از تحریف صحبت روحانی تا سکوت برابر احمدی نژاد
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۶۶۱۷
یک هفتهای است که برخی از چهرههای سیاسی و دینی همچنان درباره سخنان رئیس جمهوری در جمع مدیران وزارت اقتصاد اظهار نظر میکنند. روحانی در تشریح ضرورت وجود نقد در زمان حاضر، به نقادی مسائل اجتماعی و سیاسی در زمان زندگی معصومین استناد کرده بود. منتقدان اما این را رد و عنوان میکنند که چنین رویکردی قابل قبول نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در ادامه نوشت: درباره این بحثها با حجتالاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه گفت و گو کردهایم.
شما صحبتهای رئیس جمهوری را بررسی کردید که آیا جملهای درباره امکان نقد امام زمان(عج) هست؟
شخصاً سخنان رئیس جمهوری را بررسی کردم و چنین جملهای ندیدم. گویا همان طور که در اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری تأکید شد، از جاهای دیگری سخنان ایشان را تحریف کردند.
با وجود تکذیب و روشن شدن ماجرا، به نظر شما چرا برخی همچنان روی این موضوع تأکید دارند؟
کاملاً حس کردم که در پشت صحنه غرضورزیهای سیاسی وجود دارد. ضمن اینکه اساساً این بحث که یک مسأله کلامی است، در زمان ما کاربرد ندارد. زیرا زمان ما نه زمان حضور امام زمان(عج) است و نه زمان حضور معصوم(ع). بنابراین، این یک بحث بی ثمری است که آقایان پیش کشیدند تا ذهنها را به سمت یک بحث غیرکاربردی منحرف کنند. مقصود آقای روحانی این بود که فضای نقد و پرسشگری در جامعه ما باز باشد، هیچ یک از مسئولان هم ادعای عصمت ندارند و همه باید مورد نقد و پرسشگری قرار بگیرند.
انگیزه منتقدان روحانی چیست؟
من اطلاع دارم که برخی از گرایشها، جناحها و گروههای سیاسی در جامعه ما هستند که متأسفانه دوست دارند دیگران دستشان را ببوسند و هر حرفی که میزنند، دیگران بی چون و چرا بپذیرند و کسی از آنان انتقاد و پرسش نکند. اینها دوست دارند این تفکر را در همه جا حاکم کنند. برای این مقصود هم به معصومین(ع) متوسل میشوند و مثلاً میگویند معصومین میخواستند که پیروان و اصحابشان سمعاً و طاعتاً باشند، دستشان را ببوسند و چون و چرا نکنند، بنابراین نتیجه میگیرند جامعه ما هم باید این چنین باشد. درحالی که این قیاس مع الفارق است. ضمن اینکه اساساً ما در زمان معصوم نیستیم که بخواهیم این بحث را کش بدهیم. در جامعه ما باید فضای نقد و پرسشگری باشد و مقصود اصلی رئیس جمهوری هم همین است.
متون دینی در این زمینه چه میگویند؟
خداوند در قرآن کریم به پیغمبر(ص) دستور میدهد که در مسائل سیاسی و اجتماعی با مردم مشورت کند. مشورت غیر از امر و نهی و دستور است. معنای مشورت، دو طرفه است، یعنی گاهی پیغمبر نظر میدهد و مردم آن را رد میکنند و گاهی مردم نظر میدهند و پیغمبر آن را رد میکند. دو طرف مشورت با هم بحث و گفتوگو میکنند. بنابراین، لازمه مشورت نقد و انتقاد است و این دستور قرآنی است. مراد آقای روحانی هم همین بود که پیغمبر اجازه نقد میداد و فضای جامعه را به سمتی میبرد که نقد و پرسشگری در آن مطرح شود.
این روزها به خطبه 216 نهج البلاغه که در آن حضرت علی(ع) خواستار انتقاد مردم از خود بودند هم استناد میشود. چرا منتقدان به نهج البلاغه و قرآن، اشارهای نمیکنند؟
اینها در پی اهداف و اغراض سیاسی هستند، والا اگر قرار باشد بحث قرآنی، نهج البلاغه و بحث کلامی مطرح شود، باید همه اطراف و جنبههای مختلف بحث مشخص شده، بعد نظریات مختلف مطرح شود و در نهایت بررسی و رأی صادر شود. متأسفانه آقایان تقوای علمی ندارند. شیخ انصاری میگوید وقتی میخواهید نظری را بررسی کنید، همه گزینهها و محتملات آن کلام را طرح و کلام بیان شده را در معنای مختلف آن بررسی کنید. اما آقایان این مشی شیخ انصاری را که باید در حوزهها یاد گرفته باشند، رعایت نمیکنند. برای همین، بلافاصله و از همان ابتدا، حمل بر معنای ناصحیح جمله میکنند تا بتوانند حمله و اشکال کنند. درحالی که این روش، علمی نیست.
یکی از چهرههایی که سابقه طولانی مخالفت با هر چهرهای غیر از احمدینژاد را دارد، آیتالله مصباح یزدی است. ایشان هم از رئیس جمهوری انتقاد کردند، اما ایشان در کتاب «جامعه و تاریخ از نگاه قرآن» نظری شبیه رئیس جمهوری بیان کردند مبنی بر اینکه «حتی رهبران معصوم (علیهالسلام)، یا بهعلت اینکه بعضی از مردم به عصمتشان پینبرده بودند و یا بدین قصد که دیگران را تعلیم و تربیت کنند و نشان بدهند که هر فرد، در هر حدی از رهبری هست، باید انتقادپذیر باشد، به انتقادات و عیبجوییهایی گوش میسپردند و از مردم میخواستند که از عرضه و ارائه آرا و نظریات خود دریغ نورزند.» به نظر شما این دوگانگی ناشی از چیست؟
اتفاقاً من صحبتهای ایشان را دیدم. اما تعجب کردم که آیتالله مصباح فرمودند «من از کوه قاف صحبت نمیکنم، بلکه از پایتخت جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنم» که مثلاً چنین مطلبی در آن گفته شد. باید از ایشان سؤال کرد که یک شخصی مانند احمدینژاد، رئیس قوه قضائیه را که منصوب نایب امام زمان(عج) و ولی فقیه است را غاصب و غیرعادل توصیف کرد و این درواقع انکار خود ولی فقیه است، اما آقایان سکوت کردند، چیزی نگفتند و اعتراض نکردند، حالا چطور این قدر به جمله تحریف شده رئیس جمهوری میپردازند و این همه موضعگیری میکنند؟ اینها با هم سازگاری ندارد. بحثهای کلامی خوب است، اما باید همه احتمالات مطرح شود و بعد ببینیم میشود حمل بر معنای صحیح کرد یا خیر. کاملاً روشن است که منظور رئیس جمهوری از نقد پرسشگری است. در نهج البلاغه هم هست که وقتی حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم خواستند دست ایشان را ببوسند. حضرت فرمودند آن طور که با شاهان برخورد میکنید، با من برخورد نکنید، من یک فرد عادی هستم و شما احترامات شاهان را با من نداشته باشید. امیرالمؤمنین با آن مقام خود در مسائل اجتماعی عادی برخورد میکردند و اجازه سؤال، بحث و گفتوگو میدادند. یا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به شاگردان خود یاد میدانند که اهل سؤال باشید و بپرسید. منظور دکتر روحانی هم همین بود.
در دولتهای نهم و دهم تعبیرها و بحثهای عجیبی درباره امام زمان(عج) مطرح میشد. اما منتقدان فعلی دولت، بویژه شخص آیتالله مصباح یزدی، نه در آن زمان اعتراض و انتقاد کردند، نه الان که احمدینژاد همه ساختارها را زیر سؤال میبرد.
اتفاقاً مردم هم کاملاً متوجه میشوند و سؤال میکنند. مردم توقع ندارند که این طور بهم ریختگی فکری و مبنایی از علمای بزرگ مشاهده کنند. این نشان میدهد که نظام فکری و نظام مبنایی و عقیدتی آقایان انسجام ندارد. زیرا یک مبنای فکری باید همه جا یکسان به مسائل ورود کند. اما اینکه یک بار گفته شود اطاعت از رئیس جمهوری اطاعت از خداست، چون آن رئیس جمهوری از جناح و باند ماست، اما بار دیگر این طوری با رئیس جمهوری برخورد کنیم، اینها با هم سازگاری ندارد. اینها نشان دهنده اضطراب فکری و نبود انسجام فکری است.
پیامد دیدگاه منتقدان رئیس جمهوری مبنی بر نفی نقد، برای جامعه چه خواهد بود؟
اولاً که این بحثها فایدهای ندارد. زیرا ما در زمان معصوم نیستیم، ضمن اینکه هیچ یک از مسئولان ادعای عصمت ندارند. خود رهبر معظم انقلاب بعد از اغتشاشات اخیر فرمودند که ما هم اشکال داریم و باید اشکالات خود را ببینیم چه هست.
معنای این حرف این است که خود ایشان میفرمایند که ما معصوم نیستیم، ما هم خطا میکنیم و باید از ما انتقاد کنند. خود ایشان، خود انتقادی دارند، ما نباید کاسه ازآش داغتر باشیم. به نظرم این بحثها برای منحرف کردن فضای فکری جامعه است. ضمن اینکه رئیس جمهوری هم بهتر است این بحثها را بیش از این ادامه ندهند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۶۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه کرج: این وادادهها چرا در برابر کتک زدن دانشجویان آمریکا سکوت کردند؟
آفتابنیوز :
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبههای این هفته نماز جمعه کرج با بیان اینکه زلزله عظیمی کاخهای ستم را در حال فروریختن است، شاهد هستیم، بیان داشت: امروز فلسطین به مساله اول دنیا تبدیل شده و همه مردم دنیا به زبان ما، شعار مرگ بر اسرائیل سر میدهند. امروز مخالفان رژیم صهیونیستی در کاخ سفید تحصن کرده و جنبش دانشجویی بزرگی در اروپا، آمریکا که حتی دانشجویان ژاپنی نیز در آن حضور داشتند را شاهد هستیم، اما باید بگوییم در این شرایط هنوز برخی کشورها که باید در صف مقدم باشند در خواب به سر میبرند.
در حالی که اعتراضات دانشجویان آمریکا به شکل گسترده در رسانه ها بازتاب داده شده است، امام جمعه کرج با بیان اینکه هیچ یک از رسانهها نمیتوانند برخورد پلیس را با این دانشجویان نشان دهند، گفت: در طول این سالها، سرمایه گذاریهای زیادی انجام شد تا ظلم به مردم فلسطین دیده نشود، اما امروز به خوبی شکاف بین مردم و دولت آمریکا نمایان شده است.
حسینی همدانی با اشاره به سکوت برخی از کشورها و به عبارت دیگر لال شدن آنها در برابر اتفاقات در آمریکا و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: باید به آنها بگوییم که دموکراسی که از آن صحبت میکردید این بود و چرا در برابر بازداشت دانشجویان و پروفسورانی که از خود دفاع میکنند سکوت کردید.
نماینده ولی فقیه در البرز با اشاره به اینکه وعده صادق چهره واقعی استکبار را به دنیا نشان داد و مردم ما امروز با اطمینان بیشتری آمریکا را لعن میکنند گفت: وعده صادق آب را به لانه مورچه ریخته و همه در حال استعفا دادن هستند، البته این را نیز باید بیان کرد که برای اینکه اذهان عمومی را منحرف کنند برای ایران داستان درست میکنند.
حسینی همدانی با اشاره به اینکه در وعده اعتراضات دانشجویی عرصهها را بر آنها تنگ کرده است، تاکید کرد: نهادهایی از جمله دیوان بین المللی باید بهتر دیده و پاسخ این رژیم منحوس جنایتکار را بدهند، البته این سوال پیش میآید که اگر جنایتکار جنگی نیست، پس چیست شاید هم به همین منحوس جایزه صلح نوبل نیز بدهند.
وی با اشاره به اینکه اسرائیل به تنهایی جنایتکار جنگی نیست، افزود: بلکه تمام آنهایی که به این جنایتکار سلاح داده و فضا را برای آن فراهم کرده در این جنایتها شریک هستند. امروز صدای آن خانمی که در این تجمعات فریاد میزد که من فیلسوف هستم باید برای غرب زدهها و وادادههای داخلی بارها و بارها پخش شود.
حسینی همدانی با بیان اینکه نخبگان و فرهیختگان در اعتراضات دانشجویی ِآمریکا حضور دارند، بیان داشت: این وادادهها که تا فرصتی پیدا میکنند بلندگوی غربیها میشوند چرا امروز در برابر رفتار پلیس آمریکا که دانشجویان را کتک میزنند سکوت کردند
امام جمعه کرج در ادامه با اشاره به اینکه رسانههایی از جمله بی بی سی با هدف منحرف کردن افکار عمومی به دنبال درست کردن داستانهایی برای ایران هستند، گفت: البته خودشان نیز در دام این قصهها گرفتار شدند.
وی با بیان اینکه استعفاهای امروزی که در آمریکا شاهد هستیم خود دلیل محکمی بر پیروزی است، خاطر نشان کرد: اینکه بعد از حدود ۲۰۰ روز بدون اینکه اسرا را آزاد و یا حماس را شکست بدهند، آتش بس اعلام کنند خود نشان دیگری از شکست استکبار جهانی است.
نماینده ولی فقیه در البرز در بخش دیگری از سخنان خود به اجرایی نشدن طرحهایی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جلساتی کم کاری و یا مسایلی را که سبب وارد شدن خسارت به کشور میشود را بیان میکنند مانند همین سند تحول بنیادین، که بر روی زمین مانده است، انتظار ما از دستگاه قضا این است که به عنوان مدعی العموم وارده شده و این دستورات بر زمین مانده را به سرانجام برسانند.
حسینی همدانی با بیان اینکه فرصتها به سرعت از بین میروند اگر برنامهای نداشته باشید، افزود: با گذشت ۲ ماه از شروع سال، هنوز طرح و ایدهای برای افزایش مشارکت مردم در تولید ارائه نشده است.
امام جمعه کرج به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: انتظار میرود که در این مرحله نیز شاهد مشارکت هر چه بیشتر مردم باشیم.
وی ضمن رد هر گونه حمایت وی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گفت: این مساله دروغ بوده و هر گونه انتصابی به خود را نیز تکذیب میکنم.
نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه امروز ایران به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده است، اشاره کرد و گفت: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.
خطیب جمعه کرج با اشاره به درایت رهبری در کمک به توسعه کشور، عنوان کرد: در طول مدت رهبری ایشان، نحوه انتخابات عقلایی و نجات دهنده کشور توسط معظم له کاملا قابل مشاهده است. یا به عنوان مثال در سال ۶۹ و در زمان حمله عراق به کویت، مجمع شورای مبارزین درخواست حمایت از عراق را داشته و یا برخی از جریانات اصلاحات نیز رسما ورود ایران به جنگ را خواستار شده بودند، اما وظیفه ما این بود که در سیاست خارجی و مواضع خود در قبال عراق تصمیمات درستی میگرفتیم. در چنین شرایطی مقام معظم رهبری تصمیم گرفتند که ورود ایران به این جنگ آینده روشنی ندارد، ایشان فرمودند تجاوز را به شدت محکوم کرده و بعدها نیز بر روی موضع خود ایستاده و اجازه ورود ایران به جنگ را ندادند.
منبع: خبرگزاری مهر