Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاروانسرای تاریخی چاهگ که در مسیر بین راهی اردکان به خرانق قرار دارد در سایه کم توجهی مسئولین میراث فرهنگی استان یزد در معرض تخریب قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اردکان گویا؛ گنجینه های بسیاری از گذشته برای ما باقی مانده است که ما به عنوان یک انسان متمدن باید این گنجینه گران بها را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با وجود این توصیفات هنوز برخی از افراد هستند که با بی توجهی سعی در تخریب این آثار و به دست آوردن سود شخصی از آنها را دارند و مسئولین نیز در برخی از موارد کمتر توجهی به این آثار داشته و برای حفاظت آن تلاش می کنند.

چندی پیش از تخریب آب انبار منحصر به فرد حوض سفید گزارشی تهیه شد و چندی بعد نیز گزارشی از دفینه جویی در قلعه تاریخی انجیرآوند مطرح شد اما پاسخ و توجهی از سوی مسئولین صورت نگرفت.

حال در این سکوت مسئولین به سراغ کاروانسرای چاهک رفتیم که در مسیر اردکان به خرانق قرار دارد و اگر  روال تخریب این اثر ادامه پیدا کند شاهد تخریب کامل آن خواهیم بود.

نادر پیری اردکانی محقق و تاریخ نویس درخصوص این کاروانسرا گفت: تاریخچه بیشتر کاروانسراهای اردکان مربوط به دوره صفویه است و از زمان ساخت تا دوره پهلوی استفاده های فراوانی از آن می کردند و جزء یکی مهمترین محل های استراحت کاروانیان ومسافران بین راهی بوده است.

محقق اردکانی افزود: کاروانسرای چاهگ که در مسیر بین راهی اردکان به خرانق احداث شده بود، در گذشته یکی از محل های استراحت زوار کربلای معلی بوده است. از ویژگی های این کاروانسرا بهره جستن از سنگ در ساخت آن است و از محدود کاروانسراهای زیبای سنگی بشمار می آید و به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی و دور از دسترس و در دید نبودن؛ محلی امن برای کاروانیان به شمار می رفته است.

اما این کاروانسرای سنگی و تاریخی عصر صفوی در حال حاضر با وضعیت تاسف باری رها شده است. در کنار این کاروانسرا آب انباری کوچک و دو درخت توت قرار گرفته است که در واقع تجهیزات این کاروانسرا را کامل می کرده است.

متاسفانه عدم تعمیر و مرمت بنا باعث شده است کف فرش های پشت بام و قسمتی از نما ورودی تخریب شود، همچنین دفینه جویی در قسمت بیرونی کاروانسرا از قبل وجود داشته و در حال حاضر با بی توجهی مسئولین این عمل تکرار شده است.

این عمل وحشیانه از سوی دفینه جویان قسمتی از حفاری درون کاروانسرا و از همه فجیع تر بدنه سنگی و سقف کاروانسرا را به نابودی کشانده است.

تخریب گران این میراث گرانبها از تخریب دست کندهای موجود در حوالی کاروانسرا هم دست برنداشتند و حفاری هایی را جای جای آن صورت دادند و نشان دادند که هیچ ارزشی جز سودجویی شخصی به میراث بجای مانده از فرهنگ و تاریخ گذشتگان این دیار نداشته و ندارند.

لازم به ذکر است گنجینه های بجای مانده از تاریخ این دیار که طی چند ماه اخیر مورد  تخریب و اقدامات سودجویانه دفینه جویان قرار گرفته است هر سه مورد در محدوده بخش مرکزی خرانق قرار گرفته است.

آیا از این عوامل تخریب بخشدار محترم و مسئولین بی اطلاع اند که هیچ گونه انعکاس و بازتابی ازفجایع اخیر توسط بخشداری خرانق  و مسئولین صورت نمی پذیرد؟

منتظر جوابیه مسئولین هستیم.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در منطقه رباط کریم شهرک پرجمعیتی به نام والفجر وجود دارد که اکثر ساکنان آن را نیروهای زحمت کش ارتشی تشکیل می دهند اما متاسفانه این نیروها با کم توجهی مسئولین مواجه و دچار قطعی آب مکرر لوله کشی هستند و خواستار توجه مسئولین به این موضوع . 

پیام شهروند خبرنگار ما

قطعی آب ۳ بار در روز شده و زندگی همه ساکنین رو مختل کرده است . به این ترتیب از ساعت ۱۰شب تا ۴صبح قطع  ، ازساعت ۶صبح تا ۱۱ ظهر قطع ، از ساعت ۱۲ عصر تا ۱۹قطع.واقعا با این تایم طولانی همه دارن اذیت میشن،گرما شدیده نیاز به کولر داریم ،شستشو،استحمام،پخت و پز،نوزاد داریم، بچه مدرسه ای داریم همه نیازمند آب هست .هیچکدوم از مسئولین هم کاری برای رفع این مشکل نکردن و فقط پیام میذارن صبوری کنید،قناعت کنید .این انصاف نیست اینجا منطقه نظامیه،هیچ امکانات رفاهی که نداره آب که ضروری ترین چیز زندگی هم هست قطع می‌کنند .چطور میشه اینجا زندگی کرد؟؟؟از پارسال تا امسال نتونستن واقعا این مشکل و رفع کنن پارسال از تیر شروع شد قطعی اب امسال از اردیبهشت زنو بچه مردم چ گناهی کردن بدون اب مگه میشه زندگی کرد در طول روز فقط ۵ ۶ ساعت اب داریم اونم تیکه تیکه قطع میکنن
همسران و پدران ارتشی ما سالها تو منطقه لب مرز بودن زحمت میکشن این حقشون نیست امکاناتشان اینطور باشه.پس کی میخواد رسیدگی بشه ؟؟؟؟چرا پشت گوش میندازن اینجا بالای ۹ هزار نفر ساکنن لطفا ب فکر مردم باشید رسیدگی کنید

دیگر خبرها

  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • برگزاری همایش ایمنی وبهداشت شغلی شرکت‌های شهرستان میبد
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • شهرستان اردکان یزد فرمانداری ویژه شد
  • تلف شدن ۲۰ راس گوسفند
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • چادرملو- آلومینیوم: فقط در 27 اردیبهشت!
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی