Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@13:10:58 GMT

علت اصلی دو سرطان شایع سلامت بد دهان است

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۶۷۶۷۰

علت اصلی دو سرطان شایع سلامت بد دهان است

رکنا: محققان ثابت کردند ابتلای به سرطان ریه و روده نداشتن سلامت وبهداشت دهان و دندان است.

محققان هشدار می دهند افراد دارای سلامت بد دهان در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان های ریه، روده و لوزالمعده (پانکراس) قرار دارند. محققان دریافتند بیماری پیشرفته لثه موسوم به "پریودنتیت" ناشی از عفونت باکتریایی است که به بافت نرم و استخوان محافظ دندان ها آسیب می رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته های محققان دانشگاه تافتس آمریکا نشان می دهد شرکت کنندگانی که فاقد دندان بودند ۸۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار داشتند. نداشتن دندان علامت پریودنتیت شدید است.

همچنین این نتایج نشان داد در بین افرادی که هیچوقت سیگار نکشیده بودند، ریسک دو برابری ابتلا به سرطان ریه و سرطان کلورکتال (انتهای روده بزرگ) در بین شرکت کنندگان مبتلا به پریودنتیت حاد مشاهده شد.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که باکتری Td (Treponema denticola) که موجب پریودنتیت می شود در شروع سرطان لوزالمعده هم نقش دارد.

در مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند بر روی حدود ۷۰ هزار فنلاندی اثبات شد که باکتری ها می توانند از طریق دهان به سایر بخش های بدن پخش شده و موجب تومور شوند.

التهاب سیستماتیک درجه پایین مرتبط با پریودنتیت روند پخش باکتری های دهان و عوامل ویروسی را در سایر بخش های بدن تسهیل می کند.

تیمو سورسا، استاد دانشگاه هلسینکی، در این باره می گوید: «این مطالعات برای اولین بار اثبات کرده اند که عوامل ویروسی باکتری های بیماری زا مرکزی مرتبط با بیماری لثه، قادرند همراه با باکتری ها از دهان به سایر بخش های بدن پخش شوند و در مکانیسم مرکزی نابودی بافت مرتبط با سرطان نقش داشته باشند.»

محققان تاکید می کنند پیشگیری و تشخیص زودهنگام پریودنتیت نه تنها برای بیماران مبتلا به مشکلات دهان و دندان مهم است بلکه برای کل سلامت بدن هم اهمیت دارد.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم

محققان، ابزاری آزمایشگاهی کشف کردند که به وسیله این ابزار می‌توانند بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، معده و روده بزرگ را شناسایی کنند.

این ابزار جدید با روش یادگیری ماشینی و مبتنی بر هوش مصنوعی، محصولات جانبی سوخت و ساز در نمونه خون را تجزیه و تحلیل می‌کنند و می‌توانند در نهایت سه سرطان لوزالمعده، معده و روده بزرگ را تشخیص دهد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • شایع ترین نوع سرطان در استان