غرویان:تعجب آور است که آقای مصباح در برابر حمله احمدی نژاد به رئیس قوه قضائیه سکوت کرد
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۳۸۹۸
ساعت24-روزنامه ایران با حجت الاسلام والمسلمین غرویان در باره واکنش آیت الله مصباح به سخنان اخیر رئیس جمهور مصاحبه ای انجام داده است.
بخشی از مصاحبه را می خوانید:
آیتالله مصباح یزدی رئیس جمهوری انتقاد کردند، اما ایشان در کتاب «جامعه و تاریخ از نگاه قرآن» نظری شبیه رئیس جمهوری بیان کردند مبنی بر اینکه «حتی رهبران معصوم (علیهالسلام)، یا بهعلت اینکه بعضی از مردم به عصمتشان پینبرده بودند و یا بدین قصد که دیگران را تعلیم و تربیت کنند و نشان بدهند که هر فرد، در هر حدی از رهبری هست، باید انتقادپذیر باشد، به انتقادات و عیبجوییهایی گوش میسپردند و از مردم میخواستند که از عرضه و ارائه آرا و نظریات خود دریغ نورزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اتفاقاً من صحبتهای ایشان را دیدم. اما تعجب کردم که آیتالله مصباح فرمودند «من از کوه قاف صحبت نمیکنم، بلکه از پایتخت جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنم» که مثلاً چنین مطلبی در آن گفته شد. باید از ایشان سؤال کرد که یک شخصی مانند احمدینژاد، رئیس قوه قضائیه را که منسوب نایب امام زمان(عج) و ولی فقیه است را غاصب و غیرعادل توصیف کرد و این درواقع انکار خود ولی فقیه است، اما آقایان سکوت کردند، چیزی نگفتند و اعتراض نکردند، حالا چطور این قدر به جمله تحریف شده رئیس جمهوری میپردازند و این همه موضعگیری میکنند؟ اینها با هم سازگاری ندارد. بحثهای کلامی خوب است، اما باید همه احتمالات مطرح شود و بعد ببینیم میشود حمل بر معنای صحیح کرد یا خیر. کاملاً روشن است که منظور رئیس جمهوری از نقد پرسشگری است. در نهج البلاغه هم هست که وقتی حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم خواستند دست ایشان را ببوسند. حضرت فرمودند آن طور که با شاهان برخورد میکنید، با من برخورد نکنید، من یک فرد عادی هستم و شما احترامات شاهان را با من نداشته باشید. امیرالمؤمنین با آن مقام خود در مسائل اجتماعی عادی برخورد میکردند و اجازه سؤال، بحث و گفتوگو میدادند. یا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به شاگردان خود یاد میدانند که اهل سؤال باشید و بپرسید. منظور دکتر روحانی هم همین بود.
در دولتهای نهم و دهم تعبیرها و بحثهای عجیبی درباره امام زمان(عج) مطرح میشد. اما منتقدان فعلی دولت، بویژه شخص آیتالله مصباح یزدی، نه در آن زمان اعتراض و انتقاد کردند، نه الان که احمدینژاد همه ساختارها را زیر سؤال میبرد.
اتفاقاً مردم هم کاملاً متوجه میشوند و سؤال میکنند. مردم توقع ندارند که این طور بهم ریختگی فکری و مبنایی از علمای بزرگ مشاهده کنند. این نشان میدهد که نظام فکری و نظام مبنایی و عقیدتی آقایان انسجام ندارد. زیرا یک مبنای فکری باید همه جا یکسان به مسائل ورود کند. اما اینکه یک بار گفته شود اطاعت از رئیس جمهوری اطاعت از خداست، چون آن رئیس جمهوری از جناح و باند ماست، اما بار دیگر این طوری با رئیس جمهوری برخورد کنیم، اینها با هم سازگاری ندارد. اینها نشان دهنده اضطراب فکری و نبود انسجام فکری است.
پیامد دیدگاه منتقدان رئیس جمهوری مبنی بر نفی نقد، برای جامعه چه خواهد بود؟
اولاً که این بحثها فایدهای ندارد. زیرا ما در زمان معصوم نیستیم، ضمن اینکه هیچ یک از مسئولان ادعای عصمت ندارند. خود رهبر معظم انقلاب بعد از اغتشاشات اخیر فرمودند که ما هم اشکال داریم و باید اشکالات خود را ببینیم.معنای این حرف این است که خود ایشان میفرمایند که ما معصوم نیستیم، ما هم خطا میکنیم و باید از ما انتقاد کنند. خود ایشان، خود انتقادی دارند، ما نباید کاسه ازآش داغتر باشیم. به نظرم این بحثها برای منحرف کردن فضای فکری جامعه است. ضمن اینکه رئیس جمهوری هم بهتر است این بحثها را بیش از این ادامه ندهند.
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۳۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
به گزارش خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدسعید آزاد موسوی امروز در مراسم بزرگداشت روز معلم با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: ایشان فرمودند هر کس از خود برگهای علم بر جای بگذارد در قیامت بین او و آتش جهنم مانع میگذارد.
وی در ادامه افزود: زمانی که اساتید تدریس میکنند باید صداقت و وفاداری را به دانشجو و طلبه آموزش دهند چون زمانی که آنها این خصوصیات نیکو را آموزش میدهند به دیگران نیز آموزش خواهند داد.
مدیر مرکز اسلامی آذربایجانغربی در ادامه گفت: خداوند در برابر هر "اثر عمل" به بشر پاداش میدهد بنابراین تا قیامت در برابر هر اثر عمل درست، به آدمی ثواب و پاداش خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به فجایع غزه خاطرنشان کرد: هماکنون سوال اینجا است که چرا آمریکا آبروی خود را در حمایت از اسرائیل به هدر میدهد و چرا بیش از ۲۰ کشور عربی و بیش از ۵۰ کشور اسلامی در مورد این جنایات سکوت کردهاند و حتی خیانت هم میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی گفت: در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ۳۴ هزار نفر شهید شده و صدها خانه ویران شدند و طفلان بسیاری بیش از اینکه از شیر مادر بنوشند از خون سیراب شدند اما مسلمانان سکوت کردند.
وی اظهار داشت: برخی سکوت کشورهای اسلامی و عربی را در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ناشی از" ترس" آنها از غرب دانسته و برخی نیز"منافع شخصی" حکام عربی و اسلامی را در این زمینه دخیل میدانند بنابراین معلمان جامعه اگر به شاگردان خود درست تعلیم دهند و اگر تعلیم آنها درست نباشد باید نوع آن خود را تغییر دهند.
مدیر مرکز اسلامی آذربایجانغربی گفت: حکام کشورهای اسلامی و مسلمان باید به جای دنبال کردن منافع شخصی در حمایت از رژیم صهیونیستی، منافع اسلام را در نظر بگیرند و از سوی دیگر برخی حکام کشورها، دستنشانده آمریکا هستند در حالی که نباید چنین میشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث حاکمیت دین پنج نظریه وجود دارد بیان کرد: برخیها در کل وجود خدا را انکار میکنند، برخی خدا را قبول دارند اما معتقد هستند که خدا، پیامبر نفرستاده است، از سوی دیگر برخی معتقد هستند دین در علم و سیاست حرفی برای گفتن ندارد و برخی نیز اعتقاد دارند خدا و پیامبر وجود دارد اما احکام اجتماعی پیامبر منقضی شده است و اسلام در شرایط کنونی شرایط اجرایی ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین آزاد موسوی گفت: آنچه که سبب سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شده است، ترویج اومانیسم و سکولاریسم در بین حوزه و دانشگاه است.
وی بیان کرد: بیتردید باید طلاب و دانشجویانی را تربیت کرد که ما را به شرایط اوج حکومت اسلام بازگردانند و این نیز نه در حرف بلکه باید با عمل همراه باشد.
انتهای پیام/