Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران، متفاوت است اما تقریبا 20 درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود 50 تا 60 درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.

مریم رسولیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، همسر آزاری جسمی ، عاطفی و جنسی را از انواع مصادیق همسرآزاری نام برد و افزود: بخش زیادی از خشونت عاطفی مبتنی بر این موضوع است که در زندگی بین دو فرد روابط منطقی و درستی وجود ندارد و اگر مهارت های ارتباطی بین زوج ها بیشتر شود خودبخود این نوع از خشونت کاهش می یابد و اصلاح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: همسرآزاری عاطفی شامل رفتار بین فردی، رفتار کلامی، عدم توجه و قهر کردن است. همچنین بی توجهی به اینکه فرد به خواسته هایش مانند ارتباط با خانواده اش ، دکتر رفتن و ادامه تحصیل برسد، نیز از مصادیق همسرآزاری عاطفی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: همسرآزاری فیزیکی نیز شامل صدمه زدن است؛ این صدمه زدن به هر طریقی مانند پرت کردن شیء ، هل دادن تا تهدید با ابزار خطرناک مانند چاقو می تواند اتفاق بیفتد.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران درباره همسرآزاری جنسی نیز گفت: برخی مردان طبق فرهنگ شکل گرفته در گذشته ، تمتع جنسی حتی به زور را حق خود می دانند و نسبت به همسر خود نگاه ابزاری دارند، این مساله نیز از مصادیق همسرآزاری است که افزایش آگاهی در این زمینه می تواند تاحدی کمک کننده و پیشگیرانه باشد. به آن معنا که اگر فرد بداند این رفتارش چه آسیبی می زند و چه عوارضی دارد دیگر آن کارها را نمی کند.
رسولیان خاطرنشان کرد: همسرآزاری بطورقطع منجر به بروز آسیب های اجتماعی دیگر می شود و نخستین تاثیر آن روی کودکان است و کودکان آن خانواده ، آسیب می بینند.
وی ادامه داد: خود این کودکان بعدا یا قربانی خشونت یا مرتکب خشونت می شوند و این آسیب به همین شکل ادامه پیدا می کند تا اینکه به دنبال آن طلاق ایجاد می شود. همچنین همسرآزاری منجر به عدم وفاداری زن نسبت به زندگی می شود.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران اظهار داشت: هنگامی که راجع به خشونت خانگی صحبت می کنیم علاوه بر همسرآزاری، سالمندآزاری و کودک آزاری نیز زیرمجموعه آن قرار می گیرد. اما براساس آمار، همسرآزاری در جامعه ما بیشتر از حد سالمندآزاری یا کودک آزاری است و تقریبا همه جای دنیا هم همینطور است.
رسولیان یادآور شد: درباره آمار همسرآزاری تقریبا در دنیا در حد متوسط قرار داریم اما سالمندآزاری و کودک آزاری در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.
اجتمام**9185**1418
مصاحبه کننده : سادات حسینی خواه ** ناشر: مریم برزآبادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۷۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، مهدی ابراهیمی در گفتگویی با بیان اینکه تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود، اظهارکرد: برهمین اساس، طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی را در دستورکار خود داریم. وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۷۰۰ نفر متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شده‌اند، گفت: ۷۵ درصد این افراد «آقا»، ۱۹ درصد «بانوان» و ۶ درصد هم کودکان زیر ۱۸ سال هستند. معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: متاسفانه تست اعتیاد بیش از ۱۸۹۰ نفر از متکدیان، مثبت بوده که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند. ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر این، ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسئولین مربوطه صورت گرفته در همین قالب، بیش از ۷۹۰ نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند. ابراهیمی اظهارکرد: متاسفانه شایع‌ترین موضوع در پدیده تکدی‌گری، سواستفاده از احساسات زائرین و مجاوران است که متکدیان حرفه‌ای با شیوه‌های متنوع و مختلفی همچون استفاده از عروسک به‌جای نوزاد و تغییر ظاهر از مرد به زن، به تکدی‌گری می‌پردازند. وی گفت: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است. 46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901231

دیگر خبرها

  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟