Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد شرایط و کارکردهایی دارد که منحصر به فرد است و همین کارکردها و شرایط و و یژگی هاست که باعث اقتدار و صلابت مسجد و مسجدی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن–غلامرضا مقامی/ دشمن با تمام عِده و عُده بر عزت و عظمت اسلام و ایران می تازد واز تمام توان و همت خود استفاده کرده تا جلو رشد و پیشرفت وحرکت روبه جلو مسلمانان وایرانیان را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از هر راهی و با هر وسیله ای می کوشد تا از گسترش ورشد روزافزون اسلام ناب محمدی و به ویژه مذهب تشیع علوی بکاهد.

استکبار شیطانی که از تمام حربه ها وحیله ها برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان استفاده می کند واز ظریف ترین راه ها و ارد می شود و دقیق ترین ترفندها را به کار می گیرد تا ریشه و اساس دوام و استقلال و استحکام اسلام را سرکوب کند در روزگار ما به جنگ نرم و نبرد خاموش روی آورده و با چهره ای حق به جانب و با هجوم آرام و بیصدا به قلب و دل مسلمانان، حمله فرهنگی کرده است و با برنامه و هدفمند تمام ابزار فرهنگی روز دنیا را به کار گرفته تا به این هدف خود دست یابد.

مسلمانان نیز در مقابله با این هجوم سراسری و فرهنگی،بیکار ننشسته و همت غیرت خود را به کار گرفته اند تا مردانه در برابر اینهمه هجمه که علیه اعتقادات و مذهبشان شده است مقاومت کنند .

مسجد؛ مکان پیوند قرآن و عترت

عوامل و عناصر اصلی و ارکان عزت اسلام و مسلمین، پیوند و همراهی کلام وحی و سیره و سنت اهل بیت(س) است. هرکدام از این عناصر به تنهایی کافی نیست و چه بسا که قدرت و استقلال اسلام و مسلم را زیر سووال ببرد. اما زمانی که این دو عنصر با هم پیوند خوردند و باهم و همگام بایکدیگر در زندگی مسلمان جاری شدند باعث سرافرازی و سربلندی مسلمان می شود. مسجد مکانی است که محل پیوند و ترکیب و قوت و آموزش این دو عنصر است.

 

مسلمانی که حضور فعال و پیوسته در مسجد دارد قطعا این دو عامل در او بیشتر و قوی تر است و مسلمانی که مسجدی است (مسجدی فعال و آگاه و با بینش) و بیشتر با مسجد ارتباط دارد دارای عزت و اقتدار متعالی تر است و هر شهر و کشوری که بیشتر مسجد دارد مقتدر تر است.همه موارد فوق در صورت استفاده ی صحیح و دقیق و کاربردی براساس اصول و قواعد دینی و مذهبی و شرعی از مسجد است.

عناصر اقتدار

مسجد شرایط و کارکردهایی دارد که منحصر به فرد است و همین کارکردها و شرایط و و یژگی هاست که باعث اقتدار و صلابت مسجد و مسجدی می شود.

اولین عامل و عنصر مهم در هر مسجد امام جماعت است.امام جماعتی که به عنوان مدیر و رهبر و محور مسجد است و تمام عناصر دیگر تابعی از امام جماعت هستند.امام جماعت خود باید دارای شرایط و و یژگیهایی باشد که بتواند در هدایت و مدیریت مسجد داری، آگاهی و بینش،حلم و بردباری و… بسیاری دیگر از و یژگیهای دیگر که لازم و و اجب است تا یک امام جماعت در خود داشته باشد تا بتواند کارکرد حقیقی و اصلی مسجد را به منثه ظهور برساند و اگر یکی یا چند مورد از این شرایط در و جود او نباشد در مسیر حرکت خود به موفقیت کامل و جامع دست نخواهد یافت.و مسجدی موفق باشد.اخلاق،اخلاص،مردم

وجود هیئت امنا و تشکلی با حضور اعضایی از اقشار مختلف مردم آنهم از متن و بطن مردم،عامل دیگر مسجد است. علاوه بر این وجود کانون های فرهنگی در کنار سنگر مساجد،حکم بازوی فرهنگی و هنری مسجد را دارد که اگر به صورت مناسب و مفید و کارشناسی مورد استفاده قرار گیرد کمک قابل توجهی در تربیت و آموزش و ترویج مسجدی ها دارد.

استقرار پایگاه های بسیج در جوار مسجد، تردد دائمی و مستمر مردم حالت مقری ایجاد می کند که محل تجمع نیروی انسانی در مسجد است. از مسجد می توان به عنوان مکان تربیت و پرورش روحی و فکری و فطری مردم استفاده کرد، اگر برنامه مدون و کارشناسی در مدیریت مساجد باشد. برگزاری کلاس های مورد نیاز زندگی در سطوح مختلف و درامور مختلف می توان مسجد را به مرکز تربیت و پرورش روح و جسم مسلمانان تبدیل کنند.

مسجد و سبک زندگی اسلامی

هیچ مکانی بهتر از مسجد نیست که بتوان انسان را به آرامش و آسایش برساند. مسجد از آنجا که محل ارتباط مستقیم با خداست و از امور دنیایی خالی است محل آرامش و آسایش حتی غیر مسلمان هاست و در بسیاری از موارد که زندگی رزومره خسته و دلسرد می شویم به مسجد پناه می آوریم و به دنبال آرامش روحی و روانی هدر مسجد هسیتم.

حضور اقشار مختلف مردم در مسجد آنهم در و عده های مختلف در یک روز،شرایطی را به و جود می آورد که باعث تبادل اطلاعات و اخبار می شود و در این مکان است که مردم مختلف با یکدیگر ارتباط دارند و دایره ی اجتماعی مردم را هم گسترش می دهد و هم متنوع تر می کند.ارتباط با انسان های هم فکر و هم جهت.

نوع آموزه های دینی و ترویج آنها در مسجد باعث شکل گیری فرهنگ و رفتار زندگی عمومی و خصوصی مردم می شود.بیان احکام و فقه دینی،سازه و ساختمان مسجد،رفت و آمدهای اجتماعی اهل مسجد …همه و همه اگر براساس اصول دینی و مذهبی باشد می تواند مستقیم در سبک زندگی مردم تاثیر داشته باشد.

مسجد مبدا حرکات فرهنگی

برخی مسئولان به تقویت نهادهای موازی اهتمام بیشتری دارند و در عوض مسجد را به مکان هایی تبدیل می کنند که کارایی چندانی در عرصه های مذهبی و فرهنگی ندارند. با این حال با توجه به تمام عناصری که مسجد را نسبت به دیگر مکان های مذهبی و فرهنگی برتری می بخشد، حرکت فرهنگی باید از مسجد آغاز شود.

مسجد همان گونه که در جریان انقلاب اسلامی مرکزی برای هماهنگی مبارزات بود و در جنگ تحمیلی، پایگاهی برای کمک به جبهه های نبرد علیه باطل محسوب می شد، اکنون هم باید پایگاه مبارزه با جنگ نرم دشمن و تقویت بنیه دینی و باورهای اصیل جوانان و نوجوانان باشد. گسترش فعالیت های پایگاه های فرهنگی مساجد و تقویت ارتباط آن با نهادهای فرهنگی و ورزشی، از جمله راه هایی است که می تواند این نهاد مقدس را در ایفای نقش سرنوشت ساز خود در جریان رو به رشد فرهنگی یاری رساند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه

به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان زرندیه میز خدمت برای ارایه خدمات به نمازگزاران و همه مراجعه کنندگان شهر‌های مامونیه، زاویه و پرندک دایر شد.

مهری فرماندار شهرستان زرندیه در این خصوص گفت: مسئولان باید خود را پاسخگو به مردم دانسته و بدانند این امر در دستور کار دولت قرار دارد.

به همین مناسبت و در شب شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با حضور جمعی از تعزیه خوانان مطرح کشورمان مراسم تعزیه خوانی با استقبال چشمگیر مردم در امامزاده سیدمنصور(ع) برگزار شد.

احمد جوانمرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: ۶۴ عنوان برنامه در هفته فرهنگی شهرستان زرندیه اجرا شد. تعزیه زرندیه در این میان عنوان شاخص‌ترین کار‌ فرهنگی را از آن خود کرده است و مسئولان شهر  باید بیش از پیش به رشد و توسعه این هنر کمک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد