Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایون سخی شب گذشته برای مخاطبان ایرانی رباب نواخت؛ سازی که ریشه در ایران باستان دارد اما برای مخاطبان موسیقی ایرانی چندان آشنا نیست. ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

خبرگزاری تسنیم - یاسر شیخی یگانه

دو زُلفونت بود تارِ ربابم / چه می‌خواهی از این حال خرابُم
تو که با مو سر یاری ندارد / چرا هر نیمه شو آیی به خوابُم

این دوبیتی از سروده‌های باباطاهر نشان از قدمتی حداقل هزار ساله برای «رباب» دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باباطاهر شاعری است که در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری خورشیدی می‌زیسته است. البته بسیاری بر این باورند که ساز «رباب» قدمتی بیش از هزار سال دارد. رباب سازی باستانی و ایرانی است که خواستگاه اصلی‌اش آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی، سیستان و بلوچستان و افغانستان است.

گذر زمان اما این ساز را تا حدودی در ایران به حاشیه کشانده است. امروز کمتر می‌بینیم که «رباب» در میانِ سازبندیِ گروه‌های موسیقی ایرانی جای چندان مهمی داشته باشد. شاید بیشترین تصوری که از این ساز داریم، همان چندباری است که بیژن کامکار در ترکیب گروه «کامکارها» رباب به دست می‌گرفت و آن را می‌نواخت. که البته آنجا هم فقط تصویر این ساز را می‌دیدیم و در میان آن همه سازِ کامکارها، چندان صدایش شنیده نمی‌شد.

دیشب اما سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر میزبانِ هنرمندی از دیار افغانستان بود که رباب می‌نواخت. همایون سخی به تاریخ چهارشنبه 27 دی 1396 در تالار وحدت روی صحنه رفت و رباب نواخت. همراه او در این اجرا میرویس کاظمی طبلا می‌نواخت.

برای بسیاری از مخاطبان موسیقی جدی، شاید این نخستین فرصتی بود که می‌توانستند تکنوازی رباب را آن هم در کنسرتی با محوریت این ساز بشنوند. از زخمه‌های سخی بر رباب صدایی به گوش می‌رسید که در عین آشنا بودن برای مخاطب ایرانی، غریب بود.

نکته‌ی جالب در این اجرا حضور حسین رضایی‌نیا در کنار سخی و کاظمی بود. رضایی‌نیا با دف‌نوازی این دو هنرمند افغانستانی را همراه کرد و قطعه‌هایی زیبا با هم نواختند.

در بخشی از این اجرا، سخی دست به ابتکاری جالب زد و با مضراب‌های سنتور بر سیم‌های رباب نواخت و قطعه‌ای جالب را برای مخاطبان اجرا کرد.

به هر روی همایون سخی هنرمندی است که با همین ساز رباب تا کنون همکاری‌هایی با کوآرتت کرونوس، هانیبال کولومبه و ارکستر فیلارمونیک برلین هم داشته است. در کارنامه سخی همکاری با هنرمندانی مانند ای. آر رحمان و یویوما هم دیده می‌شود. او رباب را به دنیا معرفی کرده و شب گذشته هم معرفیِ دوباره‌ای از این ساز برای مخاطبان ایرانی داشت.

متاسفانه استقبال چندانی از کنسرت همایون سخی در قالب سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر رخ نداده بود و بیشتر صندلی‌های تالار وحدت در هنگام اجرای این هنرمند افغانستانی خالی بود. این مسئله هم شاید مهمترین دلیلش، عدم تبلیغات درست برای این اجرا و معرفی آن به مخاطبان ایرانی بود.

در ادامه فیلمی را می‌بینید که در آن، همایون سخی با مضراب‌های سنتور بر رسیم‌های رباب می‌نوازد:

 

در پایان هم عکس‌هایی از کنسرت همایون سخی در تالار وحدت را می‌بینید:

هشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرجشنواره موسیقی فجر| هنرمند افغانستانی با رباب، سنتور نواخت + فیلم و عکسهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرهشتمین شب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر R33357/P1439/S4,40/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۶۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره های موسیقی پاپ در شمال کنسرت برگزار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، جشنواره نوروزی کنسرت بندرانزلی نوروز ۱۴۰۳ در شرایطی قرار است روی صحنه برود که امسال انزلی، تهران، قشم و کیش تنها بخش‌هایی از کشور هستند که در ایام نوروز جشنواره‌های موسیقی در آن‌ها برگزار می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته رضا بهرام (۲ و ۳ فروردین)، علیرضا طلیسچی (۴ فروردین)، رضا صادقی (۵ فروردین)، آرمین زارعی (۶ و ۷ فروردین)، هورش‌بند (۸ فروردین) و امیرعباس گلاب (۸ فروردین) قرار است هر روز ۲ سانس در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی روی صحنه خواهند رفت.

فستیوال کنسرت‌های انزلی با همراهی منطقه آزاد انزلی و بخش خصوصی روی صحنه خواهد رفت.

بلیت‌فروشی این جشنواره از روز ۲۷ اسفند آغاز خواهد شد و علاقمندان می‌توانند از طریق سامانه‌های اصلی فروش بلیت در کشور نسبت به تهیه بلیت کنسرت‌ها اقدام کنند.

کد خبر 6056992 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • راز ماندگاری آثار هنری خلاقیت و ابداع است/ هنرمند باید مهر و امضای خودش را داشته باشد
  • درخشش فیلم هنرمند قشمی در جشنواره ایتالیا
  • انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
  • فراخوان هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منتشر شد
  • فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد
  • فراخوان هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منتشر شد/اضافه‌شدن چند بخش
  • مشارکت ۷۰۰ هنرمند در استقبال از بهار مشهد
  • جشنواره کنسرت موسیقی پاپ در انزلی برگزار می‌شود
  • ستاره های موسیقی پاپ در شمال کنسرت برگزار می‌کنند
  • یادنامه هنرمندان موسیقی که دیگر درمیان ما نیستند/ فراموش نمی‌شوید