Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«مروان عبدالعال» نویسنده فلسطینی شرکت کننده در دومین کنفرانس «اعراب و ایران» در بیروت در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که ریشه اصلی فشارها و تحریم های غرب علیه ایران حمایت این کشور از فلسطین و ضدیت با رژیم صهیونیستی است.

متن کامل گفت و گوی ایرنا با عبدالعال در ادامه آمده است:

*ایرنا: اهمیت و کارکرد این گونه همایش ها بین ایران و اعراب برای ایجاد نگاهی مشترک و تعمیق روابط چیست؟
**عبدالعال: اولا باید گفت هرگونه گفت و گو در سطح نخبگان فکری، سیاسی و فرهنگی آغاز راهی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر من این حرکت به سمت و سوی درست است تا این روابط را اصلاح و تعمیق کنیم و آن را بهبود ببخشیم. این همایش ها در سطح استراتژیک دستاوردهایی دارد نه به این معنا که نتیجه ای فوری و سریع به دست بیاید، بلکه حرکتی مطلوب در چارچوب درست است. مخصوصا در شرایط فعلی بسیار ضروری است؛ شرایطی که تلاش می شود منطقه به آشوب و انحطاط کشیده شود و این را همیشه آمریکا در دستور کار دارد و در این راستا دشمن سازی می کند و به کشورهای منطقه دشمن های خیالی معرفی می کند. از سوی دیگر تلاش هایی برای تکه تکه شدن و آشوب کشورهای منطقه می شود. آنچه در عراق و سوریه رخ داد در حال حاضر در یمن نیز در حال رخ دادن است. این در حقیقت کاری برای از بین بردن تمامی بسترهای اجتماعی موجود است. باید در چارچوب گفت و گوهای نخبگان به این موضوعات پرداخته شود. یکی از مهمتریم مسائل فلسطین است چرا که آنکه از این روند آشوب و انحطاط و هرج و مرج استفاده می کند بی شک اسرائیل است و دشمن همین را می خواهد که منطقه چنین وضعی داشته باشد. رژیم صهیونیستی برنامه دارد نگذارد کشوری قدرتمند و مستقل مثل ایران به وجود بیاید و هیچ کشوری به قدرتی منطقه ای تبدیل شود. از این رو ما می بینیم که چنین گفت و گوهایی باب اختلافات را می بندد و جلوی افزایش ابزارهای تشنج را می گیرد و برای ترمیم سطح روابط و تعمیق آن و از میان برداشتن چالش ها برای همکاری موثر است.

*ایرنا: آیا جمع شدن نخبگان عرب و ایران در اینجا می تواند رویکردی تازه و استراتژیک در مقابله با تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس داشته باشد؟
**عبدالعال: بدون شک آمریکا گمان می کرد موضوع قدس را به آسانی پشت سر می گذارد. اما این مسأله به دلیل جایگاهی که قدس شریف در میان امت اسلامی دارد به این سادگی ها پشت سر گذاشته نمی شود. همچنین اگر قرار است پاسخی به این تصمیم داده شود باید پاسخی استراتژیک باشد و مسأله فقط با موضع گیری های سیاسی پایان نمی یابد. پاسخ استراتژیک این است که همه محور مقاومت دور هم جمع شوند و استراتژی خود را برای مقابله با دشمن ترسیم کند. محور مقاومت تجربیات، درس ها و امکانات ویژه ای دارد؛ مخصوصا در مورد قدس که این امت را گرد هم می آورد.

*ایرنا: آشتی میان فتح و حماس چقدر می تواند در تحولات فلسطین جهش و پیشرفت ایجاد کند؟
**عبدالعال: باید همه جناح های فلسطینی نه تنها میان دو جنبش بزرگ فتح و حماس در همه چیز یکی و هماهنگ باشند. همه فلسطینیان باید به یک مشت واحد تبدیل شوند چرا که مقابله با دشمن به جز از راه ایستادگی و مقاومت و وحدت ممکن نیست. اینها خطوط اصلی مبارزه فلسطینی در برابر اشغالگری هستند و هر کسی که از ایستادگی حمایت کند، از آرمان فلسطین دفاع کرده است.

*ایرنا: شکل گیری گروه های مقاومت از دل مردم در کشورهای عربی چقدر می تواند به روند مقاومت و آزادی فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تاثیر بگذارد؟
**عبدالعال: بدون شک استراتژی مبارزه باید متعدد و متنوع باشد و تنها منحصر به یک میدان، یا یک زمان یا یک روش نباشد. زمانی که ما از ضرورت وجود استراتژی مقاومت در سطح همه امت سخن می گوییم، باید از همه استعدادها و در همه زمینه ها از خصوصیات مقاومت برخوردار باشیم و اگر در سطح چند کشور بتوان این راه را پیش گرفت می توانیم به هدفمان یعنی کندن غده سرطانی این رژیم از قلب منطقه برسیم. در حالی که هنوز این دشمن در پیکر منطقه وجود دارد این منطقه نمی تواند یکپارچه و متحد باشد و در یک چارچوب برای آینده برنامه ریزی کند. این را باید در همه عرصه های دیپلماسی، فرهنگی، اقتصادی، و حتی مقاومت نظامی لحاظ داشت.

*ایرنا: برخی ایران را متهم به سوءاستفاده از مسأله فلسطین برای گسترش نفوذ خود در منطقه می کنند، نظر شما در این باره چیست؟
*عبدالعال: ما امیدواریم کسی بیاید و از مساله استفاده کند و در عین حال بهای آن را هم بپردازد. ایران حداقل اگر وارد مساله شد، هزینه هایش را هم داده است و مورد هجمه ها قرار گرفت. ایران بخاطر سیاست هایش هدف فشارها و تحریم های مختلف قرار گرفته است. همه اینها فقط برای این است که ایران در کنار فلسطین ایستاده است و تاوان آن را می دهد.
ما معتقدیم که جمهوری اسلامی از ابتدای استقرار خود به دلیل آنکه پرچم فلسطین را برافراشت و سفارت رژیم صهیونیستی را از قلب خود به بیرون انداخت هدف واقع شد. امام خمینی (ره) فرمودند فلسطین تاج امت است. اینها همه طبیعی است که ایران را مورد هدف قرار بدهند. اگر ایران در صف مقابل و در کنار اسرائیل ایستاده بود، حتی صلاحیت در اختیار داشتن سلاح هسته ای هم به آن می دادند و هیچ کسی نمی توانست در این باره سخن بگوید، چرا که آنها ایران را به عنوان پاسبانی برای امپراتوری امپریالیستی خود می خواستند و تاب دیدن ایران و انقلابش در خدمت به آرمان فلسطین را ندارند.
دومین کنفرانس بین المللی «اعراب و ایران» با شرکت ده ها اندیشمند و متفکر از کشورهای عربی و اسلامی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در هتل «کراون پلازا» در بیروت برگزار شد.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل حومه «ناقوره» را بمباران کرد

توپخانه رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه وادی اللبونه در مجاورت شهرک ناقوره را بمباران کرد.

به گزارش مشرق، منابع خبری از حملات بامدادی صهیونیست‌ها به مناطقی در جنوب لبنان خبر داد.

شبکه خبری المیادین بامداد یکشنبه گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی با توپخانه سنگین منطقه اللبونه در اطراف شهرک ناقوره واقع در جنوب لبنان را بمباران کرد.

پیشتر نیز مقاومت اسلامی لبنان بعد از ظهر دیروز (شنبه) مرکز نظامی صهیونیست‌ها در الراهب و سایت جاسوسی و نظامی المطله را با موشک هدایت شونده هدف قرار داد.

خبرنگار الجزیره نیز از شلیک ۴ موشک به سمت مرکز نظامی الرادار در مزارع اشغالی شبعا خبر داد.

با شروع عملیات «طوفان الاقصی» از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین، جنبش حزب‌الله لبنان در جهت سرگرم کردن نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در همین ارتباط، رسانه‌های صهیونیستی نیز بارها اذعان کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
  • اسرائیل حومه «ناقوره» را بمباران کرد
  • مقاومت اسلامی عراق بندر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد
  • دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به اسرائیل
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی