Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@00:15:04 GMT

موشکافی فاجعه پلاسکو از دیدگاه مهندسی آتش

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۳۷۳۷

موشکافی فاجعه پلاسکو از دیدگاه مهندسی آتش

رکنا: آتشی که از طبقه دهم ساختمان پلاسکو آغاز شده بود، به واحد‌های دیگر غول آهنی پایتخت سرایت کرد تا ساختمان با ابهت تهران به یکباره فرو ریزد.

در روز ۳۰ دی ماه سال ۹۵، یکی از غم انگیز‌ترین حوادث Accidents سال‌های اخیر رقم خورد. جایی که ساختمان آهنی پایتخت با همه ابهتی که داشت بعد از چند ساعت آتش گرفتن، به یکباره فروریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو که نمادی از آغاز دوران مدرن شدن شهرسازی و معماری در پایتخت بود، ناباورانه فرو ریخت.

حادثه پلاسکو به نوعی آزمون کارایی دانش، فن آوری و مدیریت شهری نیز بود. آزمونی که به طور قطع، مدیریت شهری وقت آنطور که باید از آن با سربلندی خارج نشد.

پس از حادثه Incident پلاسکو که منجر به شهادت ۱۶ آتش نشان و تعدادی از شهروندان شد، به منظور روشن شدن زوایای مختلف حادثه، به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری، هیئت ویژه‌ای برای بررسی زوایای حادثه انتخاب شدند.

این هیئت که به طور کامل غیر دولتی بود و ترکیب آن را متخصصان مستقل و اساتید دانشگاه تشکیل می‌دادند، کار خود را در شرایطی آغاز کرد. همان زمان بررسی زوایای حادثه در نهاد‌های دیگری از جمله قوه قضائیه، شورای شهر تهران و ... نیز آغاز شده بود.

غول آهنی پایتخت در سال ۱۳۳۹ آغاز و سال ۱۳۴۱ این ساختمان مورد بهره برداری قرار گرفت. ساختمان پلاسکو شامل دو بخش شمالی و جنوبی بود و بخش جنوبی به ساختمانی ۱۶ طبقه شامل ۱۴ طبقه روی هم کف، یک طبقه هم کف و یک طبقه نیز زیر زمین اختصاص یافته بود.

بررسی حادثه از دیدگاه مهندسی آتش

در ساختمان پلاسکو، ضوابط ایمنی در برابر آتش آنطور که باید رعایت نشده بود و ساختمان از نظر ایمنی نقاط ضعف زیادی داشت.

در رابطه با دلایل گسترش آتش در ساختمان، موارد متعددی مطرح شده است. وجود بار حریق بسیار زیاد در ساختمان به علت مقادیر قابل توجه پارچه، نبود سیستم بازدارنده خودکار در ساختمان، ارتباط کامل بین فضا‌ها از طریق سقف‌های کاذب، نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان، وجود تعداد قابل توجهی کپسول گاز، عدم انطباق راه خروج با طراحی صحیح و برابر با اصول ایمنی در برابر آتش، مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها، نبودن هر گونه فضا بندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش و وجود موانع زیادی برای فعالیت آتش نشان‌ها از جمله مهم‌ترین این عامل‌ها به شمار می‌آیند.

آن زمان از سوی هیئت ویژه رسیدگی به حادثه پلاسکو، علت آغاز حریق در ساختمان، اتصال برق عنوان شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که آتش از یکی از واحد‌های بخش شمال غربی طبقه دهم آغاز شده و به سایر طبقات سرایت کرده است.

علت گسترش حریق در ساختمان متعدد بوده است. مجهز نبودن ساختمان پلاسکو به سامانه‌های اعلام و اطفاء حریق، وجود مشکل در نوع معماری و طراحی ساختمان شامل مسیر‌های دسترسی، سقف کاذب، نمای فلزی شبکه ای، اندازه پنجره ها، نوع کاربری ساختمان و بار حریق زیاد، کمبود‌های جدی در سازماندهی، فرماندهی و روال‌های تیم عملیاتی مدیریت بحران در حین حریق و گسترش آن از جمله مهم‌ترین دلایل گسترش آتش اعلام شد.

در پی آتش سوزی، شهروندان، ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه، حریق را به آتش نشانی اطلاع داده بودند. نیرو‌های آتش نشان در محل حاضر شدند، اما اقدامات آن‌ها برای مهار آتش موفقیت آمیز نبود تا اینکه در نهایت ساختمان ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه، به طور کامل فرو ریخت.

بعد از فرو ریختن کامل ساختمان، عملیات نجات به منظور خارج کردن افراد گرفتار در زیر آوار آغاز شد.

آتش نشان‌ها به همراه سایر نیرو‌های امدادی کار آوار برداری را آغاز کردند؛ کاری که ۹ روز به طول انجامید، اما هیچ فردی به طور زنده از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج نشد.

در نهایت، نیرو‌های امدادی موفق شدند پیکر ۱۶ شهید آتش نشان و تعدادی از شهروندان را از زیر خروار‌ها آتش و آوار خارج کنند.

علی مستوفی، حسین حسین زاده، رضا شفیعی، محسن روحانی، فریدون علی تبار، محمد آقایی، امیر حسین داداشی، ناصر مهرورز، محسن قدیانی، مجتبی کوهی، حامد هوایی، حسین سلطانی، علی امینی، علیرضا سفی زاده، بهنام میرزا خانی و رضا نظری ۱۶ آتش نشانی بودند که در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، در پی حریق بامداد امروز منطقه امامزاده ابراهیم شفت، حداقل ۱۵۰ واحد مسکونی، اقامتی و تجاری طعمه حریق شد اما کسی آسیب جانی ندیده است.

فارس در خبری نوشت: نیمه‌شب گذشته حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شب، حریق در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم علیه السلام شفت شروع و ساعت ۰۰:۰۰ بامداد حریق به اطلاع ستاد مدیریت بحران شهرستان شفت، اعلام شد.در پی حریق شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت، عوامل امدادی و اورژانس به محل حریق در محل حادثه حضور یافتند.

به گفته مهدی نقدی، فرماندار شفت در پی حریق امامزاده ابراهیم شفت خودروهای اطفای حرق از شفت، احمدسرگوراب، فومن، رشت و شهر صنعتی خرفکل با حداقل ۱۵ آتش نشان به محل حادثه اعزام شدند.آنگونه که فرماندار شفت اعلام کرده، عملیات اطفای کامل شهرک جوبی امامزاده ابراهیم شفت تا ساعت پنج بامداد ادامه داشته است.ارزیابی های اولیه بیانگر سوختن کامل ۴۰ واحد مسکونی حداقل سه طبقه با بنای کاملا چوبی بوده که حداقل ۱۵۰ واحد مسکونی، تجاری و اقامتی را شامل می شود.برق و شبکه ارتباطی منطقه امامزاده ابراهیم شفت کاملا قطع شده و تلاش ها برای برقراری آنها ادامه دارد.

علی یوسفی رئیس هیئت امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم علیه السلام نیز خبر داد که به حرم آسبی نرسیده و با تلاش های عوامل امدادی از حریق آتش به آستان مقدس جلوگیری شده است.

مهدی سلیمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت نیز اعلام کرد که در جریان آتش سوزی آمامزاده ابراهیم کسی آسیب جانی ندیده است.به گفته وی، تنها سه مورد ارجاع سرپایی به بیمارستان امام رضا علیه اسلام شفت از شهرک چوبی امامزاده ابرایهم انجام شده که در اثر استرس ناشی از سوختگی بوده است.

هم اکنون نیز تیم بهداشت محیط شفت نیز در محل حادثه حضور دارند و عوامل تهیدزا را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام می کنند.یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در جریان آتش‌سوزی بامداد امروز امام زاده ابراهیم شفت در محل حادثه اعزام شد اما چون این سانحه مصدمی نداشت به مرکز استان، برگشت.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902057

دیگر خبرها

  • ببینید | ۴۰ ساختمان روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان در آتش سوخت
  • مهار آتش در آپارتمان چهار طبقه در زاهدان
  • جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت/ عکس
  • مهار آتش سوزی انبار قطعات خودرو در کرج
  • آتش‌سوزی در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • حریق انبار قطعات خودرو در کرج
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • کمبود بیش از ۵هزار شیر هیدرانت آتش‌نشانی در مشهد