Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه ایلینویز دریافتند استفاده از پری بیوتیک ها در غذای کودکان احتمالا موجب بهبود یادگیری و حافظه شده و ساختار شیمیایی مغز آن‌ها را تغییر می دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پری بیوتیک‌ها (prebiotics) مولکول های فیبرهای قابل هضم هستند که موجب رشد باکتری های غذا در معده کودکان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان برای بررسی تاثیر پری بیوتیک ها بر بدن کودکان آزمایشات خود را با استفاده از مدل حیوانی انجام دادند. در این تحقیقات بچه گرازهای دو روزه با استفاده از یک پری بیوتیک طبیعی موسوم به گالاکتواولیگوساکارید (GOS) و یک ماده غذایی مبتنی بر شیر گاو که حاوی نوعی کربوهیدرات مصنوعی با کارکرد پری بیوتیک موسوم به پلی دکستروز (PDX) است، تغذیه شدند. پس از 25 روز از این حیوانات چندین آزمون تعیین میزان یادگیری، حافظه و فشار به عمل آمدو پس از گذشت 33 روز نیز نمونه خون، مغز و بافت روده از آنها گرفته شد. در این آزمایشات مشخص شد حیواناتی که با PDX و GOS تغذیه شدند توانایی بیشتری در شناسایی اسباب‌بازی های جدید دارند.
هنگامی که پری بیوتیک ها به درستی عمل می‌کنند، جمعیت باکتری‌های مفید در بدن جانور افزایش می‌یابد. این باکتری‌ها در هنگام هضم پری بیوتیک اسیدهای چرب زنجیره کوتاه را به مصرف می‌رسانند و در نتیجه کاهش این مواد در بدن نشان دهنده افزایش باکتری‌های مفید است. محققان با بررسی نمونه‌های خون و اندام‌ها دریافتند در بدن این حیوانات مقادیر بیشتری از باکتری های مفید وجود دارند و میزان اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در روده بزرگ، خون و مغز این جانوران کمتر است.
همچنین در این تحقیقات مشخص شد میزان سراتونین موجود در مغز گراز‌هایی که با PDX و GOS تغذیه شدند نیز کاهش یافته است. اما بر اساس آزمون های فشار، یادگیری و حافظه، میزان اضطراب آن‌ها با گروه کنترل تفاوت چندانی نداشت. در نتیجه محققان به این جمع‌بندی رسیدند که احتمالا تغذیه این جانوران با پری بیوتیک‌ها موجب تغییر ساختار شیمیایی مغز و مقدار یک اسید آمینوی پیش‌ساز سراتونین موسوم به تریپتوفان می‌شود.
به گفته محققان هنوز سوالات بسیاری بدون پاسخ باقی مانده‌اند و برای پاسخگویی به آن‌ها به آزمایشات بیشتری نیاز است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده کاشانی*انتشار: محتشمی پور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زارعی در گردهمایی مشترک کارشناسان سنجش و حراست و رؤسای حوزه‌های اجرای آزمون‌های نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ استان کرمان اظهار کرد: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری اقدامی ارزنده در دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

وی افزود: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش یک فرصت ارزنده در راستای نقش مؤثر کلاس درس در موفقیت دانش آموزان و جلوگیری از حافظه محوری و تحقق برنامه درسی است.

زارعی اضافه کرد: هدف اصلی طراحی سوالات باید بر مبنای سطوح یادگیری و اهداف کتب درسی باشد تا در آموزش هم یادگیری تحقق یابد و دانش آموز هم خودش را ملزم به یادگیری کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در آزمون نهایی دانش آموز با خواندن در شب امتحان موفق نمی‌شود بلکه موفقیت در آن مستلزم یادگیری مستمر در طول سال تحصیلی است.

وی خاطر نشان کرد: ارزشیابی جزئی مهم از فرایند یاددهی_ یادگیری است و منبع اصلی طراحی سوالات در آموزش و پرورش معلمان هستند.

زارعی اظهار کرد: در بخش طراحی سوالات بر ارزشیابی و مفاهیم آموزشی تاکید شد هر چند نمرات پایین بود اما یک جراحی در جهت‌دهی نظام آموزشی و اجتناب از حافظه‌محوری انجام شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون سراسری پیش رو مبنای ۵۰ درصد تأثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است، گفت: برای برقراری عدالت آموزشی، تصحیح امتحانات در دوره نهایی به‌صورت الکترونیکی است.

وی از تهیه و ارائه بسته «جدول هدف محتوا» به‌عنوان راهنمای عمل آزمون‌های نهایی برای طراحان، دبیران و دانش‌آموزان خبر داد.

وی با اشاره به شرکت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ دانش آموز در سراسر کشور در امتحانات نهایی خردادماه تاکید کرد: باید در راستای تحقق عدالت و تأمین امنیت امتحانات نهایی حداکثر همگرایی و همدلی در استان صورت گیرد.

زارعی بر تجهیز محل برگزاری آزمون‌های نهایی به دستگاه سیگنال یاب، دستگاه تکثیر، ضبط کامل تصویری تاکید کرد و افزود: باید تمامی شرایط حوزه اجرا و حفاظت آزمون طبق بخشنامه ارسالی رعایت شود.

وی افزود: از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌هایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند. آزمون‌ها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون «رسیدگی به تخلفات» با افراد برخورد می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده است که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمون‌ها محروم می‌شود.

کد خبر 6081778

دیگر خبرها

  • آیا آنتی بیوتیک‌ها در تسکین سرفه موثرند؟
  • رسانه عبری: حزب‌الله استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • بیانات رهبر انقلاب در باب اهمیت یادگیری قرآن + فیلم
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • آیا یادگیری سئو سخت است یا آسان؟ چقدر زمان میبرد؟
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است