Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@16:42:23 GMT

زیلایی سرزمین فرصت های ناشناخته

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۴۴۲۴

زیلایی سرزمین فرصت های ناشناخته

مدت‌هاست همه زیلایی را می‌شناسند، راهش را بلدند و می‌دانند در کهگیلویه و بویراحمد دهستانی هست که هنوز که هنوز است با محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کند. اصلاً انگار ناف زیلایی را با محرومیت بریده‌اند، به مردمش که نگاه می‌کنی چین‌وچروک صورتشان و زمختی دست‌هایشان بیش از هر چیزی توجهت را جلب می‌کند اما در پس این چهره دردکشیده و آفتاب سوخته زیبایی خیره کننده‌ای می‌بینی، چشمان رنگی‌شان عجیب توجهت را جلب می‌کند و لبخندشان دلنشین تر از همه لبخندهایی است که دیده‌ای.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دهستان زیلایی با جمعیتی قریب به 11 هزار نفر 56 روستا را دل خود جای داده، روستاهایی که بارها قصه محرومیتشان را لنز دوربین عکاسان و قلم خبرنگاران به تصویر کشیده است، تا شاید باری از دوش مردمانش برداشته شود.
بعد از سفر مهرماه جلاله این بار در زمستانی که بوی بهار می‌داد، راهی موشمی سفلی مرکز دهستان زیلایی شدیم.
موشمی هیچ شباهتی با جلاله نداشت شاید دلیل این همه تفاوت این بود که موشمی سفلی مرکز بود و می خواستند مرکز تفاوت محسوسی با سایر روستاها داشته باشد. هرچه قدر درجلاله محرومیت به چشم می‌خورد، درموشمی سفلی خبری از نبود امکانات به صورتی که درجلاله می‌دیدی نبود. تنها قسمتی از جاده منتهی به موشمی خاکی بود. شاید نبود گاز تنها نقطه اشتراک روستاهای بخش جلاله و موشمی بود.
اینجا هم تل هیزم رو هیزم به چشم می‌آمد، نبود گاز باعث شده است تا مردمی که در سایه بلوط‌ها قد کشیده بودند، مجبورشوند تیشه به ریشه بلوطها بزنند تا سوز سرمای زمستان را تحمل کنند آن هم در شرایطی که آسمان هم ناخن خشک شده و خبری از آمدن باران و برف نیست.
البته گازرسانی به دهستان زیلایی به خاطر بعد مسافت و هزینه بر بودن کمی سخت و زمان براست و اعتبار ویژه‌ای را می‌طلبد.
نماینده بویراحمد و دنا در همین خصوص گفت به دلیل نبود گاز در زیلایی هر روز جنگل‌ها و منابع طبیعی به تاراج می‌رود که انتظار می‌رود وزارت نفت نگاه ویژه‌ای به این مناطق داشته باشد. غلام محمد زارعی اضافه کرد هزینه نصب هر علمک در مناطق روستایی کشور حدود 6 میلیون تومان است ولی این هزینه در مناطق زیلایی 4 برابر سایر نقاط کشور است.

**مردم، نیازمند مساعدت دولت

البته استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در این سفر حضور داشتند شاید موشمی تاکنون این همه مدیررابه چشم ندیده بود، ماشین‌های اداری و شاسی بلند ترافیک شلوغی را در جاده‌های پرپیچ‌وخم منتهی به موشمی ایجاد کرده بود.
همه می‌دانستند استاندار آمده، کوچک و بزرگ مردم روستاهای موشمی علیا، وسطی، سفلی و حتی روستاهای نزدیک آمده بودند تا ببینند این بار مسئولان چه وعده‌هایی برای آنها دارند.

از فرصت استفاده کردیم میان مردم رفتیم و از روستا بازدید کردیم، زنان موشمی صنایع دستی‌شان را آورده بودند و می‌گفتند در این کار استعداد داریم و اگر مشتری باشد بیشتر کار می‌کنیم.
زن جوانی گفت من اهل روستای بالایی هستم و قالی بافی بلدم اگر مسئولین کمک کنند و کارگاه و داری برایمان راه اندازی کنند به بقیه یاد می‌دهم. از کشاورزی‌شان هم پرسیدیم گفتند همه چشممان به آسمان و رحمت خداست تا محصولات و زحمتمان به بار بنشیند.
در بین همه این گفتن‌ها صحبت‌های زنی توجهم را جلب کرد او گفت در روستاهای زیلایی تا کنون انطور که باید به آگاه سازی زنان و دختران در مقوله بهداشت شخصی و روانی توجه نشده و من به‌عنوان یک زن از مسئولین می‌خواهم به این نیاز مهم زنان و دختران زیلایی هم توجه کنند و این بعد مغفول مانده را مدنظر قرار دهند.

**باید دهستان زیلایی را از دریچه دیگری دید

با همه اینها باید دهستان زیلایی را از دریچه دیگری دید، چون همان‌گونه که مسئولان هم می‌گویند زیلایی درزمینهٔ شیلات، باغداری، کشاورزی، زنبورداری، صنایع دستی و... ظرفیت زیادی دارد که باید به آن توجه شود.
اگر همه این سال‌ها بر طبل محرومیت‌هایش کوفته‌ایم، این بار باید پتانسیل و ظرفیت‌های زیلایی را شناسایی کرده و بر اساس آنها اشتغال پایدار ایجاد کرد نه اینکه وعده بدهیم و توقع ولو کاذب ایجاد کنیم و دیدگاه مردم را به سمتی ببریم که همه چشمشان به دست دولت باشد، چون همه می دانیم زیلایی داشته‌هایی دارد که ناشناخته مانده، چون کسی نبوده به مردمان زیلایی یادآوری کند اینجا سرزمینی است که پرازفرصت وموقعیت های ناشناخته وبکر است.
هرچند فراهم کردن زیرساخت‌ها در روستاهای زیلایی جز وظایف دولت و مسئولان است و باید به این مهم توجه داشته باشند، ولی درکنارآن باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت خود روستا برای حل پاره‌ای از مشکلات مهم ازجمله اشتغال بهره برد.
جایی نظیر موشمی به عنوان مرکز دهستان زیلایی با امکانات به نسبت بهتر نسبت به سایر روستاهای زیلایی باید ازاین دریچه متفاوت دیده شود و حالا که امکانات وزیرساختهای مناسب‌تری دارد باید بررسی کرد ودید این روستا و حومه آن چه پتانسیل‌هایی دارد که بتوان بر روی آن کار کرد و در راه بهبود شرایط و حتی کم کردن آمار بیکاران این روستاها قدم برداشت.
دهیار موشمی سفلی به نمایندگی از دهیاران سایر روستاهای زیلایی در این سفر و در حضور استاندار و مدیران به تشریح مشکلات روستاهای زیلایی پرداخت.
بهنام آزاده دهیار با بیان اینکه سهم جوانان این روستا بیکاری و سهم دختران ازدواج‌های زودهنگام نیست، خطاب به مسئولان گفت: آیا شرایط کنونی و جاده‌های در مسیر شایسته مردم زیلایی بود؟ بازماندگی کودکان از تحصیل شایسته این دهستان نیست.
وی تصریح کرد: شرایط کنونی شایسته دهستانی با 72 شهید و 140 جانباز زیلایی نیست، چرا چندین مناقصه برگزار می‌شود اما به بهانه‌های واهی این مناقصات باطل می‌شوند.
دهیار روستای موشمی زیلایی با بیان اینکه همه کم و کاستی‌های دولت و مشکلات جهانی را می‌دانیم گفت: برای اینکه فرزندان زیلایی در حوزه مدیریت منصوب شوند نیازی به تأمین بودجه و اعتبار نیست.
آزاده در ادامه از وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه در زیلایی انتقاد کرد و افزود: مدیرعامل مخابرات هیچ کمک مساعدت و همکاری را با ما نداشته و متأسفم که یک مدیر به مسائل و مشکلات مردم بی‌توجه است.
آزاده با بیان اینکه فرزندان زیلایی دنبال کارمند شدن در ادارات نیستند، افزود: از مسئولان استان انتظار داریم مصوبات دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری را عملیاتی کنند، ضمن اینکه بخش بودن زیلایی چندین سال معطل مانده است که این امر را برای فرزندان زیلایی انجام دهید.
وی با تأکید بر توسعه نیروی انسانی در مدیریت‌های اجرایی، گفت: آسفالت و زیرسازی جاده‌های زیلایی، گازرسانی به روستاهای این دهستان و پمپاژ آب رودخانه خرسان از مصوباتی است که انتظار اجرایی شدن آن از مدیران می‌رود.

**معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری 50 درصد اعتبارات برای حل مشکلات زیلایی را تقبل کرد

بعد ازاین صحبت‌ها نشست شورای اداری استان با محوریت «بخش مارگون و دهستان زیلایی»، برگزار شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: مهم‌ترین هدف از سفر به زیلایی بررسی میدانی مشکلات است و تمامی مسئولان موظف‌اند به صورت دوره‌ای از مناطق مختلف استان بازدید کرده و از نزدیک به بررسی و حل مشکلات مردم بپردازند.
وی با بیان اینکه حضور مسئولان در این مناطق موجب دلگرمی مردم می‌شود، عنوان کرد: در این نشست مسئولان به صورت عملیاتی با مشکلات مردم از نزدیک آشنا می‌شوند و جلسه تکمیلی برای رفع مشکلات در مرکز استان برگزار می‌شود.
احمدی با اشاره به انتشار کلیپی از محرومیت‌ها و رنج‌های دختران این منطقه در فضای مجازی، عنوان کرد: به دستور ویژه ریاست جمهور و پس از نشست با معاون توسعه روستایی رئیس جمهور مصوباتی در خصوص رفع مشکلات این منطقه به تصویب رسید.
وی گفت: این منطقه محرومیت‌های خاص خود را دارد و مسئولان باید برای برطرف کردن این مشکلات از تمام توان خود استفاده کنند.
احمدی خاطرنشان کرد: معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری 50 درصد اعتبارات برای حل مشکلات منطقه محروم زیلایی را تقبل کردند و ما نیز مابقی اعتبارات را از حوزه استانی در نظر گرفته‌ایم.

**مهلت 15 روزه استاندار به مسئولان برای رفع مشکلات دهستان زیلایی

وی تصریح کرد: مسئولان استان در بخش‌های مختلف ظرف 15 روز فرصت دارند تا نسبت به انجام وظایف خود برای رفع مشکلات زیلایی اقدام کنند و در صورت عدم همکاری به طور قطع با مدیران کم کار برخورد خواهد شد.
احمدی خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: راه و شهرسازی موظف است نسبت به بهسازی آسفالت مسیر 50 کیلومتری دهستان زیلایی اقدام کند و باید بدانند که این پروژه به اندازه پل سوم بشار برای ما حائز اهمیت است.
مقام ارشد اجرایی استان عنوان کرد: افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان این مناطق به ویژه دختران جامعه روستایی در اولویت آموزش و پرورش استان باشد و باتوجه به پراکنده بودن روستاها می‌طلبد این نهاد آموزشی نسبت به شناسایی افراد واجب التعلیم اقدام کرده و در صورت نیاز به هنرستان کشاورزی و دبیرستان این موضوع را به ما منتقل کنند.
وی افزود: بدون شک ما نیز برای رفع مشکلات آموزشی فرزندان حوزه زیلایی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنیم.

تیم پزشکی در دهستان زیلایی مستقر شود

احمدی، ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی را خطاب قرار دارد و گفت: باتوجه به جمعیت 11 هزار نفر دهستان زیلایی انتظار می‌رود یک تیم پزشک خانواده متشکل از پزشک، پیراپزشک، روانپزشک و دندانپزشک در این منطقه به صورت دائم مستقر شوند.
وی از عدم حضور مسئولان هلال احمر استان در این نشست انتقاد کرد و گفت: ستاد بحران استان با همکاری مجموعه هلال احمر یک بسته امدادی برای منطقه زیلایی پیش بینی کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مصوبه امداد و نجات در این دهستان از نبود نماینده هلال احمر در سفر به زیلایی انتقاد کرد و گفت: هلال احمر که در روزهای خوش مردم نیست وای به روزی که مردم در تنگنا باشند و به هلال احمر نیاز داشته باشند.
وی خطاب به نماینده مردم بویراحمد و دنا گفت: زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی عدم حضور هلال احمر در این نشست را به مسئولان مربوطه در پایتخت انعکاس و موضوع را پیگیری کند، ضمن اینکه با همکاری راهداری و ستاد بحران استانداری پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در زیلایی ایجاد شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دیگر مصوبه دهستان زیلایی که به بخش صنعت اختصاص داشت پرداخت و گفت: برای 11 هزار نفری که در زیلایی زندگی می‌کنند براساس ظرفیت واحد صنعتی تعریف شود چرا که در این منطقه به دنبال ایجاد اشتغال و فرصت شغلی هستیم.
احمدی با تأکید بر اینکه شاخص‌های سوادآموزی در زیلایی مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: کودکان بازمانده از تحصیل سنین 10 تا 15 سال و افراد واجب‌التعلیم در این منطقه شناسایی شوند، همچنین فنی و حرفه‌ای وظیفه دارد بر اساس نیاز منطقه مهارت لازم را آموزش دهد.
وی با اشاره به تعریف طرح توانمندسازی توسط کمیته امداد امام افزود: احداث ایستگاه پمپاژ نیاز مردم است که آب منطقه‌ای مطالعات لازم سد خرسان را برای پمپاژ آب مطالعه کند.
وی در پایان تأکید کرد: نظارت بر اقدامات دستگاه‌ها و عملیاتی کردن مصوبات با حوزه اقتصادی استانداری است که مدیران در 15 روز آینده اقدامات خود را ارائه کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار شناسایی ظرفیت‌های صنعتی این منطقه بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های حوزه مارگون شد و افزود: ما به دنبال ایجاد فرصت شغلی در این مناطق با محوریت فارغ التحصیلان فرزندان بومی منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری پرداخت 50 درصد از اجرای طرح‌های توسعه روستایی در منطقه محروم زیلایی را عهده دار شده است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: 50 درصد دیگر نیز از منابع استانی برای تکمیل این طرح‌ها در منطقه زیلایی تأمین خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مدیران کل تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند بسته‌های پیشنهادی طرح‌های توسعه روستایی در مناطق زیلایی را در 13 حوزه ظرف 15 روز آماده کنند.
احمدی ابراز داشت: این 13 مورد شامل طرح‌های حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، آموزش و پرورش و سواد آموزی، راه و شهر سازی، بهداشت، ورزش و جوانان، آب و فاضلاب و چند بخش دیگر است.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های منطقه محروم زیلایی گفت: اولویت پرداخت تسهیلات روستایی به جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی خواهد بود.
حال با توجه به صحبت‌های استاندار باید منتظر ماند و دید بعد از سفر و دیدار میدانی دهستان زیلایی شاهد چه تحولاتی در حوزه‌های مختلف خواهد بود.
_____
دریافت کننده: فهیمه قهرمانی ** انتشار: سید ولی موسوی نژاد
6110/9868
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین سعید کریمی‌خو مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به آغاز اعزام زائران حج تمتع از هفته آینده، گفت : امسال ۹۶۵ زائر از استان کرمانشاه در قالب هشت کاروان - پنج کاروان اهل سنت و سه کاروان شیعه - به حج تمتع اعزام خواهند شد. 

وی افزود: زائران کرمانشاهی در قالب کاروان‌های ۹۵، ۱۲۰ و ۱۳۵ نفره از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) تهران عازم سرزمین وحی خواهند شد که شش کاروان مدینه بعد و دو کاروان مدینه قبل خواهند بود. 

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: اولین گروه از زائران حج تمتع استان ۲۴ اردیبهشت و آخرین گروه نیز ۱۸ خرداد عازم سرزمین وحی می‌شوند و زمان بازگشت اولین گروه اول تیر و آخرین گروه ۲۰ تیر خواهد بود. 

وی در خصوص جزئیات زمان اعزام زائران گفت: اولین گروه زائران کرمانشاهی -کاروان شماره ۱۵۰۰۶ - شیعه و مدینه قبل هستند که با ظرفیت ۹۵ نفر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت به سمت عربستان پرواز خواهند داشت و اول تیر هم به کشور باز می‌گردند. 

کریمی خو تصریح کرد: کاروان‌های شماره ۱۵۰۲۴، ۱۵۰۱۵، ۱۵۰۱۶، ۱۵۰۲۳ و ۱۵۰۰۹ نیز همگی اهل سنت و مدینه بعد می‌باشند و به ترتیب در تاریخ‌های ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۳ و ۱۴ خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و زمان بازگشت آنها دقیقاً یک ماه پس از زمان اعزام شان خواهد بود. 

وی یادآورشد: دو کاروان باقی مانده اهل شیعه نیز با شماره ۱۵۰۱۸ و ۱۵۰۱۳ به ترتیب در تاریخ‌های ۱۵ و ۱۸ خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که کاروان شماره ۱۵۰۱۳ در تاریخ ۲۰ تیرماه و کاروان شماره ۱۵۰۱۸ نیز ۲۰ تا ۲۲ تیرماه به کشور باز خواهند گشت .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی به نکوداشت آیت‌الله ﻻری(ره) ‌
  • نشست صمیمی استاندار کردستان با مردم دهستان خسروآباد
  • آموزش کاشت گیاه کلزا در طزنج
  • جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه
  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • رفع مشکلات منطقه ۱۳ در دستور کار کمیته نظارتی شورای شهر اصفهان
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • اعزام ۹ کاروان از استان سمنان به سرزمین وحی
  • همه باید در قبال مسئولیتی که به ما سپرده شده است کار جهادی انجام دهیم