Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو- ایرنا- معرفی نامزد جدید پست رئیس جمهوری ارمنستان، پرسش و پاسخ درباره ایران در مجلس، آغاز همکاری نظامی با آمریکا، دیدار وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بیانیه گروه مینسک و پیام تسلیت به رئیس مجلس ایران از جمله رویدادهای مهم ارمنستان در 29دی ماه است.

**« سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان نامزد حزب جمهوریخواه برای پست رئیس جمهوری جدید ارمنستان را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«آرمِن سرکیسیان» سفیر ارمنستان در انگلیس و نخست وزیر اسبق ارمنستان است.
در نتیجه اصلاحات قانون اساسی، رئیس جمهوری جدید برای اولین بار به جای انتخابات سراسری، از طرف مجلس و به مدت هفت سال انتخاب می شود و اجازه دارد تنها یک بار به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود.

** پرسش و پاسخ درباره ایران در مجلس ارمنستان
«واهه انفیاجیان» نماینده فراکسیون «زاروکیان» در جلسه پرسش و پاسخ دولت از نخست وزیر ارمنستان درباره روابط ارمنستان با ایران، چگونگی برنامه و محاسبات برای احداث راه آهن ایران - ارمنستان، احداث نیروگاه برقابی مغری، و احتمال احداث خط لوله گاز جدید سئوال کرد.
کارن کاراپتیان گفت: مبادلات تجاری میان ارمنستان و ایران بسیار کم و در مدت 10 ماه بدون بخش انرژی 62.5 میلیون دلار است.
در زمینه صادرات و واردات کم ترین رشد ثبت شده است، در این زمینه اقدامات بسیاری باید انجام داد، احداث راه آهن باید هدفمند بوده و توجیح اقتصادی داشته باشد.
کارن کاراپتیان با اشاره به احداث خط لوله گاز جدید اظهار داشت: کشور دیگری مانند ارمنستان وجود ندارد تا خط لوله گاز را با امکانات خود ساخته باشد، معمولا خط لوله گاز را تأمین کننده گاز می سازد و کشور از امکانات ترانزیتی نیز استفاده می کند.
وی با بیان اینکه کشور ما خط لوله گاز را ساخته و بدین ترتیب امنیت انرژی خود را تأمین کرده است، گفت: اگر ما خط لوله گاز را با قطری بیش از دو برابر می ساختیم قیمت آن چهار برابر می شد و اگر هم از ظرفیت خط لوله استفاده نمی شد، با انتقادات شدیدی مواجه می شدیم.
انفیاجیان گفت که با بسیاری از مقامات ایران ملاقات کرده و در مورد اجرایی شدن برنامه های مختلف با آنها صحبت کرده است که طرف ایرانی در پاسخ آمادگی خود را برای به کارگیری امکاناتش اعلام داشته اما ارمنستان است که اقدامی نمی کند.
نخست وزیر در پاسخ گفت: موانعی که طرف ارمنی در زمینه اجرا کردن طرح ایجاد می کند را ارائه کنید تا موضوع بررسی شود.

**آغاز همکاری نظامی با آمریکا
براساس بیانیه وزارت دفاع ارمنستان، ویگن سرکیسیان وزیر دفاع این کشور در دیدار با ریچارد میلز سفیر آمریکا در این کشور برنامه هفت ساله مدرن کردن ارتش را ارائه و خواستار همکاری در زمینه های مختلف شده است.
دو طرف به توافق رسیدند تا در سال 2018 جلسات دفاعی برگزار و زمینه های همکاری میان دو کشور مشخص شود.
ارمنستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بوده و قراردادهای مختلفی در زمینه دفاعی با روسیه امضا کرده اند.
در حال حاضر ارمنستان و آمریکا در زمینه های آموزش نظامی همکاری می کنند و علاوه بر این آمریکا ارمنستان را با تجهیزات پزشکی و تجهیزات دیگر مجهز می کند.
بر اساس اطلاعات موجود آمریکا اطلاعات ماهواره ای و همچنین سیستم رصد کننده در اختیار ارمنستان قرار داده است تا در مرز به منظور جلوگیری از عملیات تخریبی آذربایجان نصب شود.
دو کشور در صدد هستند در زمینه جمع آوری اطلاعات فضایی نیز همکاری کنند. ارمنستان ماه دسامبر سال 2017 سرویس اطلاعات فضایی 'ژئوگوسموس' را ایجاد کرد که 600 هزار دلار هزینه روی دست این کشور گذاشت.

** دیدار وزیران امورخارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان
بنا به ابتکار روسای گروه مینسک ادوارد نعلبندیان وزیرامورجه ارمنستان و «لمار مامدیاروف»وزیر امورخارجه آذربایجان، 18 ژانویه در شهر کراکوف دیدار کردند.
روسای گروه مینسک و نماینده ویژه رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در دیدار مذکور حضور داشتند، بعد از این دیدار، دو طرف دیدار خصوصی داشتند.
بررسی ها در راستای اجرای توافقات سن پترزبورگ، وین و ژنو که از ماه دسامبر سال گذشته آغاز شده بود، در این نشست ادامه پیدا کرد.
نعلبندیان به همتای آذری خود توصیه کرد تا بیانات روسای گروه مینسک در زمینه حفظ آتش بس و اجرای توافقات به عمل آمده در راستای پیشبرد روند مذاکره را محترم بشمارد.
در نتیجه این دیدار، تصمیم گرفته شد روسای گروه مینسک از ماه فوریه سفرهای منطقه ای را آغاز کنند.

** برگزاری جلسه بررسی نحوه برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران
نخستین جلسه هماهنگی و بررسی نحوه برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در حوزه های مختلف (کشاورزی، صنعت ومواد غذایی) که قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده در ایروان برگزار شود، در محل سفارت ایران در ایروان برگزار شد.
در این جلسه که با حضور معاون سفیر ایران، رئیس شورای عالی اتحادیه تجار و تولید کنندگان ایرانی، رئیس اتحادیه تجار و مدیر عامل شرکت همکاران تجارت فرتاک (مجری و برگزار کنندگان این نمایشگاه) برگزار شد، نحوه برگزاری، ثبت نام شرکت ها، زمان و مکان نمایشگاه بررسی شد.
در این جلسه همچنین مقرر شد شرکت همکاران تجارت فرتاک با همکاری اتحادیه تجار زمینه های لازم برای هر چه بهتر برگزار کردن نمایشگاه و حضور قوی شرکت های تولیدی ایرانی را مورد بررسی قرار دهد.

**پیام تسلیت رئیس مجلس ملی ارمنستان به لاریجانی
آرا بابلویان رئیس مجلس ارمنستان در پیامی اندوه خود را از جانباختن ملوانان ایرانی نفتکش سانچی به رئیس مجلس شورای اسلامی و ملت ایران اعلام کرد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
اروپام** 1346*شبس*1613* رحمت الله خدادادی*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۴۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران

محمد اسدی موحدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند، گفت: این اتفاق به نفع ایران است. من در کشورهای مختلفی مأموریت داشته‌ام معتقدم باید تا نخبگان و حتی مردم عادی به هر بهانه‌ای از ایران دیدن کنند. چون دیدن و سفر کردن بهترین راه برای خنثی سازی تبلیغات علیه کشورمان است. برای من جای تعجب است که برخی از مردم در ارمنستان که با آنها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم ایران را با کشورهای عقب افتاده مقایسه می‌کنند.

وی گفت: به تازگی ۷ نفر از بهترین بلاگرهای ارمنی را به ایران فرستادیم و از شهرهای کیش، اصفهان، کاشان و تهران بازدید کردند. در واقع این کارها جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است که باید کمک کند اما این کار را رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می‌دهد. یکی از وظایف رایزنان باید فعالیت در حوزه گردشگری باشد. ما به وزارت میراث فرهنگی انتقاد داشتیم که با رایزنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات آن طور که باید، همراه نیستند. همچنین محتواها در سطح بین المللی نیست. هر چند به تازگی بهتر از قبل شده است.

وی تصریح کرد: رایزنان وظیفه دارند در حوزه گردشگری فعال باشند چه وزارت میراث فرهنگی حمایت کند چه نکند. گردشگری از اولویت‌های کاری رایزنان فرهنگی است. من در ۷ ماهی که به ارمنستان آمده‌ام صد نفر را به ایران فرستاده‌ام تا ایران را بیشتر بشناسند.

وی با بیان اینکه ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی در برخی از کشورها وجود دارد و یکی از چالش‌های ماست گفت: باید تلاش کنیم در هر یک از این اضلاع کار کنیم و ترس و نگرانی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف کنیم. یکی از این کارها، ارتباط با نخبگان و رسانه‌ها و دعوت از علمای اهل تسنن برای شرکت در کنفرانس‌های علمی است.

اسدی موحد بیان کرد: رسانه و فضای مجازی تأثیر زیادی در شناخت از ایران دارد. در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات پیشرو شده است و پلتفرم‌های خوبی را برای مقابله با ایران هراسی طراحی کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها که تلاش می‌کنند ایران هراسی به وجود بیاورند در تلاش هستند ایران را به عنوان یک مقصد امن گردشگری نشان ندهند. ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم که برعکس آن اتفاق بیفتد. یکی از راه‌های مبارزه با آن، تبادل دانشجو و گروه‌های هنری است. فیلم‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری به مبازره با ایران هراسی کمک می‌کند. ایران محتوای خوبی دارد اما نتوانسته به خوبی آن را عرضه کند. در حال حاضر کشورهای دیگر در ارمنستان از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها نفوذ فرهنگی قوی کرده‌اند. در صورتی که تشابهات فرهنگی با ارمنستان ندارند ولی ایران با ارمنستان تشابهات فرهنگی به خصوص درباره سبک زندگی و اصول خانواده داریم ولی نتوانسته‌ایم آن را به خوبی ارائه کنیم.

وی افزود: رفت و آمد نخبگان بین ایران و ارمنستان و دانشگاه‌های دو کشور زیاد شده است. چندی پیش همایش میراث مکتوب برگزار شد و چند نفر از اساتید ایرانی هم در آن حضور داشتند.

اسدی موحد گفت: ارمنستان کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد اما این کشور ظرفیت زیادی برای فعالیت‌های فرهنگی و علمی دارد. برای من شگفت انگیز است که این کشور آنقدر فضای کار دارد مثلاً معرفی صنایع دستی ایران در ارمنستان ظرفیت بسیار خوبی است. بنابراین باید در این زمینه‌ها بیشتر کار کرد.

این رایزن فرهنگی گفت: قصد داریم هفته‌های فرهنگی متعددی در ارمنستان برگزار کنیم. هفته فرهنگی همدان سال گذشته برگزار شد و امسال استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و مازندران هفته فرهنگی برگزار می‌کنند. هر چه مدیران این استان‌ها بیشتر درخواست کنند و پیگیر باشند ما هم در برگزاری این هفته‌های فرهنگی کمک شأن می‌کنیم.

وی درباره آموزش زبان فارسی در کشور ارمنستان نیز توضیح داد: مسجد کبود ایروان فضای کافی برای برگزاری کلاس دارد، در این کلاس‌ها زبان فارسی آموزش داده می‌شود. در حال حاضر ۶ کلاس زبان فارسی در چهار سطح ابتدایی متوسطه، پیشرفته و فوق پیشرفته برگزار می‌شود. اینها فرصت‌های فرهنگی خوبی است که در ارمنستان داریم. اینجا کتابخانه ای با ۸ هزار کتاب دارد که محل رجوع نخبگان و محققان است. همچنین در سه دانشگاه کرسی ایران شناسی داریم. قبلاً ۱۷۰۰ دانش آموز زبان فارسی در مدارس ایروان داشتیم که این تعداد در طول ۶ ماه به سه هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. این افراد از کلاس پنجم تا نهم زبان فارسی یاد می‌گیرند. این فرصت منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر هم آموزش زبان فارسی داریم و افراد این زبان را به دلیل علاقه شأن یاد می‌گیرند ولی سیستماتیک نیست. اما دولت ارمنستان از دو سال پیش اعلام کرده که مدارس باید زبان سوم را نیز به دانش آموزان تعلیم دهند که یکی از آنها باید زبان کشورهای همسایه باید باشد. این قانون و روابط خوب سیاسی و فرهنگی دو کشور باعث شده آموزش زبان فارسی در ارمنستان گسترش یابد.

وی افزود: ما باید نسخه جدایی در ارمنستان برای آموزش زبان فارسی بپیچیم. نمی‌توان همان الگویی که در کشورهای دیگر برای ترویج زبان فارسی وجود دارد در این کشور هم پیاده کرد. باید این آموزش‌ها با توجه به ذائقه دانش آموز ارمنی تدوین شود. بهتر است معلمان و مدیران مدرسه‌های ارمنی به ایران بیایند چون مدیر هست که تصمیم می‌گیرد چه زبانی در مدرسه تدریس شود. ایجاد انگیزه در افراد موجب می‌شود تا برای افزایش ساعت آموزش تلاش کنند.

کد خبر 6096705 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا