Web Analytics Made Easy - Statcounter

طنزپرداز مطرح کشور گفت: هر چند جنبه طنز کتاب «کلمن راز» نسبت به آثار قبلی کمتر است، اما این اثر به موضوع فرهنگی پرداخته و یک اثر ارزشی محسوب می شود که تاکنون کمتر کسی در این زمینه اثر شاخصی ارائه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس احمدی، شاعر طنزپرداز اراکی در گفتگو با دیار آفتاب؛ پیرامون جدیدترین کتاب طنز خود با عنوان «کُلمن راز» گفت: این کتاب نقیضه‌ای بر منظومه «گلشن راز» از شیخ محمود شبستری در قرن هفتم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارش «کُلمن راز» طبق اسلوب «گلشن راز» شبستری

وی در خصوص نام این کتاب افزود: کتاب «کُلمن راز» به همان اسلوب «گلشن راز» نوشته شده با این تفاوت که در این کتاب به مسائل روز از جمله مباحث بابیت، بهائیت، عرفان‌های کاذب و نوظهور، فمینیست، وهابیت، داعش و اسلام‌هراسی پرداخته شده است.

احمدی ادامه داد: کتاب «کُلمن راز» مسائل را در قالب «طنز» و تا حدی در قالب «هجو» مطرح می‌کند و به نوعی طنز تلخ اجتماعی محسوب می‌شود. در واقع «کُلمن» به صندوقچه اسراری می‌ماند که از بیرون چیزی را نشان نمی‌دهد اما درونش جگر را خنک می‌کند.

این استاد دانشگاه های اراک با اشاره به نشست نقد این کتاب که در ۱۹ دی در فرهنگسرای انقلاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست شاعرانی چون مهدی نژاد، ناصر فیض و سعید بیابانکی حضور داشتند که نظرات موافق و مخالفی در زمینه «کُلمن راز» مطرح شد.

کلمن راز، اثری طنز همراه با هجو است

وی افزود: در این نشست در مورد زبان این اثر که تا چه حد از طنز و تا چه حد از هجو استفاده شده، بحث شد و نظر اکثریت بر این بود که زبان هجو در آن بیشتر به کار گرفته شده است. از دیگر مواردی که در این نشست به آن اشاره شد، نام کتاب بود که بعضی آن را تائید و بعضی دیگر نیز رد کردند.

 

احمدی گفت: در این نشست برخی معتقد بودند که کتاب «کُلمن راز» نسبت به «دانشگاه نامه» اثر قبلی من، طنز کمتری دارد. دلیل آن، موضوع کتاب کلمن راز است که کمتر می‌توان از موضع خنده و شوخی به آن نگاه کرد.

اثری که به برخی مسائل روز دنیا نیشخند می زند/استقبال خوب اهالی کتاب از کلمن راز

این طنزپرداز تصریح کرد: طنزی تلخ در کتاب «کُلمن راز» وجود دارد که ما از آن ناگزیر هستیم، چراکه پرداختن به موضوعات طنز دانشجویی بسیار آسان‌تر از پرداختن به موضوعاتی از قبیل فمنیست و غیره است.

وی افزود: هر چند جنبه طنز کتاب «کلمن راز» نسبت به آثار قبلی کمتر است، اما این اثر به موضوع فرهنگی پرداخته و یک اثر ارزشی محسوب می شود که تاکنون کمتر کسی در این زمینه اثر شاخصی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون استقبال خوبی از این کتاب صورت گرفته است، اضافه کرد: چاپ این کتاب را انتشارات «قاف» برعهده گرفته است و با توجه به گفته ناشر، نزدیک به نیمی از این کتاب به فروش رفته است و به نظر می‌رسد استقبال بهتری در آینده از آن صورت بگیرد.

طنز «تذکرةالشعرا» به زودی به رشته تحریر درمی‌آید

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا کتاب طنز جدیدی در دست تحریر دارد، گفت: انتشارات «مدرسه» با همکاری آموزش و پرورش در نظر دارد مجموعه کتب طنز ویژه نوجوانان و جوانان را منتشر کند که نگارش یکی از کتابهای این مجموعه با عنوان «تذکرةالشعرا» به من سپرده شده است.

این شاعر طنزپرداز ادامه داد: «تذکرةالشعرا» که برای رده سنی جوان و نوجوان (مقطع دبیرستان) در نظر گرفته شده به سبک تذکره‌های قبلی است که در آن احوال شاعران بیان می‌شد، اما با این تفاوت که قرار است در این کتاب احوالات شاعران خیالی به زبان طنز نوشته شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از اینگونه آثار با موضوعات خاص در دانشگاه ها و سیرهای مطالعاتی می‌تواند اثربخش باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان این سفر یک روزه ابتدا به همراه رئیس جمهور سریلانکا ابرپروژه چند منظوره ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح خواهند کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از دکتر رئیسی در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار خواهد شد.

دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر هستند.

کد خبر 6087200 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
  • رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد