Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@04:15:08 GMT

گنبد نمکی قم در معرض تخریب است

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۶۲۶۵

گنبد نمکی قم در معرض تخریب است

یک کارشناس زمین‌شناسی و اکتشافات تأکید کرد که گنبد نمکی قم به‌دست سود‌جویان در معرض تخریب است و باید از این ظرفیت محافظت شود. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد فراهانی کار‌شناس زمین‌شناسی و اکتشافات گفت: زیبایی و تنوع رنگ و قندیل‌هایی که در گنبد نمکی قم وجود دارد تا‌کنون گردشگر‌هایی زیادی را به این شهر کشانده است چراکه یکی از ۲۰ گنبد نمکی پر جاذبه طبیعی کشورمان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه وجود سایت پرواز یکی از مشکلاتی است که این پدیده زیبای زمین‌شناسی را تخریب می‌کند تصریح کرد: افراد و گروه‌های که به آنجا مراجعه می‌کنند اغلب در اثر نا‌آگاهی باعث تخریب می‌شوند چراکه اکثر بافت‌های موجود گنبد مورد تخریب قرار گرفته است.

مدیر‌عامل زمین کاوان یاقوت کویر گفت: این مکان چند سال پیش در دست یک معدن کار شخصی بود که به دلیل اینکه از نظر اقتصادی بصرفه نبود آن را رها کرد و سازمان صنایع و معادن واگذار شد که آن هم به‌علت وجود مواد زائد رها شد و اکنون متولی خاصی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری طبیعی گنبد نمکی قم عنوان کرد: در مشاوره‌ای که با علیرضا امری کاظمی، یکی از صاحب‌کرسی‌های شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و کار‌شناس باسابقه کشورمان در زمینه ژئوتوریسم و ژئوپارک داشتم او تأکید کرد که گنبد نمکی قم ظرفیت دارد که به یک سایت ژئوتوریسم تبدیل شود.

این کار‌شناس زمین‌شناسی و اکتشافات با انتقاد از بی‌توجهی به این پتانسیل شهر قم گفت: کشور آلمان با ایجاد دریاچه مصنوعی نمک گردشگران را جذب می‌کند درحالی‌که در قم این ظرفیت طبیعی وجود دارد، ولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما در زمینه حضور توریست و گردشگر این است که در قم ماندگاری ندارند درحالی که اگر جاذبه‌های گردشگری گنبد نمکی معرفی شود، بی‌شک گردشگران زیادی از اقصانقاط دنیا به این شهر خواهند آمد.

فراهانی نزدیکی دامشهر به اینجاذبه گردشگری رایکی از مشکلات دانست و افزود: متأسفانه در این شهر آن‌گونه که باید و شاید به کار‌شناسان بها نمی‌دهند در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کار‌شناس زمین‌شناس عضو نظام مهندسی هستند، اما در هیچ‌یک از پروژ‌های شهری مهم از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دامشهر درنزدیکی گنبد نمکی برای گردشگران ناخوشایند است چراکه بو‌های نامطبوع و در بعضی مواقع وجود انبوه حشراتی مانند مگس که حاصل دفن نادرست دام است آزار توریست‌ها را در پی دارد.

مدیر‌عامل زمین کاوان یاقوت کویربا تأکید بر لزوم محافظت از این ظرفیت گردشگری قم گفت: باید محیط‌زیست، منابع طبیعی و گردشگری محافظت از گنبد نمکی را برعهده بگیرند تا بخش خصوصی راحت بتواند از این ظرفیت استفاده کند.
وی افزود: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار از این مکان داشت نگاه مثبتی به استفاده از این ظرفیت برای توسعه رونق گردشگری داشتند، ولی هنوز هیچ اقدامی برای کاربری درست از این موقعیت بکر فراهم نشده است و متأسفانه در اثر بی‌توجهی و عدم نظارت مسئولان، بسیاری از سودجویان در پی تخریب این مکان برآمده‌اند.

این کار‌شناس زمین‌شناسی گفت: با تأسف می‌گویم که چیزی حدود ۶۰ تا ۲۳۰ میلیون سال زمان نیاز است تا یک پدیده زمین‌شناسی زیبایی مانند گنبد نمکی قم ساخته شود واگر متولی مناسبی پیدا نشود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد قم وارد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که نظامیان زن صهیونیست پس از مخالفتشان با حضور در جنگ، در معرض بدرفتاری و رفتارهای وحشیانه فرماندهان قرار دارند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار حملات پنیک شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وبگاه عبری‌زبان «واللا» گزارش داد که نظامیان زن ارتش صهیونیستی در جریان جنگ علیه غزه به‌دلیل بدرفتاری‌ها و اقدامات وحشیانه و خشونت‌باری که بعد از امتناعشان از حضور در ارتش به دنبال عملیات هفتم اکتبر با آن مواجه شده‌اند دچار حملات پنیک و مشکلات روانی زیادی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این سایت عبری‌زبان همچنین گزارش داد که ده‌ها نظامی زن صهیونیست که مجبور هستند در جریان جنگ حضور داشته باشند از هفته‌ها قبل از فرماندهان درخواست کردند که ماموریتشان را به دلیل نگرانی شدید از اینکه ممکن است کشته یا اسیر شوند تغییر دهند.

واللا به نقل از خانواده‌های این نظامیان زن صهیونیست گزارش داد که دختران آنها برای ساعات طولانی در پایگاه «تل هشومیر» زیر آفتاب سوزان قرار دارند و فرماندهان سر آنها فریاد می‌زنند و آنها در معرض تهدید و توهین قرار دارند و به آنها لگد می‌زنند. آنها همچنین مجبور به خوابیدن زیر نور و در یک مکان پر سر و صدا هستند و این اتفاقات برای آنها قبل از انتقال به پایگاه «سیاریم» برای گذراندن یک دوره ویژه رخ داد که درنتیجه آن، آنها در معرض غش کردن و حملات پنیک مداوم قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش این وب‌سایت عبری، خانواده‌های این نظامیان زن گفتند که دخترانشان بعد از آزار و اذیت‌ها و روش‌هایی که ارتش علیه آنها اعمال کرده، شوکه شده و بعد از تمامی رخدادهای جنگ حاضر به ماندن در ارتش نیستند.

پیشتر وبگاه عبری‌زبان «وای‌نت» گزارش کرد که ده‌ها نظامی زن از اعزام به پایگاه آموزشی اولیه نیروهای گارد مرزی در پایگاه «سیاریم» در «وادی عربه» واقع در مرز با اردن امتناع کردند و نیروهای زن استخدام شده از اعزام به این پایگاه امتناع کرده چرا که ترس از تکرار اتفاقی دارند که در هفتم اکتبر برای شماری از نظامیان و افسران به‌ویژه در پایگاه نظامی «ناحل عوز» و سایر پایگاه‌ها در غلاف غزه رخ داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلنگ احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو ارومیه به زمین زده شد
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری