Web Analytics Made Easy - Statcounter


در اولین روز از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدن نمایش «نفر دوم» در تماشاخانه ایرانشهر نشست.

به گزارش امتداد نیوز، روز گذشته پنجشنبه ۲۸ دی ماه نخستین روز از جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با شعار «جشن گفتگوی تئاتر ایران» برگزار شد که در این روز تالارهای مختلف نمایشی و فضای های باز میزبان ۲۸ اثر مختلف بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش هایی که در اولین روز جشنواره تئاتر فجر در گروه الف و در تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه رفتند همگی از تولیدات سال گذشته تئاتر ایران محسوب می شدند و به غیر از ۲ نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه و «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» به کارگردانی حبیب الله دانش که از پایان اجرای عمومی شان مدتی می گذرد بقیه نمایش ها تا آغاز جشنواره روی صحنه بودند و روز آخر اجرایشان را در جشنواره تئاتر فجر سپری کردند.

«ماراساد» در جشنواره رونمایی شد

بنابراین تنها نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری که در تالار حافظ روی صحنه رفت جزو تولیدات جدید نمایشی به حساب می آید که جزو آثار بخش مهمان جشنواره است و در بخش مسابقه تئاتر ایران نیز حضور دارد. البته این نمایش از ۲ شب قبل از آغاز جشنواره اجرای ژنرال داشته است اما آغاز رسمی اجراهای آن از شب گذشته بود.

این نمایش براساس نمایشنامه «تعقیب و قتل ژان پل مارا با اجرای گروه بازیگری آسایشگاه شارنتون به هدایت جناب آقای دو ساد» یا به عبارت کوتاه تر «ماراساد» نوشته پیتر وایس توسط عرفان ناظر نوشته شده است.

طبق این فراداستان در سال ۱۸۰۸ در تیمارستان شارنتون پاریس، مارکی دوساد که نویسنده است نمایشنامه‌ای را کارگردانی می‌کند که بازیگران آن از بیماران روانی انتخاب شده‌اند. موضوع نمایشی که ساد به صحنه آورده، انقلاب فرانسه است که محتوا و شیوه اجرایی اش باعث شورش تماشاگران می‌شود.

فضاسازی این اثر نمایشی مبتنی بر فضای کابوس گونه و مازوخیستی است که نویسنده قصد انتقالش را داسته است. طراحی صحنه شیب دار و مبتنی بر سازه های فلزی بر سردی و وهم گونه بودن فضای تیمارستان افزوده و بازی های یک دست بازیگران که اکثرا از هنرجویان ورکشاپ بازیگری ایمان اسکندری هستند از نقاط مثبت این اثر نمایشی به حساب می آید.

مهران امام بخش (مهمان از گروه کوانتوم)، امین طباطبایی (مهمان از گروه کوانتوم )، بهنام دارابی، مهتاب جواربچی، فطیما یثربی، حمید حبیبی فر، پوریا سلطان زاده، غزل صفر خانلو، سمانه زارعی، علیرضا عبدالکریمی، فرزاد جعفریه، مهدی واعظ علایی، سینا افخمی، فاطمه وفایی، مرتضی یوسفی، علی مومیایی، بهزاد پارسا، فاطمه صوفیانی بازیگران نمایش «ماراساد» هستند که بعد از پایان جشنواره نیز به اجرای خود را تالار حافظ ادامه خواهد داد.

همچنین شب گذشته مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر به تماشای نمایش «نفر دوم» به کارگردانی مهین صدری نشست که در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. ستاره اسکندری، الهام کردا، مهین صدری، مریم حسینی بازیگران این نمایش هستند که داستان سی سال از زندگی سه خواهر در خانه‌ای قدیمی در تهران را از زمان موشک‌باران زمستان ۶۶ تا زمان امروز روایت می‌کند.

نمایش «دو دلقک و نصفی» به کارگردانی جلال تهرانی که آخرین اجرای خود را در اولین روز جشنواره پشت سرگذاشت در ابتدای اجرا به روال شب های گذشته که میزبان مخاطبان نمایش، روی صحنه بود تا در قالب کمپین «من کی ام؟» به معرفی خودشان بپردازند، پذیرای مسعود فروتن و بهاره افشاری بود که در تک گویی هایی کوتاه به معرفی خود و فعالیت هایشان پرداختند. مازیار تهرانی، سهراب حسینی و آذین رئوف بازیگران این نمایش هستند که در فضایی ابزورد به نقد بروکراسی می پردازد.

اکثر نمایش هایی که در روز نخست به صحنه رفتند بدون تاخیر اجرایشان را آغاز کردند اما به نظر می رسد هنوز یخ جشنواره آب نشده و استقبال از آثار صحنه ای و خیابانی آنطور که از یک رویداد بین المللی انتظار می رود، نیست و تنها اثری که در هر ۲ نوبت اجرای خود با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود و حتی تعدادی از تماشاگران با نشستن روی زمین به دیدن نمایش نشستند، «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد بود که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

سالن تئاتر مستقل نیز دیشب برای میزبانی از اثر «این یک پیپ نیست» از محمد مساوات شب به نسبت پرشوری را پشت سر گذاشت.

تبلیغات محیطی جشنواره نیز کم و بیش در جغرافیای نزدیک سالن های نمایش برپاست و همچنین چند بیلبورد نیز در سطح شهر برای جشنواره تئاتر فجر نصب شده است.

true برچسب ها : تئاتر شهر تماشاخانه ایرانشهر سی­ و ششمین جشنواره تئاتر فجر مهدی شفیعی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۸۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «دوازده سی‌ و شش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیه‌کنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران به‌عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاه‌پوش این نمایش هستند.

نمایش «دوازده سی‌ و شش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا می‌شود و …»

امید دانشوران طراح صحنه و لباس، شیدا آذرپور طراح صدا، لعیا شمس‌الدینی نور، امید دانشوران طراح گرافیک، سعید راسخی پور ساخت آنونس، آیدا عارفی دستیار کارگردان، هومن مظهری مجری طرح، علیرضا ربانی زاده برنامه‌ریز، مجتبی راوش مشاور کارگردان، سعید راسخی پور مدیر تبلیغات، مهسان یحیی پور مدیریت صحنه، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبک‌روح دستیار صحنه، حمید تن، محمد غفاری عوامل فنی، محمدرضا فدایی، لعیا شمس‌الدینی، آیدا عارفی گروه صحنه و علی کیهانی روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

کد خبر 6095530 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت