Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@04:32:15 GMT

راهکارهای تغذیه‌ای رفع کمبود آهن در بدن

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۸۱۶۹۶

راهکارهای تغذیه‌ای رفع کمبود آهن در بدن

رکنا: کمبود آهن در بدن را می توان از طریق دریافت مواد غذایی مفید رفع کرد.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه مصرف برخی مواد غذایی همزمان با مواد حاوی آهن در بدن جذب آهن را کاهش می‌دهد، گفت: اسفناج و حبوبات حاوی آهن را با لیمو ترش بخورید.

 حسین ایمانی در ارتباط با راهکارهای تغذیه‌ای جهت رفع کمبود آهن در بدن،‌اظهار داشت: کم‌خونی به طور کلی دو علت عمده ناشی از بیماری‌ها و کمبود مواد مغذی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین کم‌خونی به دو گروه کم‌خونی ناشی از فقر آهن و کم‌خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک و B12 تقسیم می‌شود.

وی افزود: زنان بیشتر درگیر کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند و از طریق مصرف برخی از مواد غذایی می‌توان جذب آهن در بدن را افزایش داد البته باید توجه داشت که آهن موجود در منابع غذایی گیاهی نسبت به آنها منابع غذایی حیوانی کمتر جذب بدن می‌شوند. به طور مثال آهن موجود در اسفناج جذب آن در دستگاه گوارش کمتر از آهن موجود در جگر و گوشت قرمز است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: بالاترین میزان آهن در مواد غذایی حیوانی در جگر گوسفند، گوشت قرمز،‌گوشت مرغ و ماهی است همچنین حبوباتی مثل عدس و لوبیا دارای آهن بوده و جذب بیشتر از آهن اسفناج و جعفری در بدن صورت می‌گیرد.

ایمانی تأکید کرد: در صورتی که افراد می‌خواهند جذب آهن در بدن خود را افزایش دهند باید مصرف سبزیجات دارای آهن را با مواد غذایی حاوی ویتامین C مدنظر قرار دهند به طور مثال اسفناج، جعفری یا حبوبات را با لیموترش استفاده کنند همچنین فلفل‌دلمه‌ای نیز منبع غنی از ویتامین C است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برخی از مواد غذایی مصرف آن با آهن غذاها تداخل دارد،‌گفت: لبنیاتی همچون ماست و شیر را باید حداقل با فاصله دو ساعته از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کرد. همچنین مواد غذایی کافئین‌دار همچون چای و قهوه تا 50 درصد جذب آهن را در بدن کاهش می‌دهد بنابر این رعایت فاصله غذایی این مواد نیز باید در نظر گرفته شوند.

وی در پایان گفت: حرارت نیز در برخی از مواد غذایی سبب افزایش جذب آهن آن می‌شود که اسفناج پخته یکی از مواد توصیه ‌شده در این زمینه به شمار می‌رود.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۱۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

بدن انسان مدام در حال انجام واکنش‌های شیمیایی بسیاری است که تعدادی از آن‌ها در مراحل مختلف به ویتامین‌ها نیاز دارند. اگر ویتامین‌های مورد نیاز در این واکنش‌ها تأمین نشود، ممکن است فرآیند انجام آن‌ها دچار اختلال شود و عملکرد بدن را با مشکل مواجه سازد. در نتیجه، اگر بدن نتواند به درستی فعالیت کند، تلاش شما برای کاهش وزن بی ثمر خواهد ماند. با مصرف ویتامین‌های ضروری، به بدن این امکان را می‌دهید تا با حداکثر پتانسیل خود کار کند و بازدهی بهتری در حذف چربی‌های اضافه داشته باشد.

ویتامین‌هایی که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند:

ویتامین دی

ویتامین دی، یکی ویتامین‌هایی‌ست که به راحتی در دسترس شماست. بدن شما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به راحتی می‌تواند ویتامین دی مورد نیاز را تأمین کند. ویتامین D در مواد غذایی مختلفی مانند تن ماهی، جگر گاو، پنیر، زرده تخم مرغ، غلات و شیر نیز موجود است. با مصرف مکمل ویتامین D نیز می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

ویتامین ب۱۲

اگر دچار کمبود ویتامین ب۱۲ باشید، بدنتان تصمیم می‌گیرد تا به جای سوزاندن مواد مغذی، آن‌ها را به بافت چربی تبدیل کند! شما می‌توانید برای پیشگیری از این اتفاق، این ویتامین را از طریق مصرف مکمل‌ها و محصولات حیوانی دریافت کنید [ ویتامین ب۱۲ در مواد غذایی گیاهی یافت نمی‌شود].

ویتامین ث

این ویتامین برای کاهش وزن مفید است؛ طبق تحقیقات، افرادی که بدنشان دارای ویتامین ث بیشتری است، [نسبت به افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند]، با سرعت بیشتری لاغر می‌شوند. مصرف مکمل می‌تواند راهی مناسب برای بالا نگه داشتن سطح ویتامین C باشد، اما مصرف میوه و سبزیجاتی که سرشار از این ویتامین هستند، علاوه بر تأمین ویتامین ث، باعث افزایش سلامت رژیم غذایی شما می‌شود.

منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود