Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@09:07:50 GMT

نگاهي به شغل عطاري و درآمد آن

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۷۶۶۳۶

نگاهي به شغل عطاري و درآمد آن

خبرگزاري آريا - هفته نامه همشهري جوان - حامد مصداقي: در سال هاي گذشته کار عطاري ها رونق زيادي پيدا کرده است. گرايش و اطمينان مردم به طب سنتي روز به روز بيشتر مي شود و ملت براي داروهاي گياهي سر و دست مي شکنند. طبق قانون عرضه و تقاضا وقتي براي کالايي اين همه مشتري وجود داشته باشد پس احتمالا کسب و کار فروشنده هاي آن هم سکه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همين ديدگاه سراغ عطاري رفتيم؛ شغلي که ظاهري قديمي و گرد و خاک گرفته دارد اما جوان ها هم به آن به چشم شغل آينده نگاه مي کنند. براي اين که بفهميم در يک عطاري پر از رنگ و بو چه خبر است، سراغ ميلاد محرابي که يک عطاري نقلي و جمع و جور راه انداخته است رفته ايم.

پرفروش ها
1500 عطاري فعال در تهران وجود دارد، زردچوبه، فلفل، دارچين، آويشن، گلپر و رازيانه جزء پرفروش ترين کالاهاي يک عصاري هستند. داروهاي لاغري و چاقي هم خيلي خواهان دارند.
چطور کار را شروع کنيم؟
بهترين راه ورود به اين شغل، ياد گرفتن کار پيش کسي است که گياهان دارويي را خوب بشناسد و خاصيت آنها را بداند. اين البته به شرطي است که شما عطاري را دوست داشته باشيد. «من از چند سال قبل از عطاري خوشم مي آمد و گاهي کتاب هايي درباره طب سنتي و گياهان دارويي مي خواندم. از طرف ديگر يکي از فاميل هاي مان هم مغازه عطاري داشت و من چند ماهي در مغازه اش شاگردي کردم. اين شد که بالاخره يک روز تصميمم را گرفتم و براي خودم يک عطاري کوچک راه انداختم.»
راه دومي هم البته وجود دارد. تحصيلات آکادميک در رشته هايي مثل طب سنتي يا گياهان دارويي يا دوره هاي خصوصي که شما را با کارکرد گياهان دارويي آشنا مي کنند. نکته مهم اين است که عطاري ها به صورت قانوني اجازه تجويز دارو ندارند ولي اگر مدرک معتبري داشته باشيد، قانون اين اجازه را به شما مي دهد.
چه چيزهايي لازم است؟
قبل از هر چيزي بايد مجوزهاي لازم را بگيريد. جواز کسب را از صنف عطاري و کارت بهداشت را هم بايد از وزارت بهداشت بگيريد. «يک سال اول مشکلي نداشتم. مغازه را باز کردم و منتظر شدم تا نماينده هاي بهداشت خودشان سراغم آمدند. مجوز را هم از اداره کار شهريار گرفتم. شهرداري هم البته براي عوارض به آدم سر مي زند.»
متراژ مغازه مي تواند از 10 متر شروع شود و براي گرفتن مجوز بايد تا سقف سراميک يا کاشي باشد. هزينه رهن و اجاره مغازه هم بستگي به محله و شهرتان دارد. «مغازه عطاري وسايل خيلي زيادي ندارد. قفسه، ترازو، ميز، يخچال (براي بعضي جنس هاي خاص)، ظرف هاي دربسته و ويترين، وسايل ضروري هستند. تمام اينها را هم با حدود پنج ميليون مي شود رديف کرد. بيشترين پول را بايد براي خريد جنس کنار بگذاريد (جنس هاي عطاري دوام بالايي دارند و خراب نمي شوند.)
يک مغازه پانزده متري جمع و جور را با 15 تا 20 ميليون مي شود پر کرد. «من بيشتر جنس هايم را از يک پخش کننده بزرگ در شيراز مي خرم. از قم، کاشان و بازار بزرگ تهران (چهارراه مولوي) هم خريد مي کنم. کرمان و مشهد هم البته جزء قطب هاي فروش محصولات عطاري ها هستند.»

بازار کار چطور است؟
«عطاري کسادي خاصي ندارد ولي روزهاي رونق و جشن يکي ماه هاي محرم و رمضان است و يکي نزديک نوروز. محرم مردم بيشتر سراغ ادويه جات مي آيند و ماه رمضان مشتري پروپاقرص خاکشير، تخم شربتي و عرقيجات مي شوند. در هفته هم به جز شنبه ها و يکشنبه ها که معمولا خلوت تر هستند، بقيه هفته کار روال معمول خودش را دارد. مغازه را هم معمولا ساعت 9:30 صبح باز مي کنم و تا ساعت يک ظهر مغازه هستم. عصرها هم ساعت چهار تا نه شب کار مشتري ها را راه مي اندازم.»
عطاري شغل سختي نيست و ميلاد با رضايت از شغلش تعريف مي کند: «کار ما سختي و خطرات فيزيکي خاصي ندارد و فقط مشکلات معمولي که بقيه کاسب ها و مغازه دارهاي ديگر هم دارند، مثل خرابي و شل کردن بازار يا زياد شدن دست و تعداد عطاري ها. مشتري ها هم گاهي اذيت هاي خودشان را دارند؛ مثلا با اين که اطلاعات کافي درباره داروها و گياهان ندارند، درباره شان نظر مي دهند و براي خودشان چيزهاي مختلف تجويز مي کنند و اگر همين داروها يا گياهان خداي نکرده براي کسي مشکلي ايجاد کند، ممکن است از چشم عطاري ببينند.»
چگونه موفق شويم؟
مغازه عطاري با بقيه مغازه ها فرق دارد؛ «چون با سلامت مردم در ارتباط هستي. نبايد فقط به گرفتن پول اهميت بدهي و بايد اولويت اولت را سلامت مشتري ها قرار بدهي. من حتي شده است جنسي را که از کيفيتش مطمئن نبوده ام به مشتري نداده ام و از خير پولش گذشته ام. با خريد جنس با کيفيت از جاي معتبر مي تواني اعتماد مردم را هم جلب کني.»
به جز اينها عطار خوب بايد معلومات زيادي درباره شغلش داشته باشد. «اگر بتواني اطلاعات درست و مناسب هم درباره خواص داروها و گياهان به مردم بدهي خيلي خوششان مي آيد و ارزش کارت بالا مي رود. من خودم هر وقت براي خريد مثلا به شيراز مي روم در زمان چند ساعته اي که داخل مغازه پخش کننده هستم، خيلي با دقت به همه چيز توجه مي کنم که چيزهاي تازه اي ياد بگيرم و بتوانم راهنمايي بهتري براي مشتري هايم داشته باشم. در واقع بايد از هر فرصتي براي شاگردي کردن کنار قديمي هاي اين کار استفاده کني. اين را هم فراموش نکنيد که کاسب بايد چشم پاک و دل پاک باشد تا بيشتر مشتري ها که خانم ها هستند، به او اعتماد کنند.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افطار مسافران نوروزی در پایانه مسافری بجنورد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد مشتری گفت: در طرح افطار مسافران نوروزی، سفره‌های ساده افطار در پایانه مسافری بجنورد پهن می‌شود و مسافرانی که ساعت حرکت آن‌ها هنگام اذان مغرب است پذیرایی می‌شوند.

 وی افزود: طرح افطار مسافران نوروزی با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و تشکل‌های صنفی بخش مسافر، مدیران شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان و مالکان ناوگان مسافری اجرا می‌شود.

 مشتری با بیان اینکه این سنت حسنه در ایام اجرای طرح نوروز که با ماه مبارک رمضان متقارن است انجام می‌شود، گفت: هزینه برپایی سفره‌های افطار مسافران نوروزی از سوی بخش حمل و نقل مسافر و رانندگان تقبل شده است.

دیگر خبرها

  • افطار مسافران نوروزی در پایانه مسافری بجنورد
  • دیدار با خانواده معظم شهید عبدالکریم عطاری در آستانه سال نو
  • مشتریان تماشاچی!
  • حریق مغازه موتور سازی در فریمان ۲ مصدوم برجای گذاشت
  • سفارش آنلاین از عطاری؛ خرید محصولات دلخواه با طعم تخفیف
  • پلمب دو پوشاک فروشی در اصفهان به دلیل گرانفروشی
  • میوه شب عید امسال نرخ مصوب ندارد
  • میوه شب عید با حداکثر ۳۵ درصد سود در مغازه‌ها عرضه می‌شود
  • میوه شب عید امسال نرخ مصوب ندارد/ توزیع بیش از نیاز برای رقابتی کردن بازار
  • نظارت بر مغازه‌های میوه فروشی‌ تا ۱۵فروردین/ فراوانی بار داریم