Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- کره جنوبی همزمان با رایزنی با همسایه شمالی برای حضور مشترک در المپیک زمستانی، همراه با بیست کشور دیگر بر راهکارهای مقابله با پیونگ یانگ از طریق تشدید تحریم ها متمرکز شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اخبار و تحولات مربوط به شبه جزیره و بحران روابط دو کره در هفته جاری در زمره موضوعات مورد توجه رسانه ها و ناظران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهمترین خبرها برگزاری اجلاسی با حضور وزیران امور خارجه بیست کشور در ونکوور کانادا بود که روز سه شنبه (بیست و ششم دی ماه) با هدف بررسی راه های تشدید فشار بر کره شمالی از طریق تحریم های بین المللی صورت گرفت و شرکت کنندگان توافق کردند تا از طریق اجرای کامل تحریم های شورای امنیت، وضع تحریم های یکجانبه و اقدامات دیپلماتیک ورای تصمیمات سازمان ملل پیونگ یانگ را به سمت مذاکره برای کاهش تنش در شبه جزیره سوق دهند.
همزمان با این اجلاس کره جنوبی و شمالی توافق کردند تا در مراسم رژه افتتاحیه المپیک زمستانی زیر پرچم کره متحد شرکت کنند.
این رخدادهای متعارض در فرایند تحولات سیاسی و امنیتی شبه جزیره مورد توجه ویژه قرار گرفت و تحلیلگران دیدگاه های گوناگونی را در این زمینه ارایه دادند. در همین ارتباط، پژوهشگر ایرنا با «سعیدرضا اتحادی» صاحبنظر مسائل شرق آسیا به گفت وگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانیم؛

ایرنا: پس از کش و قوس های فراوان، حملات لفظی متقابل ترامپ و کیم جونگ اون و نیز بروز برخی اختلاف نظرها بین ترامپ و دستگاه سیاست خارجی واشنگتن در زمینه مذاکره با پیونگ یانگ، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد تمایل دارد گفت وگوهای دو طرف آغاز شود. به نظر شما چقدر عزم کاخ سفید به ویژه ترامپ در این زمینه جدی است؟
اتحادی: به نظر می رسد که کابینه ترامپ از شکست های متوالی در سیاست خارجی خود قدری دچار سرخوردگی و سردرگمی شده باشد. در یک سال گذشته پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، این کشور در سیاست خارجی خود با ناکامی های زیادی روبه رو شده است. این که کشوری در جایگاه آمریکا طی مدت یک سال هیچ توفیق چشمگیری به دست نیاورده است شاید کمی ترامپ را به حل بحران شبه جزیره کره از طریق گفت وگو و نه استفاده از زور نزدیک کرده باشد. البته همانطور که پیشتر هم گفته شده تهدیدات ترامپ تاکنون بیشتر جنبه بلوف زنی داشته است.

ایرنا: از دید برخی، کره جنوبی و ژاپن از هرگونه تشدید تنش در منطقه دوری می جویند و برعکس ترامپ آتش بحران در شبه جزیره را شعله ورتر می سازد. توکیو و سئول چگونه و با چه ابزارهایی می توانند سیاست آمریکای ترامپ را متعادل سازند؟
اتحادی: در مجموع شش بازیگر اصلی در بحران شبه جزیره حضور دارند که هر یک به دنبال تامین منافع بلندمدت خود است. شاید تنها بازیگری که از خلال شعله های آتش جنگ به منافع خود دست پیدا می کند ایالات متحده باشد. که این آتش هم نباید تنها به شبه جزیره کره محدود باشد. البته با توجه به حجم سنگین سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در کره جنوبی، لزوما این کشور نیز از طریق جنگ به اهداف خود دست پیدا نمی کند. ضمن اینکه باید به اختلاف روش و تضاد منافع کره جنوبی و ژاپن نیز اشاره کرد. چرا که برای ژاپن وجود دو کره از اولویت بیشتری برخوردار است. در حالی که کره جنوبی نیاز شدیدی به دستیابی به خشکی از طریق کره شمالی دارد.
با توجه به اختلاف روش و تضاد منافع این دو کشور، نم یتوان انتظار رویکرد واحدی از سوی این دو کشور برای متعادل سازی سیاست آمریکا را متصور بود. اما در مجموع در اوضاع کنونی و با توجه به آزمایش های موفق سلاح اتمی کره شمالی -براساس اعلام این کشور- باید انتظار داشت که کره جنوبی هم چنان در چارچوب تعریف شده از سوی آمریکا بماند.

ایرنا: به تازگی گفت وگوهایی میان رهبران دو ‌کره درباره حضور کره شمالی در المپیک زمستانی کره جنوبی صورت گرفت. به نظر شما نزدیکی در حوزه هایی از این دست می تواند تا حدی سبب تنش زدایی در شبه جزیره کره شود؟
اتحادی: البته. گفت وگوها به خوبی در حال ادامه است. طی تصمیماتی که امروز اعلام شد، دو کشور به این تفاهم رسیدند که تیم هاکی روی یخ زنان به صورت مشترک در این مسابقات حضور پیدا کنند و شاید برای اولین بار بیش از 400 نفر از کره شمالی برای تشویق و اجرای برخی نمایش های هنری وارد خاک جنوب می شوند. با توجه به اینکه پشت پرده های اقدامات دو کشور مشخص نیست نمی توان تحلیل دقیقی از اهداف و امتیازات رد و بدل شده ارایه کرد. اما قطعا دولتمردان کره جنوبی به منظور برگزاری بهتر این المپیک که در نزدیکی مرزهای کره شمالی نیز واقع شده است، امتیازاتی به همسایه غیرقابل پیش بینی خود داده اند. تا جایی که برخی از احزاب کره جنوبی به صورت کاملا محتاطانه اعتراضات خود را آغاز کرده اند و از رئیس جمهور خواسته اند که غرور ملت جنوبی را خدشه دار نکند.
از سوی دیگر، کره شمالی نیز در بهترین زمان ممکن در حال بهره برداری از اوضاع است و در اینجا می توان به هوشمندی رهبران این کشور پی برد. در حالی که تحریم های شورای امنیت به تازگی علیه این کشور اعمال شده است، حضور فعال شمالی ها در المپیک زمستانی، می تواند اندکی شرایط سخت ایجادشده علیه این کشور را تعدیل کند. البته قطعا بعد از برگزاری المپیک باید منتظر تغییر رفتار از سوی هر دو طرف بود.

ایرنا: در این هفته نمایندگان آمریکا به همراه بیست کشور در ونکور کانادا گرد هم آمدند تا نحوه تغییر رفتار پیونگ یانگ را از طریق تحریم های بین المللی مورد بررسی قرار دهند. به نظر شما آیا این اجلاس می تواند به اهداف مورد نظر دست یابد؟
اتحادی: با توجه به غیبت چین و روسیه نمی توان خیلی به این اجلاس نگاه امیدوارانه ای داشت بلکه بیشتر باید نگران افزایش تنش ها میان بازیگران اصلی و شکل گیری جبهه ای جدید از تقابلات برسر این بحران بود. ضمن اینکه پیام نهایی اعلام شده این اجلاس موضوع جدیدی جز فشار بر کره شمالی برای دست کشیدن از برنامه توسعه سلاح های هسته ای نیست. در واقع با توجه به عدم حضور چین و روسیه، انتظار افزایش فشارها در حدی که کره شمالی مجبور به تن دادن به این خواست بین المللی شود تقریبا وجود ندارد. مگر اینکه در ادامه توافقات دیگری حاصل شود.

ایرنا: کره جنوبی از کشورهای حاضر در اجلاس ونکور بود. حضور این کشور در نشست ونکور چه تاثیری در وضعیت تنش ها در شبه جزیره کره برجای خواهد گذاشت؟ به عبارتی سئول از طریق گفت وگوهای دوجانبه خواهد توانست از دامنه بحران در روابط با همسایه شمالی بکاهد یا همگامی با متحدان غربی؟
به نظر می رسد که در مقطع کنونی، کره جنوبی رویکرد دوگانه ای را به صورت توامان در قبال کره شمالی در پیش گرفته است. به این صورت که هم زمان با همگامی با متحدان غربی در تلاش است که گفت و گوهای دوجانبه را نیز ادامه دهد. باید منتظر واکنش کره شمالی به حضور هیئت جنوبی در این اجلاس ماند اما به نظر نمی رسد که در مجموع کره شمالی از شانس پیش آمده جهت نمایش چهره ای معقول از خود به راحتی صرف نظر کند. علاوه براین، باید دید که پس از برگزاری المپیک زمستانی، این دو همسایه هم چنان در جهت تقویت و ادامه گفت و گوها پیش می روند یا این فقط یک حرکت تاکتیکی است.

ایرنا: به تازگی رییس جمهوری چین آمریکا را به دیالوگ با کره شمالی دعوت کرده است. پکن چه اهدافی را در شبه جزیره کره در دوره ترامپ دنبال می کند و چه نقشی را می تواند بر عهده بگیرد؟
اتحادی: اهداف و منافع پکن در شبه جزیره کره با تغییر دولت های آمریکا تغییری نداشته است. از زمان شکل گیری دو کره، سیاست چین برعدم اتحاد این دو کشور و در عین حال جلوگیری از بروز جنگ استوار بوده است. در زمان فعلی نیز قطعا چین عدم بروز تنش فیزیکی در شبه جزیره کره را در اولویت خود داده و تا اینجای کار نیز سعی کرده که نقش خود را به خوبی ایفا کند. پکن در مقاطعی با تحریم های جهانی همراهی کرده و همزمان تلاش کرده که کره شمالی را نیز در آرامش نگه دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خیلی از تحلیل گران براین اعتقاد هستند که پس از روی کار آمدن کیم جونگ اون، پکن نفوذ سابق خود را در پیونگ یانگ ندارد. اما همچنان شاید مهم ترین نقش را بتواند ایفا کند.

ایرنا: بازیگری چون روسیه در منازعات میان پیونگ یانگ با واشنگتن و متحدانش در شرق آسیا چه اهدافی را دنبال می کند؟
اتحادی: شاید منافع روسیه به اندازه چین به شبه جزیره کره گره نخورده باشد. اما برای این کشور نیز مواجه نشدن با نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در کره جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمان اتحاد جماهیر شوروی قرابت های ایدئولوژیک میان دو کشور باعث نزدیکی بیشتر بود. اما اکنون بیشتر جنبه های نظامی و منافع اقتصادی در اولویت هستند که همین منافع، روسیه را به ایفای نقش فعال در این بحران واداشته است.

ایرنا: با توجه به اوضاع کنونی چه آینده ای را برای بحران شبه جزیره پیش بینی می کنید؟
اتحادی: اصولا پیش بینی برای بحرانی که شش بازیگر اصلی دارد و نگاه تمام جامعه بین الملل را به خود معطوف کرده است، کار ساده ای نیست. اما با توجه به در نظر گرفتن تمام عوامل و از جمله مهمترین آنها که عقلانیت اقتصادی طرف های درگیر در این بحران است، شاید بتوان گفت که بحران برای مدتی در همین سطح باقی بماند و پس از آن باید در انتظار بود که نحوه تغییر رفتار دو کره-به خصوص دولت سئول- را پس از برگزاری المپیک مشاهده کرد و شاید پس از آن بتوان نگاه منطقی تری به آینده این بحران داشت.

پژوهشم** 9275**9279** خبرنگار: اعظم حمیدپور** انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات - در نشست این کمیسیون که صبح امروز (چهارشنبه) در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو و به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل بین دو کشور گفت: زیرساخت‌های فرایند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که صورت گرفته و تجارت بین دو کشور را به ۲۷ میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجاد شده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

تاکید وزیر اقتصاد امارات بر توسعه روابط با ایران در همه حوزه‌ها 

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در این اجلاس ضمن استقبال از سرمایه گذاری در ایران گفت: روابط دو کشور باید در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

وزیر اقتصاد امارات جلسه امروز را نشانی از عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت‌های دو کشور دانست و افزود: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی توسعه پیدا کرده بود، اما باید روابط در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند.

بن الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد طرفین علاقه‌مند به توسعه روابط در تمامی حوزه‌ها هستند. تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران