Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@23:32:09 GMT

اجرای ۷۰ دقیقه تئاتر رکیک جنسی در خانه هنرمندان +عکس

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۸۷۶۶۸

اجرای ۷۰ دقیقه تئاتر رکیک جنسی در خانه هنرمندان +عکس

شدت میزانسن های جنسی تا جایی است که در بسیاری از لحظات، بازیگران با وقاحتی کم نظیر، تمام تلاش خود را به کار می برند تا اعمال زناشویی را به لخت ترین حالت، روی صحنه به مخاطب یادآور شوند.

به گزارش مشرق، سالن آماده اجرای نمایش می شود و مخاطب به خیال خودش قرار است به تماشای یک نمایش کمدی در یکی از پاتوق های روشنفکری اهالی تئاتر بنشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این فرض که استانداردهای شوخی در تئاتر با تلویزیون و سینما متفاوت است و خط قرمزهای تئاتر با توجه یه محفلی بودن آن، همیشه کمرنگ تر از سایر عرصه هاست. اما همه چیز از جایی شروع می شود که رکیک گویی نه چاشنی نمایش که تبدیل به متن و ماهیت آن میشود.

کارگردان این نمایش همه ی تلاش خود را انجام داده تا بتواند مخاطب را ۷۰ دقیقه پای این متن بی سر و ته نگه دارد. البته این تئاتر با نگاهی به نمایشنامه به همین نام و به قلم "بن جانسون" روی صحنه رفته، اما جالب اینجاست که تئاتر "مهدی کوشکی"، به شدت وقیح تر و مستهجن تر از متن اصلی است و در واقع کارگردان با طراحی لاینقطع میزانسن های صرفا جنسی، بلایی به سر متن "بن جانسون" نگونبخت آورده که احتمالا روح او این روزها از چنین اجرایی در عذاب است. شدت این میزانسن های جنسی تا جایی است که در بسیاری از لحظات تئاتر، بازیگران با وقاحتی کم نظیر، با حرکات دست و بدن و حتی گاه تکان دادن دکور متحرک این اثر، تمام تلاش خود را به کار می برند تا اعمال زناشویی را به لخت ترین حالتی که تاکنون در یک اثر هنری وطنی دیده اید، روی صحنه به مخاطب یادآور شوند.

بدین ترتیب تمام اکسسوار این تئاتر تبدیل به ابژه های جنسی میشوند و باتوم و شاخه گل و لته سفید روی صحنه معناهایی دیگر و بسیار مستهجن روی صحنه به خود می گیرند تا تیم به ظاهر هنری این اثر، به زعم خود خنده از مخاطب بگیرند. در جای دیگر نمایش پدری دختر خود را برای به دست آوردن پول به «ولپن» شخصیت اصلی و ثروتمند ماجرا می سپارد و در ادامه نمایش مدام با این مسئله شوخی می شود. اتفاقی که بسیار قابل تأمل است که چگونه می توان با آن خندید. به گزارش رجا، همچنین از ابتدای کار الفاظ رکیک و زننده و کنایه گویی های کاملاً واضح سکسی به سوی مخاطب در سالن شلیک می شود و مخاطب در حیرتی عجیب مدام از خود می پرسد «مگر ممکن است؟!» کار البته اشاره های سیاسی هم دارد ولی حجم بالای رکیک گویی ها و مستهجن بودن صحنه ها جایی برای جدی گرفتن آن ها نمی گذارد و باز این میزانس های جنسی کار هستند که به چشم می آیند.

جالب اینکه در ابتدای این نمایش از زبان یکی از بازیگران این چنین بیان می شود که قرار است یک «کمدی دلارته» روی صحنه اجرا شود. جنسی از کمدی وقیح ایتالیایی که اساساً بر همین مدل هجوگویی و شهوترانی و شوخی با اسافل اعضا و موضوعات استوار است. سبکی از کمدی که در سینمای پیش از انقلاب ایران به واسطه اکران گسترده این نوع از فیلم های ایتالیایی بسیار رایج بود و الهامبخش افرادی چون نصرت الله کریمی میشد. نکته ابهام برانگیز اما این مسئله است که اجرای مدل های مختلف تئاتر نیازی به امکان سنجی برای اجرا در کشوری مثل ایران ندارد. آیا هر مدلی از نمایش که در کشور های دیگر با سبک زندگی های دیگر به اجرا در آمد می تواند در تهران هم به اجرا در بیاید؟ آیا میتوان کمدی دلارته ایرانی داشت؟ چه کسی به این تیم اجازه چنین اقتباس رقت آوری داده است؟ اصولا حد یقف چنین اقتباس هایی چیست؟ آیا با همین مسیر، به زودی ممکن نیست به مدد گشاده دستی مدیران تئاتری، چشم مان به جمال پورنوی ایرانی روشن شود؟ اینکه چگونه این تئاتر در خانه هنرمندان که مدیریت آن را «مجید رجبی معمار» به عهده دارد به روی صحنه رفته و آیا اساساً او و تیم مدیریتی ایرانشهر به سرپرستی حسین پارسایی با آن ادعای ارزشی بودن، می دانند که در زیرمجموعه ی خود چه می گذرد یا نه، سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

اگر چه عده ای خیال می کنند که با توجه به دوران انتخابات و عدم توجهی که به مسائل فرهنگی وجود دارد می توانند در این وضعیت هرت آباد، به بعضی ها امتیاز داده و اجازه نمایش آثاری از این دست را بدهند اما تردیدی وجود ندارد که این لکه های سیاه بر کارنامه ی مجید رجبی معمار باقی خواهد ماند. یاد آوینی بخیر؛ چه کسانی که از گرده امثال آوینی ها و به واسطه نفس کشیدن زیر سقف روایت فتح بالا رفتند و امروز به روایت فحشا رسیده اند ...

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شمع شب چراغ نمایش «سلطان عمراً بمیرد» در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در جمع پرشور مخاطبان و با حضور شهرام کرمی نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه روشن شد.

در ابتدای مراسم کبودرآهنگی نویسنده و کارگردان این نمایش ضمن خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایشی از او برای دومین بار در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود گفت: اول از کارمندان تماشاخانه سنگلج تشکر می‌کنم که برای آماده شدن و به روی صحنه آمدن این نمایش تمام و کمال، کمک حال گروه اجرایی بودند.

بعد از گروه اجرایی نمایش شاماران که از شهرستان آمده‌اند و اجرای خوبی را در تهران روی صحنه برده اند، چون خودم هم شهرستانی هستم و تجربه اجرا در تهران را داشته‌ام و به سختی آن آگاهم.

این هنرمند تئاتر درباره متن نمایش نیز گفت: نمایشنامه «شاه عمراً بمیرد» اثر اوژن یونسکو را با توجه به قابلیت‌های نمایش‌های شادی آور ایرانی و طنزآوری مبارک در تخت حوضی نوشتم و با گروه بازیگران که جمعی از هنرمندان پیشکسوت و تحصیل کرده تئاتر هستند همچون مرشد مهدی چایانی، محمدعادل غلامی و نقال جوان طاهره بهرامی و دیگر دوستان تمرین کردیم و شما امشب به تماشای آن می‌نشینید.

شهرام کرمی؛ مهمان ویژه این مراسم، نیز پیش از افروختن شمع شب چراغ آغاز اجرای نمایش گفت: باید از هر دو گروه نمایشی تماشاخانه سنگلج که از شهر‌های دیگر به تهران آمده اند تشکر کنم. این اتفاق خوبی است و این حرکت در تماشاخانه سنگلج قابل تقدیر است. آن را به به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اجرا‌ها با استقبال خوب تماشاگران روبرو بشود.

وی در ادامه گفت: توجهی که اجرا به فضای اصیل ایرانی داشته و آن را در سالن با سابقه تئاتر ایرانی روی صحنه می‌برد جای تقدیر دارد.

کرمی خودش را مدیون آقای کبودرآهنگی معرفی کرده و افزود: من مدیون ایشان هستم بابت آن که سی و پنج سال پیش، اولین نمایشی که دیدم نمایش «مقصر کیه؟» نوشته صادق عاشورپور به کارگردانی ایشان که دچار جادوی نمایش شدم. میدانم آقای کبودرآهنگی دائم نمایش کار می‌کند و سپاس گذار هستم از ایشان و گروه اجرایی نمایش سلطان عمرا بمیرد.

نمایش سلطان عمرا بمیرد به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از طریق سایت گیشه تئاتر تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد