Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
پژوهشگران مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با به‌نژادی گیاه کاسنی علاوه بر تولید نوعی ترکیبات پروبیوتیک، موفق به تولید قهوه از این گیاه شدند که دارای خواص درمانی است.

به گزارش ايسنا، دکتر هادی شوریده، مجری طرح، «اینولین» را یک ترکیب پروبیوتیک دانست و گفت: این ماده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، افزایش جذب کلسیم، منیزیم و آهن، تعدیل فشار خون و حذف کلسترول مضر نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجله قهوه / مجله آشنايي با خواص گياهان

وی ادامه داد: از این رو کاربرد اینولین هم به عنوان جایگزین چربی و هم به عنوان حجم دهنده در صنعت غذا و داروسازی رو به افزایش است.

شوریده با تاکید بر اینکه در این مطالعات این ماده از گیاه کاسنی ریشه‌ای تولید شده است، خاطرنشان کرد: بذر بومی کاسنی ریشه‌ای خاص تولید اینولین و قهوه کاسنی در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

مجری طرح اضافه کرد: اینولین قادر است فاکتورهای مفید روده بزرگ را تقویت و از این طریق سیستم گوارش را سالم نگهدارد و مشکلات آن را برطرف کن و در این مطالعات موفق به تولید فاز آزمایشگاهی این ماده شدیم.

این محقق، یکی از تولیدات پرمصرف در اروپا را «چیکوری کافی» یا «قهوه کاسنی» دانست و یادآور شد: برای تولید قهوه کاسنی و اینولین در این پژوهش گیاه کاسنی ریشه‌ای را برای کشت در اقلیم مشهد به‌نژادی کردیم و در حال حاضر این گیاه در مشهد، کشت و فرآوری می‌شود.

به گفته وی، گیاه کاسنی ریشه‌ای گیاه بومی ایران نیست و این گیاه در اروپا نیز سابقه 50 سال در مطالعات به‌نژادی را به دنبال دارد.

شوریده اضافه کرد: کاسنی یکی از منابع مهم و اصلی ترکیبات پروبیوتیک اینولین است از این رو برخی از تیپ‌های این گیاه برای مصارف خوراکی چون سالادها در اروپا رایج است.

وی ادامه داد: علی‌رغم خواص درمانی، این گیاه در کشور گمنام مانده است از این رو به دنبال تحقیق در این زمینه بودیم.

شوریده با تاکید بر اینکه در این مطالعات موفق به تولید قهوه از گیاه کاسنی ریشه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: برای تولید این نوع قهوه از ریشه کاسنی استفاده شد. پروسه تفت دادن قهوه و پودر کردن آن با استفاده از تجهیزاتی چون اسپری درایرها و خشک‌کن‌ها نیز انجام شد.

شوریده با اشاره به خواص قهوه کاسنی، گفت: این نوع قهوه موجب تقویت باکتری‌های مفید در بدن می‌شود.

به گفته مجری طرح، قهوه کاسنی به تولید نیمه صنعتی رسیده است.

در همین زمینه: نوشیدن قهوه ریسک بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد نوشیدن سه فنجان قهوه در روز تاثیر مصرف یک فنجان قهوه در پیشگیری از حمله قلبی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)