام در پيش گرفته اند؛ اروپا راه مشخص شده توافق را طي مي کند و آمريکاي ترامپ در صدد مانع تراشي است.
العالم ـ گزارش
در سال نخست اجراي برجام، همان طور که انتظار مي رفت شاهد اقدام هماهنگ اروپا و آمريکا به عنوان اعضاي گروه 1+5 بوديم اما با پيروزي جمهوريخواهان و ورود دونالد ترامپ به کاخ سفيد، راه واشنگتن و بروکسل در موضوع برجام و ديگر مسائل بين المللي از يکديگر جدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزهاي گذشته و آستانه تصميم ترامپ درباره برجام، اين اختلاف بار ديگر خود را نشان داد. «فدريکا موگريني» مسئوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزيران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگليس، در ديدار با «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران بر پايبندي کشورهاي خود به برجام تاکيد کردند.
همان روز «امانوئل مکرون» رييس جمهوري فرانسه در تماسي تلفني با ترامپ از قاطعيت پاريس در اجراي برجام سخن گفت. مسائل اشاره شده نه تنها بي تاثير بر تصميم نهايي رييس جمهوري آمريکا درباره توافق نبود بلکه از اختلاف آشکار اروپا و امريکا براي بار ديگر حکايت کرد.
به رغم فشار کشورهاي اروپايي عضو 1+5 و نيز روسيه و چين بر ايالات متحده، اين کشور همچنان در مسير اجراي توافق هسته اي سنگ اندازي مي کند اما چند روز پيش در آستانه بيست و هفتم دي ماه و سالروز اجرايي سازي توافق هسته اي، ترامپ ناگزير به تاييد مجدد برجام شد.
ايالات متحده تا کنون به روح و متن برجام متعهد نمانده است. رييس جمهوري اين کشور بندهاي 26 و 28 و 29 برجام را نقض کرده؛ بندهايي به «حسن نيت» آمريکا و ديگر اعضاي توافق براي اجراي توافق ايران و 1+5 تاکيد دارند و از ايالات متحده مي خواهند تا بستر را براي استفاده از همکاري هاي پسابرجامي هموار کند.
در بخشي از بند 26 برجام به وظايف ايالات متحده اشاره شده و آمده است: ايالات متحده، با حسن نيت، نهايت تلاش خود را براي دوام اين برجام و پيشگيري از ايجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ايران از لغو تحريم هاي مشخص شده در پيوست 2 به عمل خواهد آورد.
در بخش هايي از بند 28 برجام هم آمده است که «گروه 1+5 و ايران متعهد هستند که اين برجام را با حسن نيت و در فضايي سازنده، برمبناي احترام متقابل اجرا نمايند و از هرگونه اقدام مغاير با نص، روح وهدف اين برجام که اجراي موفقيت آميز آن را مختل سازد، خودداري کنند.»
به رغم اعلام پايبندي ترامپ به برجام در روزهاي گذشته اما او بار ديگر با سخنان خود مبني بر تمديد تعليق تحريم ها براي «آخرين بار»، بندهاي اشاره شده را نقض کرد. نه تنها در اظهارات وي هيچ نشانه اي از حسن نيت مشاهده نمي شد بلکه 14 شخص حقيقي و حقوقي کشور ما به بهانه هاي غيرهسته اي در فهرست تحريم هاي آمريکا قرار گرفتند.
پسابرجام و مواضع سازنده بروکسل
برخلاف اقدامات و سخنان خشونت آميز و ضد ايراني رييس جمهوري آمريکا، سه کشور اروپايي عضو گروه مذاکره کننده بيشترين همکاري را با جمهوري اسلامي ايران به عنوان طرف ديگر توافق داشته اند؛ اقدام هايي که از تداوم مبادلات هسته اي گرفته تا توسعه همکاري هاي غيرهسته اي و مقابله با زياده خواهي هاي رييس جمهوري آمريکا را شامل مي شود.
در ارتباط با مشکلات و موانعي که بر سر اجرايي شدن توافق هسته اي وجود دارد، ايران و اروپا در قالب گفت وگوهايي که تحت عنوان «نشست کميسيون مشترک برجام» انجام مي گيرد، به بررسي اين موانع و راه هاي رفع آن مي پردازند.
اواخر آذرماه دهمين کميسيون مشترک برجام ميان ايران و کشورهاي 1+5 به سرپرستي «سيد عباس عراقچي» معاون وزير خارجه و «هلگا اشميت» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در هتل کوبورگ وين آغاز شد. در اين نشست که با حضور هيات‌‌هاي ايران، اتحاديه اروپا و شش کشور(آمريکا، انگليس، آلمان، فرانسه، چين و روسيه) در سطوح معاونان و مديران سياسي وزراي خارجه اين کشورها برگزار شد، رايزني‌هاي مفصلي در ارتباط با مباحث فني و حقوقي انجام گرفت.
همچنين بخشي از مسائل مطرح شده در کميسيون مشترک به موضوع اجراي پيوست سوم برجام در خصوص همکاري صلح آميز هسته‌اي اختصاص يافت و تمام شرکت کنندگان، پايبندي مستمر خود را به تعهدات برجامي مورد توجه قرار داده و بر ضرورت تضمين اجراي موثر آن در همه بخش‌هاي مربوطه با حسن نيت و در فضايي سازنده تاکيد کردند.
به گزارش ايرنا، افزون بر آن، در سال هاي پسابرجام بخش قابل توجهي از همکاري هاي ايران و اروپا به بخش تجاري و اقتصادي اختصاص يافته است. تهران و بازيگران قاره سبز از جمله فرانسه، ايتاليا و آلمان بزرگترين توافق هاي تجاري را در زمينه هاي انرژي، صنعت حمل و نقل هوايي، زميني و دريايي، فناوري هاي نوين و ... امضا و اجرا کرده اند. ارديبهشت ماه امسال «ميگوئل آرياس کانتي» کميسر انرژي اتحاديه اروپا اظهار کرد که ميزان صادرات ايران به اتحاديه اروپا از زمان اجراي توافقنامه هسته اي بين تهران و شش قدرت جهان در سال 2015 به سه برابر افزايش يافته است.
بنابراين، برجام علاوه بر دستاوردهايي که براي ايران به همراه داشته، از جهات مختلفي براي اروپايي ها نيز حايز اهميت بوده است. افزون بر سودمندي حاصل از مناسبات اقتصادي، برجام براي اروپا با مسائل سياسي و امنيتي گره خورده است. آنها معتقدند که در صورت لغو توافق هسته اي، بحران هاي منطقه اي در غرب آسيا وارد فاز شديدتري خواهند شد.
ضمن اين که اروپا بيش از يک دهه در ارتباط با موضوع هسته اي ايران به مذاکره روي آورده و برجام را حاصل تلاش هاي 13 سال خود مي داند و از آن به عنوان الگوي حل وفصل مسالمت آميز اختلافات بين المللي ياد مي کند. پس در چنين شرايطي خواست دولت جمهوريخواه آمريکا براي همراه ساختن اروپايي ها با رويکرد ضدبرجامي ترامپ نه منطقي است و نه قابل تحقق.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک و احتمال انتقال آنها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم‌ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزار‌هایی دارد، اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران