Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@15:56:47 GMT

غروب زود هنگام آفتاب تابان برجام

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۴۱۱۵

غروب زود هنگام آفتاب تابان برجام

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب تصریح کرد اغتشاشات اخیر، یکی از محصولات برجام بود.

«آقای رئیس‌جمهور در دی‌ماه گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند کسانی که لوکس نقد می‌کنند باید قشنگ به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد؟». پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس‌جمهور چیست؟»

داریوش سجادی در پاسخ این سوال «مرآت» گفت: این پرسشی است که آقای روحانی باید پاسخ آن را بدهند! ایشان باید پاسخگوی ادعاهای خود باشند، اگر به خاطر داشته باشید رئیس‌جمهور و تیم دخیل در انعقاد برجام، با یک خوش‌بینی بی‌مبالاتانه، می‌گفتند پس از برجام کلیه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گشایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراوانی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین دیروز صبح هواپیمایی بوئینگ تحویل هواپیماهای خود را به تاخیر انداخته است. آن نوع خوشبینی که تیم مذاکره‌کننده به ویژه آقای ظریف با عاملیت آقای روحانی در ماجرای برجام داشتند، عاری از واقع‌بینی بود. درواقع برجام سبب شد که تمامی مسائلی که دوستان دلواپس متهم به قضاوت نادرست درباره آن می‌شدند، اتفاق بیفتد.

وی می‌افزاید: منتقدان با طعنه‌های بسیاری مواجه شدند. دولتی‌ها همواره دلواپسان را با این طعنه که شما نظام بین‌الملل را نمی‌شناسید و مذاکره کردن را بلد نیستید می‌نواختند! بنابراین پرسشی که شما اکنون مطرح می‌کنید، به جای من باید آقای رئیس‌جمهور پاسخ بدهند. شما اصحاب رسانه باید رئیس‌جمهور را مخاطب قرار دهید و ایشان باید پاسخگو باشند.

آقای رئیس‌جمهور باید پاسخ بدهند که چرا آفتاب تابانی که قرار بود برای ما گشایش اقتصادی همراه داشته باشد، غروب کرد؟ البته پاسخ این پرسش بدیهی است. از ابتدا هم مشخص بود که این اتفاق می‌افتد.

سجادی گفت: من معتقدم برجام از ابتدا یک اهرم فشار بود و این اتفاق تازه‌ای نیست. این سخنی که من پیشتر هم بارها گفته‌ام، متاسفانه تیم مذاکره‌کننده نگاهی حقوقی به مذاکرات داشتند درحالی‌که طرف مقابل کاملا با نگاه سیاسی وارد مذاکرات شده بودند. آنها برجام را به عنوان یک اهرم سیاسی پس از مذاکرات ژنو و وین تحمیل کردند.

آنها تلاش کردند به واسطه برجام و فشارهای اقتصادی در ایران بحران معیشت ایجاد کنند و کردند. بدانید که اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود.

آقای روحانی برای ورود به مسئله برجام، کدخدا بودن آمریکا را مطرح کردند. ایشان گفتند نظام بین‌المللی کدخداسالار است و اروپایی‌ها محوریت کدخدا را به رسمیت شناخته‌اند بنابراین اگر ما بتوانیم با کدخدا به توافق برسیم اروپایی‌ها‌ هم به تبع آمریکا آن توافق را دنبال می‌کنند. دیدید که با کدخدا هم به توافق رسیدند اما اهدافشان تامین نشد.

نویسنده سابق نشریات اصلاح‌طلب تاکید می‌کند: آقای روحانی وقت ایران را گرفتند و کشور را معطل کردند و عملا هم بحران معیشت را تشدید کردند و شما در اغتشاشات اخیر بزرگ‌ترین پیروزی در موضوع برجام را دیدید! بزرگ‌ترین پیروزی برجام این بود که آقای ترامپ و تیم‌های اروپایی بحران معیشت را به کشور پمپاژ کنند.

سجادی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره پروژه جریان غربگرا می‌گوید: آنها بدشان نمی‌آید که ازطریق ایجاد بحران معیشت و پمپاژ بی‌پشتوانه امیدهای واهی، بتوانند بحران‌های شهری ایجاد کنند و جناح انقلابی و نظام و رهبری را به حاشیه برانند تا از این طریق بتوانند باج‌گیری کنند! آنها می‌خواهند مردم را مستاصل کنند و بگویند حالا که مردم مستاصل شده‌اند ما مجبوریم با آمریکا سازش کنیم. این ترفندی بود که در نیکاراگوئه و کوبا هم اعمال شد. این ترفندی است که در السالوادور در حال اعمال است.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۴۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!

سه سال پس از افشای مصاحبه جنجالی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف که آن زمان گفته شده بود صرفا برای ثبت تاریخ شفاهی بوده و به دلایل نامعلومی به برخی رسانه‌های خارجی درز داده شده، حالا لیلاز تایید کرده که افشای آن "عمدی" و برای "ارسال پالس مثبت به آمریکا" بوده است.

این بخش از گفت‌وگوی روزنامه شرق با لیلاز را در ادامه بخوانید:

به نقل از شما شنیده بودم که انتشار فایل گفت‌وگوی چندساعته‌تان با محمدجواد ظریف هم نوعی پالس مثبت تهران بود؟ خودتان چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟

لیلاز: احسنت بر شما. دقیقا همین‌گونه است. البته می‌دانم می‌خواهی به جزئیات انتشار آن فایل از زبان سعید لیلاز برسی تا آن را در این مصاحبه چاپ کنی، اما من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چندساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. می‌دانی چرا؟

چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به قدرت می‌رسد و تضمین بهتر و محکم‌تری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگ‌تر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت.

لیلاز: احسنت. که نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی ‌توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.

دیگر خبرها

  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • فیلم قهر و رفتار عجیب شهربانو منصوریان در مقابل وزیر رئیسی!
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • پاسخ رئیس شورای شهر به پرداخت ودیعه میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری
  • آمریکا در حال بررسی پاسخ حماس به توافق آتش‌بس است
  • پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین
  • اوقات شرعی ۱۷ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی هفدهم اردیبهشت در سمنان
  • اوقات شرعی شانزدهم اردیبهشت در سمنان