Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل - ايرنا - مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان اردبيل گفت: با اجراي پروژه هاي مجتمع هاي آبرساني اهالي روستاهاي اين استان از آب شرب پايدار و بهداشتي بهره مند خواهند شد.

به گزارش ايرنا ، فرامرز بهنژاد روز پنجشنبه در نشستي با فرماندار خلخال افزود: علت بسياري از مشکلات مربوط به کمبود آب شرب در روستاهاي استان ناپايدار بودن منابع آبي در نظر گرفته شده در گذشته براي تامين آب شرب است و تلاش مي کنيم با اجراي پروژه هاي احداث مجتمع هاي آبرساني روستايي و تامين آب از منابع آبي پايدار اين مشکل را در بلند مدت حل کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: حل مشکل مقطعي آب شرب روستاهاي استان در گذشته امروزه تبديل به يک معضل بزرگ اجتماعي در تامين آب پايدار مناطق روستايي شده و هم اکنون بدليل بروز خشکسالي در منطقه و کاهش آب بسياري از منابع تامين کننده آب شرب روستاها همچون چشمه ها ، چاه هاي عميق و يا رودخانه هاي فصلي تامين آب شرب روستاها با مشکل جدي مواجه شده است.
او افزود: طرح احداث مجتمع آبرساني روستايي با پوشش جمعيتي 100 روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستايي استان قرار گرفته و براي اجراي اين پروژه ها تامين 100 ليتر آب در ثانيه از منابع آبي پايدار مناطق مختلف استان اردبيل براي پيشگيري از بروز مشکل ناشي از خشکسالي هاي احتمالي آينده ضروري است.
وي با بيان اينکه اجراي مجتمع هاي آبرساني روستايي و تامين آب پايدار ضمن توقف روند مهاجرت از روستاها افزايش جمعيت و مهاجرت معکوس را بهمراه خواهد داشت گفت: مجتمع آبرساني شهرستان کوثر با بهره گيري از منابع آبي سد گيوي براي پوشش جمعيتي 80 روستاي اين شهرستان نمونه اي از طرح احداث مجتمع هاي آبرساني روستايي با استفاده از منبع آبي پايدار است که اين طرح با توجه به وجود منابع آبي پايدار مختلف در خلخال نيز قابل اجرا است.
فرماندار خلخال نيز در اين نشست گفت: بدليل کوهستاني بودن شهرستان و برغم وجود منابع آبي پايدار در منطقه منابع تامين کننده آب شرب بيش از 80 درصد روستاهاي خلخال ناپايدار است.
فريدون بابايي افزود: بيشتر چشمه ها و آبهاي سطحي متاثر از شزايط جوي از جمله کاهش نزولات آسماني کم آب شده اند.
وي با اشاره به اينکه سالانه بيش از 3.5 ميليون مترمکعب آب در خلخال توليد و بدون هرگونه استفاده مفيد از دسترس منطقه خارج و از طريق رودخانه قزل اوزن وارد حوزه آبريز استان گيلان مي شود گفت: احداث مجتمع هاي آبرساني روستايي با استفاده از منابع آبي پايدار همچون آب پشت سدها و رودخانه هاي پرآب طرح مناسبي براي حل مشکل هميشگي کمبود آب شرب روستاهاي کم آب اين شهرستان است.
وي اظهار کرد: وجود منابع آبي در مناطق مرتفع ، روستاهاي خلخال را از استفاده از تجهيزات پمپاژ آب بي نياز کرده و همين امر کاهش هزينه هاي اجراي پروژه هاي آبرساني را به همراه خواهد داشت.
بر اساس آمارهاي موجود از مجموع يک ميليون و 248 هزار و 610 نفر جمعيت استان اردبيل 448 هزار و 554 نفر در يک هزار و 555 روستا سکونت دارند که از اين تعداد يک هزار و 24 روستا بالاي 20 خانوار هستند.
مصرف بي رويه آب از سوي مردم ، هدر رفت آب در بخش کشاورزي، کمبود منابع آب هاي زيرزميني ناشي از کمبود بارش و استفاده بي رويه کشاورزان ، ساماندهي نشدن چاه هاي غيرمجاز و تحقق نيافتن برنامه تغيير الگوي کشت از جمله عواملي هستند که موجب بروز و تشديد تنش هاي آبي در استان اردبيل شده است.
خبرنگار: بهرام نقي زاده ** انتشار دهنده: گيتي طالبي
7119/6018
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی محمدنژاد در سومین جشنواره گیلاس که در روستاهای چهارگانه سنگان برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره از هفت صبح روز گذشته آغاز شد و تا ۱۲ ظهر ادامه داشت.

محمدنژاد گفت: در این جشنواره شاهد حضور هشت هزار نفر گردشگر بودیم، که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی به ظرفیت‌های داخل روستاهای بخش کن گفت: ظرفیت‌های بخش کن سبب شده که چهار جشنواره در طول سال برگزار شود، جشنواره گیلاس طی اردیبهشت ماه، جشنواره شاتوت در اواخر تابستان، جشنواره خرمالو، اواخر پاییز و جشنواره فصلی با حضور اقوام مختلف برگزار می‌شود.

بخشدار کن در ادامه با تاکید بر ضرورت برگزاری این جشنواره‌ها در قالب حمایت از تولیدات روستایی و ترویج محصولات ارگانیک، عنوان کرد: این جشنواره‌ها در بخش کن با اهدافی چون رشد گردشگری، معرفی روستاهای منطقه، محصولات و ظرفیت کوهستانی آن، تولیدات متنوع روستایی، افزایش مشارکت مردمی در رشد سبک زندگی سالم، تحکیم خانواده، حفاظت از محیط زیست و بازیافت، حفظ منابع طبیعی، افزایش نشاط اجتماعی و رونق ورزش همگانی در طول سال برگزار می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به مساحت روستاهای چهارگانه سنگان گفت: ۱۹۷ هکتار مساحت شامل باغات، مستثنیات و بافت روستایی بخش کن است، که امروز گردشگران بافت روستایی را طی کرده و در چهار ایستگاه استقبال (سنگان پایین)، ایستگاه صبحانه (سنگان وسط)، ایستگاه پذیرایی (باغ دره) و ایستگاه پذیرایی پایانی و مراسم جشن شکوفه‌ها (سنگان بالا) پذیرایی شدند.

بخشدار کن با اشاره به ظرفیت روستاهای این بخش از تهران اضافه کرد: محصولات تولیدی باغات این روستاها شامل گیلاس، شاتوت، خرمالو، سیب و ازگیل است.

وی ادامه داد: در کنار این تولیدات بسیار فاخر، سه اثر باستانی چون چنار چهار هزار ساله، آبشار و تکیه تاریخی ۲۵۰ ساله از دیگر ظرفیت‌هایی است، که گردشگران مشتاق را روانه این منطقه کوهستانی زیبا می‌کند.

کد خبر 6088823

دیگر خبرها

  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود