Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان اوکراین قانون «بازگرداندن مجدد منطقه دونباس» را تصویب کرد که این منطقه اشغال شده توسط روسیه شناخته شده و رئیس جمهوری اوکراین اجازه یافته با استفاده از توان نظامی، مناطق شرقی را به کشور بازگرداند. ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ بین الملل اروپا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، پارلمان اعلای اوکراین (رادا) عصر روز پنج شنبه قانونی با عنوان «ویژگیهای سیاست دولت در مورد تامین تمامیت ارضی اوکراین در شرایط اشغال مناطق دونتسک و لوهانسک» را تصویب کرد که به قانون «بازگرداندن مجدد دونباس به اوکراین» معروف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بعد از سه روز بررسی، در نهایت این قانون با رای مثبت 280 نماینده پارلمان اوکراین (با ضرورت 226 رای مثبت) به تصویب رسید.

در نشست پایانی بررسی این قانون، حدود 700 اصلاحیه در خصوص این سند ارائه شد که عملا تمامی آنها، بغیر از چند مورد اصلاحیه در زمینه «مسائل فنی و حقوقی» رد شدند.

"پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین در اوایل تابستان سال 2017 از ظهور چنین لایحه قانونی خبر داده بود که برای بسیاری غیرمنتطره بود. ولی تا قبل از ارائه این لایحه به پارلمان توسط پروشنکو، متن این سند را هیچیک از نمایندگان رادا ندیده بود.

ضمن اینکه این لایحه قانونی همزمان با سند دیگری، در باره مشخص کردن وضعیت خاص اداره امور دو منطقه مجزای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، به پارلمان ارائه شد. به عقیده کارشناسان، رئیس جمهوری اوکراین عمدا دست به چنین اقدامی زد تا از یک سو، تمایلات تند موجود در پارلمان را آرام کرده و قبل از هر چیز به تمدید دوره در حال پایان وضعیت ویژه دونباس، که در توافقنامه مینسک درخواسته شده بود، دست یابد. نمایندگان پارلمان اوکراین از بررسی این لایحه قانونی در سال 2017 خودداری کرده بودند و این سند تاکنون کنار گذاشته شده بود که در عمل کل توافقات مینسک را زیر سئوال برده بود.

قبل از آماده کردن این سند برای دور نخست قرائت، کمیته امور امنیت ملی پارلمان اوکراین، پیشنهاد اصلاح این لایحه قانونی را به گونه ای داده بود که این سند بسیار شدیدالحن میشد. در دور دوم قرائت آن،  نمایندگان رادا سعی کردند این سند باز هم شدیدالحن تر شده و حتی لغو پیمان دوستی با روسیه، قطع روابط دیپلماتیک با مسکو و تروریست نامیدن رهبران دو جمهوری دونتسک و لوهانسک نیز درخواست شده بود. 

البته همه این اصلاحیه ها رد شد، البته نه به خاطر اینکه نمایندگان پارلمان اوکراین به ناگهان خواستار عادی سازی روابط با روسیه شده باشند. بلکه به این دلیل که لغو پیمان دوستی با روسیه به منزله خودداری از به رسمیت شناختن مرزهای موجود بین دو کشور همسایه بود، قطع روابط دیپلماتیک با مسکو نیز در صلاحیت قانونی رادا قرار ندارد و مسئله تروریستی خواندن رهبران دونتسک و لوهانسک هم در حال حاضر در لایحه قانونی دیگری در پارلمان اوکراین، بطور جداگانه در حال بررسی است.  

در متن نهایی قانون مربوط به بازگرداندن مجدد دونباس، مناطق شرقی اوکراین که تحت کنترل دولت مرکزی این کشور قرار ندارد، مناطق اشغال شده از سوی روسیه شناخته شده و اقدامات مسکو در این مناطق «تجاوز به اوکراین» ارزیابی شده است.

مهمترین مسئله این است که در این قانون این حق به رئیس جمهوری اوکراین داده شده است تا با استفاده از توان نظامی، برای آزادسازی مناطق شرقی کشور دست به اقدامات لازم بزند و برای این منظور ستاد عملیاتی مشترک نیروهای مسلح اوکراین تشکیل خواهد شد تا در آینده اقدامات نظامی در منطقه مورد مناقشه را هدایت و کنترل کند و این به معنای آن است که مناقشه نظامی در مناطق شرقی اوکراین به این زودیها پایان نخواهد یافت.  

انتهای پیام/ 

R36439/P36439/S8,89/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمان الصادقون تاکید کرد که سخنان «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد به مثابه مداخله آشکار این کشور در امور داخلی عراق است.

وی افزود: باید فوراً یک موضع گیری ملی یکپارچه علیه سفیر آمریکا و اخراج وی از عراق اتخاذ شود.

الصالحی تصریح کرد: رومانسکی به شدت شأن عراق، ملت و دولت این کشور را پایین آورده است. ما نسبت به پیامدهای تحرکات سفیر آمریکا بر حاکمیت عراق هشدار می دهیم.

«عباس المالکی» فعال سیاسی عراقی نیز روز گذشته تاکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد به دنبال گسترش انحرافات اخلاقی در جامعه عراق و اجرای پروژه های مخرب خود است.

وی افزود: مخالفت آمریکا و انگلیس با تصویب قانون مبارزه با فحشاء در عراق به این دلیل انجام می شود که واشنگتن از انحرافات اخلاقی به عنوان وسیله ای برای اجرای سیاست های خود در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق استفاده می کند.

پیشتر نیز «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق به ویژه تصویب قانون مبارزه با فحشاء دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

کد خبر 6094024

دیگر خبرها

  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • ۱۲ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه سرنگون شدند
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه/ ۲ نفر کشته شدند