Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:توسعه کشت پائیزه انتظاری حبوبات به مساحت ۶ هزار هکتار برای استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با سرما و خشکسالی با موفقیت در استان انجام شده که این امر دنبال می‌شود. ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عدیل سروی پیش از ظهر امروز در جلسه اصلاح الگوی کشت استان اردبیل اظهار داشت: سیاست تغییر الگوی کشت با تاکید بر مدیریت بهره‌وری آب و تولید محصولات با نیاز آبی پائین و ارزش افزوده بالا در استان صورت می‌گیرد به نحوی که از توسعه کشت بی‌رویه محصولاتی همچون سیب‌‌زمینی  جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در همین راستا سطح زیر کشت سیب زمینی را کاهش داده و به جای آن در سطح 530 هکتار ذرت شیرین کاشته شد که بازار فروش مطمئنی داشته و کشاورز پس از برداشت محصول خود نگران فروش آن نیست.

سروی افزود: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه مستقیم دام در مناطق بادخیز به ویژه نمین و اردبیل در سطح 400 هکتار اقدام به کشت خلر شد و ماشک نیز در سطح چهار هزار و 600 هکتار بعد از برداشت محصول گندم کاشته شد تا از این طریق در کنار استفاده از خاک زراعی پس از برداشت محصول اصلی حداکثر استفاده و بهره‌وری از زمین زراعی به عمل آید و ضمن کمک به افزایش درآمد خانوار غذای پرانرژی و مقوی احشام و واحدهای دامپروری سنتی و نیمه صنعتی نیز تا حدودی تامین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:  توسعه کشت پائیزه انتظاری حبوبات به مساحت 6 هزار هکتار برای استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با سرما و خشکسالی نیز با موفقیت در استان صورت گرفته به طوری که این استان در سطح کشور مقام اول کشوری را در کشت انتظاری حبوبات به دست آورده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با ادامه سیاست‌های موفقیت‌آمیز اصلاح الگوی کشت شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان در تولید انواع محصولات  زارعی و مهم باشیم.

کشت حبوبات در 2000 هکتار از اراضی شهرستان نیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر نیز اظهار کرد: سطح زیر کشت حبوبات در این شهرستان دو هزار و 970 هکتار بوده که بیشتر از ارقام محلی و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه استفاده می شود نظر به اینکه به دلیل کم آبی کشت حبوبات بالاخص نخود به صورت دیم در منطقه صورت می گیرد فلذا متوسط عملکرد آن در هکتار  با 500 کیلوگرم است.

رضا ناصری افزود: میزان کل تولیدات حبوبات در این شهرستان یک هزار و 400 تن بوده و با تمهیداتی که اندیشیده شده است نخود رقم بیله‌سوار که رقمی پرمحصول و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه است در بهار سال آتی در اراضی این شهرستان کاشته خواهد شد و کارشناسان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بر روند رشد این رقم در منطقه و میزان عملکرد هکتاری آن نظارت خواهند داشت بدیهی است در صورت رضایتبخش بودن اقدام به توسعه کشت آن در منطقه خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال در سطح 50 هکتار اقدام به کشت حبوبات و عمدتا نخود در منطقه شده است در کشت پاییزه که عمدتاً از مهرماه تا بهمن ماه انجام می‌گیرد، انتخاب رقم مناسب بسیار حایز اهمیت بوده و در کشت انتظاری حبوبات با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت کشت انجام گرفته و بذر در داخل خاک قرار داده می‌شود به طوری که به محض آغاز بارش‌های اواخر زمستان و اوایل بهار، گیاه به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می‌آورد.

انتهای پیام/ش

R41374/P1377/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۷۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نجات ۱۰ گردشگر گرفتار در منطقه کوهستانی مُنگار
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی نیشکر برای مقابله با آبگرفتگی
  • رفع آب‌گرفتگی معابر با تلاش ۶۰ نفر از نیروهای خدمات شهری منطقه ۱۵ اصفهان + فیلم
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان