Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-29@13:24:38 GMT

قانون هوای پاک در سال ۹۷ اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۸۵۹۷۶

قانون هوای پاک در سال ۹۷ اجرا می‌شود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در پیامی ویدیویی به مناسبت روز هوای پاک، نقش و وظایف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک را تشریح و اظهار کرد: خوشبختانه مجلس قانون هوای پاک را در مرداد ماه امسال تصویب کرد. آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون قرار بود ظرف شش ماه نوشته شود و به تصویب دولت برسد اما متاسفانه به دلیل آنکه محیط زیست باید آیین‌نامه‌های اجرایی را توسط دستگاه‌های مختلف هماهنگ کند، این آیین‌نامه‌ها هنوز به دولت ارسال نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلانتری با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان بهمن ماه امسال بتوانیم آیین‌نامه‌ها را به دولت ارسال کنیم، تصریح کرد: اگر این آیین‌نامه‌ها تا پایان سال تصویب شود قانون هوای پاک از اول سال ۹۷ اجرایی می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخش‌هایی از قانون هوای پاک در مصوبات دولت طی سال‌های ۹۰، ۹۳ و ۹۵ اجرایی شد ولی باید هر چه سریعتر حالت قانونی به خود بگیرد. ما از مسئولان ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست خواستیم که با دستگاه‌های اجرایی هماهنگی بیشتری داشته باشند چراکه هرچه بیشتر مشارکت آن‌ها در این قانون جلب شود، تصویب آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک در دولت راحت‌ترصورت می‌گیرد.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر این آیین‌نامه‌های اجرایی تا پایان سال در دولت تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود، کمک بزرگی به بهبود وضعیت هوای کلان شهرها و تهران می‌شود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید این آیین‌نامه‌ها را جمع‌آوری کند و به تصویب دولت برساند که در حال حاضر در این مرحله هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه مرحله دوم که مرحله پایش دستگاه‌ها در جهت اجرای قانون هوای پاک است، اظهار کرد: این مرحله بسیار مهم است و دستگاه‌هایی که خلاف قانون اقدام کنند با آن‌ها برخورد و جلوی فعالیت آلوده‌کننده‌شان گرفته می‌شود.

مردم کالاهای آلوده‌کننده محیط زیست نخرند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش و حقوق مردم در قانون هوای پاک تصریح کرد: از خودروهایی که آلوده‌کننده هستند و ساخت آنها کماکان در چارچوب سیاست‌های دولت ادامه می‌یابد به بهانه اشتغال نباید حمایت کرد. ما می‌گوییم که خودروی آلاینده نباید ساخته شود ولی در پاسخ به ما می‌گویند که ۲۰۰۰ نفر در این بخش شاغل هستند، خوب اگر ۲۰۰۰ نفر بیکار شوند بهتر است یا اینکه دو میلیون نفر آلوده به بیماری شوند؟ مردم خود باید تشخیص دهند که کالای آلوده‌کننده محیط زیست نخرند و در مقابل کالاهای غیراستاندارد مقاومت کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سلامتی مردم یک اصل در زندگی است و اشتغالی که سبب شود سلامتی مردم سلب شود، اشتغال ناقصی است، گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کالای غیراستاندارد به مردم است.

بر اساس گزارش کانال اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی در پایان گفت: وظیفه اصلی محیط زیست، آموزش حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست به مردم است. دستگاه‌های ذیربط نیز باید خود را اصلاح کنند و با استاندارد ۴۰ سال پیش خودرو تولید نکنند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • قالیباف ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است