Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

کودکان به وسيله اسباب بازي مهارت هاي گوناگون را در خود رشد و پرورش مي دهند
کودک از طريق بازي با عروسک ها، ماشين ها، قطارها، هواپيماها، وسايل خانگي کوچک و... نقش هاي مختلف زندگي را فرا مي گيرد و تصويري از وظايف افراد جامعه در ذهن خود مي پروراند.
بازي کار کودکان است و وسيله کار آنها اسباب بازي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان نيز همچون بزرگسالان که براي انجام کارهاي شان نياز به وسايل و ابزارهاي مناسب دارند، به اسباب بازي هايي متناسب با سن، جثه و نوع فعاليت شان احتياج دارند. حتي کودکاني که اسباب بازي تخصصي و ويژه اي ندارند، در طول روز، خود را با انواع وسايل خانه اعم از کاسه، بشقاب، قاشق، تلفن، کمد لباس ها و... سرگرم مي کنند.
اسباب بازي براي کودکان ابزاري است که به وسيله آن مهارت هاي گوناگون را در خود رشد و پرورش مي دهند. کودک از طريق بازي با عروسک ها، ماشين ها، قطارها، هواپيماها، وسايل خانگي کوچک و... نقش هاي مختلف زندگي را فرا مي گيرد و تصويري از وظايف افراد جامعه در ذهن خود مي پروراند.
از طريق بازي با انواع پازل ها، جورچين ها، مکعب ها و مهره هاي سرهم کردني مهارت هاي حرکتي ريز دست ها، هماهنگي بين چشم و دست و قدرت تفکر را در خود پرروش مي دهد؛ و زماني که با توپ بازي مي کند، واگن هاي دستي اش را مي کشد، تاب مي خورد، الاکلنگ و سرسره سوار مي شود و طناب بازي مي کند، مهارت هاي حرکتي دست و پاهايش را تقويت مي کند.
بازي براي کودک عين زندگي است. در حقيقت تصور دنيايي بدون بازي و اسباب بازي براي کودک غيرممکن است. اسباب بازي به رشد و تکوين شخصيت کودک کمک مي کند.
هيچ چيز براي کودک جاي اسباب بازي را نمي گيرد. او نه تنها با عروسک، ماشين و يا خرس پشمالويش بازي مي کند، بلکه به او روح مي دهد، با او دوست مي شود، با او درددل مي کند و نگراني هايش را با او در ميان مي گذارد.
کودکان مي توانند از طريق بازي با اسباب بازي هاي خود، تجربه هاي محدودشان را وسعت و غنا بخشند و تجسمي از زندگي واقعي در خيال خود بسازند. يک اسباب بازي خوب بايد مقدم بر رشد کودک باشد، يعني او را رشد دهد.
والدين بايد بدانند، تمايل کودکان به بازي و علاقه شديد آنها به داشتن انواع اسباب بازي نشانه سلامت عقل و کنجکاوي آنهاست. کودکي که بازي بخشي از زندگي روزانه او را تشکيل مي دهد، نسبت به کودک گوشه گير و منزوي از اخلاق فردي اجتماعي بالاتري برخوردار است. يک اسباب بازي خوب بايد موجب:
پرورش قوه خلاقيت و آفرينندگي کودک شود.
پرورش قوه خيال و تصور کودک شود.
درک و فهم کودک از قوانين طبيعي شود.
ارتقاي فرهنگي کودک شود.
بسط توانايي هاي کودک شود.
بهترين اسباب بازي هايي که موجب رشد قدرت تفکر کودک مي شوند، اسباب بازي هايي هستند که شکل و اندازه اي خاص ندارند و کودک مي تواند به ذوق و سليقه خود آنها را تغيير دهد. وسايلي مثل گل رس، چوب، خمير، ظرف هاي کوچک و بزرگ آب، مکعب هاي يک اندازه،، تکه هاي پارچه، نخ هاي رنگي، مقوا، کاغذهاي رنگي و... موجب تخليه هيجاني، پرورش قدرت خلاقيت و درک ويژگي هاي مواد (مثل وزن، اندازه، سطح، حجم و...) مي شود.
براي مثال، زماني که کودک تکه اي چوب را در ظرف آب مي اندازد، متوجه مي شود که چوب روي آب مي ماند، اما وقتي تيله يا مهره اي فلزي را در ظرف آب مي اندازد، به ته ظرف مي رود. همين جا کودک متوجه مي شود که تکه چوب به رغم بزرگ تر بودن روي سطح آب شناور مي ماند، در حالي که مهره با وجود اينکه کوچک تر است به ته ظرف مي رود.
بسياري از بازي هايي که کودکان انجام مي دهند، به ميزان زيادي مي تواند بر تجربه هاي آنها در سنين بزرگسالي تاثير گذارد. اگر بازي را عاملي بدانيم که بدان وسيله کودک خود را با جنبه هاي مختلف زندگي آشنا مي سازد و به او در سازگاري با محيط کمک مي کند، بايد بپذيريم که براي انتخاب بازي و اسباب بازي مناسب بايد دقت و هوشياري بيشتري به کار ببريم.

اسباب بازي بايد موجب رشد حواس گوناگون و تقويت فعاليت هاي ذهني حرکتي کودک شوند
توانايي ها، ويژگي ها و علايق کودکان
به منظور شناخت اسباب بازي متناسب با رشد کودک، ابتدا به بررسي توانايي ها و ويژگي هاي کودکان مي پردازيم:
1) دويدن، پريدن، بالارفتن و حفظ تعادل بدن در کودکان پنج سال به خوبي شکل گرفته است.
2) علاقه مند به خطر کردن، سنجيدن قوا و مهارت جسماني، انجام حرکات آکروباتيک و فعاليت هاي پرتحرک.
3) افزايش مهارت هاي دستي (انگشتان)، مثل بريدن کاغذ با قيچي بر روي يک خط صاف، مداد به دست گرفتن (مثل يک فرد بزرگسال)، نخ کردن مهره هاي کوچک، سر هم کردن اسباب بازي هاي ريز و کوچک. توجه داشته باشيد اگر کودک خردسال تمايل به گذاشتن اين اسباب بازي ها به دهان دارد، آنها را از دسترس اش دور نگه داريد.
4) چيدن مکعب هاي کوچک و بزرگ بر روي هم (خانه سازي)، ساختن برج و خانه هاي بزرگ، با کارتن و مقوا.
5) علاقه شديد به بازي هاي توپي (به ويژه کودکان پنج سال به بالا) و تبعيت از قوانين و امتيازهاي بازي.
6) تمايل به انجام بازي هاي عددي ساده، رونويسي از روي حروف، جورکردن پازل ها، رديف کردن اشکال. کودکان بالاي 5 سال تمايل دارند اين پازل ها را چندين و چند بار درست کنند و خراب کنند.
7) علاقه مند به دانستن علوم طبيعي (مثل زندگي جانوران، گياهان، طبيعت، کره زمين، ستاره ها و...) و چگونگي کارکرد آنها.
8) علاقه مند به بازي هاي نمايشي و صحنه سازي هاي زندگي واقعي روزمره.
9) تمايل به انجام بازي هاي گروهي (علاقه اي به انجام بازي هاي مسابقه اي ندارند، زيرا از باختن متنفرند).
10) لذت بردن از بازي هاي مهره اي (مثل منچ و مارپله)، تنها براي آزمودن شانس خود در بردن.
ويژگي هاي اسباب بازي هاي کودکان
همه ساله هزاران نوع اسباب بازي براي بازي کودکان ساخته مي شود که در وهله اول بايد سرگرم کننده و در وهله دوم جوابگوي نياز رشدي آنان باشد.
اسباب بازي بايد متناسب با سن و نياز کودک باشد. براي مثال، کودکان بالاي 2 5/1 سال که توانايي راه رفتن را تازه پيدا کرده اند، مي توانند براي تقويت ماهيچه هاي پا و رشد عضلاني شان، واگن هاي سبک و کوچکي را که با نخ بسته شده اند، بکشند؛ يا اسباب بازي هايي که قطعه هاي ريز و کوچک دارند، براي کودکان زير سه سال مناسب نيست؛ يا اسباب بازي هايي که لبه ها و گوشه هاي تيز و برنده دارند، براي کودکان زير هشت سال خطرآفرين است.
الف) نوزادان، نوپايان و کودکان خردسال
براي کودکان زير يک سال بايد اسباب بازي ها و يا وسايلي تهيه کرد که در معرض ديد او قرار بگيرند و کودک بتواند با دقت به آنها نگاه کند. هم چنين قرار دادن اشياي مختلف در اطراف کودک موجب تقويت حس بينايي و تقويت عضلات چشم آنها مي شود.
انواع اسباب بازي هاي مناسب نوزادان و نوپايان عبارتند از؛ صورتک هايي شبيه صورت انسان و نصب آن در فاصله يک متري ديد نوزاد؛ آويزان کردن عروسک و وسايل رنگي گوناگون در بالاي تخت يا تشک کودک؛ در اختيار گذاشتن جغجغه، زنگوله و اسباب بازي هاي صدادار و دالي بازي با عروسک.
کودک خردسال به اسباب بازي هايي نياز دارد که حواس پنج گانه او را تحريک کند. اسباب بازي هاي مناسب براي کودکان زير يک سال بايد رنگ ها، شکل ها، ترکيب ها و ويژگي هاي متنوع و جالبي داشته باشند.
بايد صداهاي ملايم و موزوني توليد کنند تا حس شنوايي کودک را تحريک کنند. براي يک کودک 3 2 ساله که هنوز دامنه افکار و تصوراتش شکل نگرفته است، محرک اوليه بازي مي تواند اسباب بازي و وسايلي باشد که در اختيار کودک قرار مي گيرد. هدف و موضوع بازي به تدريج و ضمن بازي شکل مي گيرد. در کودکان در اين سنين توجه به اين نکات مهم است:
1) کودکان 18 6 ماهه نياز به اسباب بازي هايي دارند که بتوانند به طور گازانبري با انگشتان شان بگيرند و آن را به دهان ببرند. از آن جايي که معمولاً اين کودکان در حال دندان درآوردن هستند، دوست دارند هر چه به دست مي آورند ميان فک هاي خود فشار دهند.
به همين دليل بايد اسباب بازي هايي به آنها داد که قابل شست وشو، نشکن، بدون مو و غيرفلزي باشد. همچنين حتماً توجه کنيد که چشم ها، بيني، دگمه ها و ساير قطعات اسباب بازي کاملاً به هم چسبيده باشد و به راحتي کنده نشوند. چرخ ماشين هاي کوچک اسباب بازي را وارسي کنيد و از محکم بودن آنها اطمينان حاصل کنيد.
2) دقت کنيد درون جغجغه ها، زنگوله ها و دندان گيرهاي کودکان اجزاي ريز و کوچکي نباشد که هنگام شکسته شدن در گلوي کودک فرو روند.
3) اسباب بازي يا بازيچه اي که قسمتي از آن شکسته شده است را از دسترس کودک دور نگه داريد.
4) اسباب بازي يا بازيچه اي که داراي نخ، روبان يا نوار بلندي است، براي کودکان خردسال خطرناک است، زيرا ممکن است بند آن دور گردن کودک بپيچد و موجب خفگي کودک شود. هيچ گاه اسباب بازي آويخته اي که دست کودک بدان برسد، بالاي سر او نصب نکنيد.
5) از دادن سکه، مهره، تيله، توپ هاي کوچک (به قطر 4 3 سانتي متر) به دست کودکان خردسال خودداري کنيد.
6) اسباب بازي هايي که از پلاستيک يا کائوچوي نازک ساخته شده اند را از دسترس کودکان خردسال دور نگه داريد، زيرا ممکن است شکسته شوند و دست کودک را ببرند.
7) اگر قصد تهيه وسايل نقاشي (مدادهاي شمعي، ماژيک، رنگ هاي گوناگون و...) براي کودکان را داريد، حتماً توجه کنيد که با رنگ هاي ضد حساسيت ساخته شده باشند.
8) از آنجايي که کودکان مشتاق فعاليت و حرکت هستند، اسباب بازي هاي آنها هم بايد اين نياز آنان را تامين کنند. به همين دليل اسباب بازي هايي که قطعات شان حرکت مي کنند (مثل خم شدن دست و پاي عروسک يا چرخيدن و باز شدن درهاي ماشين يا اسباب بازي هايي که جدا مي شوند و مجدداً وصل مي شوند) انگيزه بيشتري براي بازي در کودک به وجود مي آورند.

اسباب بازي بايد از لحاظ جنس، طراحي، رنگ و مواد به کار برده شده، ايمن و بي ضرر باشد
ب) کودکان دبستاني
1) اگر براي کودک دوچرخه، سه چرخه، کفش اسکيت، اسکوتر و... تهيه مي کنيد، حتماً به همراه آن کليه وسايل ايمني از قبيل، کلاه، بازوبند، مچ بند و ضربه گير آرنج را نيز تهيه کنيد. به فرزندتان باد بدهيد که چگونه بايد از آنها استفاده کند. بيشتر فروشگاه هاي ورزشي اين گونه وسايل ايمني را همزمان با وسيله ورزشي، در اختيار خريداران قرار مي دهند.
2) اسباب بازي هاي برقي حتماً بايد ايمن و استاندارد باشند، سرپرستي و رسيدگي به اين گونه اسباب بازي ها ضروري است.
اسباب بازي بايد از لحاظ جنس، طراحي، رنگ و مواد به کار برده شده، ايمن و بي ضرر باشد. همچنين عروسک ها، جغجغه ها و ديگر وسايل کودکان خردسال بايد قابل شست وشو و ضدعفوني کردن باشند. اگر قصد تهيه وسايل نقاشي (مدادهاي شمعي، ماژيک، رنگ هاي گوناگون و...) براي کودکان را داريد، حتماً توجه کنيد که با رنگ هاي ضدحساسيت ساخته شده باشند.
هر چه اسباب بازي ساده تر باشد، قوه ابتکار و خلاقه کودک را بيشتر رشد مي دهد. مثل اسباب بازي هايي که کودک مي تواند بر روي آنها کار کند، آنها را تکه تکه کند، دوباره بسازد، با آنها کشف کند، با آنها فکر کند و از آنها انگيزه بگيرد.
هر چه اسباب بازي هاي کودک متنوع تر باشد، توانايي هاي بيشتري را در کودک پرورش خواهد داد.
اسباب بازي بايد موجب رشد حواس گوناگون و تقويت فعاليت هاي ذهني حرکتي کودک شوند.
اسباب بازي بايد درک و فهم کودک از شکل ها، رنگ ها، صداها و اندازه را بالا ببرند.
هر کودکي به طور معمول ساليانه 12 10 نوع اسباب بازي از اطرافيان خود دريافت مي کند. اغلب کودکان با 4 3 اسباب بازي خود کاملاً سرگرم بازي مي شوند. اگر کودکي بيش از اندازه اسباب بازي داشته باشد، ممکن است نتواند تصميم بگيرد که با کدام يک بازي کند. انتخاب اسباب بازي براي کودک بايد بر اساس نيازهاي ذهني، جسمي، عاطفي و اجتماعي او باشد.
وسايلي براي رشد قواي ذهني کودک، مثل انواع کتاب هاي علمي، داستاني، تاريخي، شعر، انواع پازل ها، معماها، جورکردني ها و...
وسايلي براي رشد جسماني کودک، مثل کشيدن يا هل دادن وسيله اي براي کودکان خردسال (چرخ دستي هاي کوچک، قطار ماشين ها و...). براي کودکان بزرگ تر (9 6 سال) تاب، سرسره، الاکلنگ و....
وسايلي براي رشد و تقويت حواس پنج گانه (بينايي، شنوايي، گويايي، لامسه و بويايي).
وسايلي براي رشد مهارت هاي اجتماعي کودک، مثل عروسک هاي پدر، مادر، بچه، وسايل خانگي کوچک، وسايل مشاغل گوناگون و... اغلب اين گونه وسايل ساده و حتي قابل درست کردن هستند. کودکان مي توانند با توجه به قدرت تصور و خلاقيت شان آنها را از جعبه هاي خالي، قوطي هاي پلاستيکي و کارتن هاي کوچک بسازند.
وسايلي براي رشد قدرت خلاقه کودک، مثل کاغذ، مقوا، مداد، مدادشمعي، مدادرنگي، تکه هاي چوب يک اندازه، کاموا، خمير، گل رس، مدل ها و ماکت هاي ساخته شده، کتاب هاي طراحي، کاغذهاي رنگي، کلاژها و...
منبع: روزنامه شرق


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۱۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک از هفتم اکتبر توسط رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند.

به گزارش ایسنا، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۱۳ هزار کودک درجریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش الجزیره، «کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف به این شبکه خبری گفت: «ما تقریباً در هیچ درگیری دیگری در جهان چنین میزان مرگ و میر را در میان کودکان ندیده‌ایم. تعدادی از کودکان دچار سوءتغذیه شدید و کم‌خونی هستند؛ آن‌ها حتی تاب و توان گریه کردن را هم ندارند».

این مقام یونیسف همچنین تصریح کرد «متاسفانه برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌ها به غزه، چالش‌های بوروکراسی اداری بزرگی وجود دارد».

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل نیز از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواست برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه وارد عمل شود و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح را متوقف کند.

این سازمان خواستار لغو محاصره اعمال شده بر نوار غزه شد و اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار نفر تاکنون در حمله رژیم صهیونیستی به غزه شهید شده‌اند که تعدادی از آن‌ها با مهمات و تجهیزات ساخت آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه
  • نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه
  • شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در تجاوزات اسرائیل به غزه
  • ایده‌های جالب برای عیدی دادن به کودکان
  • یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  • انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز هستند
  • نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال درست بوده است
  • تاکید تقوی بر اصلاح امور فدراسیون والیبال/ ساختار انتخاب سرمربی تیم ملی درست بود
  • تقوی: اولویت ما اصلاح امور فدراسیون والیبال است/ ساختار انتخاب سرمربی تیم ملی درست بود
  • تقوی: از المپیکی شدن والیبال ناامید نیستیم/ نحوه انتخاب سرمربی درست بود