Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@16:12:24 GMT

علائم متفاوت زخم معده و زخم دوازدهه

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۲۶۰۴

زخم‌های معده و دوازدهه به دلیل نوعی اختلال در مخاط گوارشی ایجاد می‌شوند که در معرض ترشحات اسیدی هضم‌کننده، علائمی بروز می‌دهند.به گزارش بلاغ، شیوع زخم معده در مردان و زنان یکسان است و زخم دوازدهه در سنین 30 تا 60 سالگی بیشتر گزارش شده است.

در زخم دوازدهه ترشحات اسیدهای هضم‌کننده افزایش یافته و معمولا درد، دو سه ساعت پس از خوردن غذا شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مصرف غذا درد تسکین می‌یابد و غالبا درد باعث بیدار شدن فرد مبتلا از خواب شبانه می‌شود. در صورت خونریزی از زخم دوازدهه، مدفوع قیری رنگ می‌شود.

در زخم معده معمولا ترشح اسید معده طبیعی است و درد، نیم تا یک ساعت پس از صرف غذا بروز می‌کند و خوردن غذا به تسکین درد کمک نمی‌کند و حتی گاهی سبب افزایش درد می‌شود. در صورت خونریزی از زخم معده، استفراغ خونی می‌شود.

اقدامات اولیه برای به حداقل رساندن علائم

از مصرف داروهایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن اجتناب کنید.

قرص‌های قابل جویدن را بخوبی با دندان‌ها خرد و پودری کنید.

پیش از مصرف شربت‌های آنتی‌اسید، آنها را خوب تکان دهید تا ترکیبات سوسپانسیون با یکدیگر مخلوط شوند.

سیگار کشیدن را متوقف کنید.

از حضور در موقعیت‌های تنش‌زا و اضطراب‌آور بپرهیزید.

برای تسکین درد از روش‌های غیردارویی نظیر تغییر وضعیت، تمرینات آرام‌سازی، تماشا کردن تلویزیون، مطالعه و صحبت کردن استفاده کنید.

از مصرف مواد تحریک‌کننده مخاط معده مثل پودر فلفل، غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ، کاکائو، نوشابه‌های کولادار، کلوچه‌های بسیار شیرین و غذاهای پرادویه و پرچرب بپرهیزید.

توده غذایی خوب جویده نشده می‌تواند سبب افزایش ترشحات اسیدی شود. غذا را در حجم کم و آهسته بخورید تا فرصت کافی برای خوب جویدن آن داشته باشید.

پروتئین و کلسیم محرک ترشحات اسیدی هستند. شیر و ماست را همراه با غذا مصرف کنید.

در صورتی که با افزایش مصرف مایعات، مواد مسهل و داروهای آنتی‌اسید حاوی منیزیم یبوست‌تان برطرف نمی‌شود یا با داروهای ضداسهال یا آنتی‌اسید حاوی آلومینیوم اسهال‌تان برطرف نشده یا پوست سرد، مدفوع قیری، درد شدید شکم، افزایش درجه حرارت بدن، شکم سفت، تهوع و استفراغ همراه با درد یا تورم در قسمت‌های انتهایی بدن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا

متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به افزایش سرطان‌های سطح چشم، از تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا پیمان امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن‌ها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: چشم عضو بسیار مهمی در بدن است که عملکرد و نقشی حائز اهمیت در بدن دارد، در واقع چشم برقرارکننده ارتباط افراد با پیرامون است که اطلاعات بسیار زیادی را از محیط را از طریق بینایی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه چشم عضوی بسیار ظریف و حساس است که می‌تواند به راحتی متحمل آسیب شود، افزود: هنگامی که افراد به صورت مداوم با مواد سمی در ارتباط باشند، مشکلات و آسیب‌هایی متوجه چشم آن‌ها خواهد شد که ارتباط بعضی از این آسیب‌ها با آلودگی هوا به اثبات رسیده و بعضی دیگر بر پایه فرضیات است و علم در این زمینه هنوز تکمیل نشده است.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: افراد مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا شاهد تشدید بیماری خود خواهند بود، همچنین بیماری دیابت تأثیر اثبات‌شده‌ای بر شبکیه چشم دارد و آلودگی هوا بر تشدید دیابت افراد نیز تأثیرگذار است.

پیمان ادامه داد: مشکلات سطح چشم از جمله حساسیت، سوزش، خارش و عوارض خشکی چشم نیز با قرارگیری در معرض آلودگی هوا تشدید می‌شود و با تجربه روزهای آلوده، افراد درگیر با مشکلات مذکور علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی از جمله آب مروارید نیز با سموم ارتباط دارند، گفت: به‌طور کلی قرارگیری در معرض سموم منجر به تشدید بعضی علائم و بروز زودتر آن‌ها می‌شود و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر شاهد شیوع بیشتر بعضی بیماری‌های مرتبط با چشم از جمله سرطان‌های سطح چشم بوده‌ایم.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تأثیراتی که آلودگی هوا بر سلامت افراد می‌گذارد بر هیچ فردی پوشیده نیست، اضافه کرد: به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که افزایش سرطان‌های سطح چشم به دلیل آلودگی هوا بوده است، اما طی سال‌های اخیر تنها عاملی که تشدید شده است، آلودگی هوا و در معرض سموم محیطی قرار گرفتن به‌شمار می‌رود.

کد خبر 751413

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف