Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: علی رغم تحریفات گسترده‌ای که در تاریخ ملت منطقه قفقاز صورت گرفته اما به لطف خداوند متعال هنوز هم اسلام بر قلوب آذری‌های قفقاز حکومت می‌کند. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سیف الله مدبر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به زوایای مختلف واقعه تاریخی ۱۹ ژانویه و اوضاع و احوال منطقه قفقاز پرداخت و گفت: علی رغم تحریفات گسترده‌ای که در تاریخ ملت منطقه قفقاز صورت گرفته، ولی به لطف خداوند متعال هنوز هم اسلام بر قلوب آذری‌های قفقاز حکومت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدبر در ادامه سخنان خود به مباحث میدانی و مشاهدات خود طی ۲۰ سال فعالیت تبلیغی در قفقاز اشاره کرد و افزود:  تاریخ ملت جمهوری آذربایجان را روی حروف الفبا نوشته‌اند و اشغالگران در واقع با تغییر الفبای نوشتاری مردم این منطقه، در واقع می‌خواستند منطق و تفکر مردم را عوض کنند، اما غافل از اینکه باور و ایمان مردم به برکت اسلام تغییر نیافتنی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه سخنان خود از منطق بعنوان تفکر نام برد و گفت: این کار استکبار بود که می‌خواست با تغییر تفکرات و منطق مردم این دیار، هویت واقعی و اصیل مردم، چون فرهنگ ایرانی و اسلامی و باور‌های دینی مردم را از بین ببرد.

وی به اولین سفر خود به منطقه قفقاز اشاره کرد و ادامه داد: در نوروز سال ۷۱ وقتی وارد منطقه شدم در طول مسیر با بررسی اطراف به نام‌های مشابه زیادی، چون سرخس، بادجگیران، جلفا، آستارا و بیله سوار برخورد کردم که هم در ایران و هم در جمهوری آذربایجان بود با این تفاوت که ساختمان‌های موجود در ایران بسیار قدیمی و اصیل‌تر بودند و همچنین سیستم شوروی نیز در مناطق مشابه جمهوری آذربایجان علاوه بر نوساز بودن کاملا مشهود بود که این خود شبهاتی در ذهن من ایجاد کرد و باعث شد روی این موضوع به مطالعه بپردازم.

مدبر به نتایج مطالعات خود در مورد تشابه اسمی در مناطق آذری نشین ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: گذشته از همه موارد باید به این مسئله از روی فرصت ناب نگاه کرد تا با تزریق آداب و رسوم و فرهنگ خودمان به این شهر‌ها و مناطق، مردم شیفته این دیار را به اصل و واقعی خود که توسط استکبار به فراموشی سپرده شده است باز گرداند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه می‌توان از تشابه اسمی به ایجاد حلقه‌های اتفاق دست یافت، گفت: حلقه‌های اتصال در واقع موجب تغییر نگاه‌ها می‌شود، زیرا حلقه اتصال در واقع فرهنگ دینی، مذهبی و آداب و رسوم و حتی سبک زندگی را یکی می‌بیند.

وی در ادامه سخنان خود به نامگذاری جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در خاطرات محمد امین رسول زاده نخبه سیاسی آن زمان منطقه آمده است که وی برای اولین بار این تفکر یعنی تاسیس جمهوری آذربایجان را در سال ۱۹۱۸ مطرح کرد.

مدبر با اشاره به وقایع ثبت شده در تاریخ به تشریح افکار و اعمال رسول زاده اشاره و تصریح کرد: این نخبه سیاسی در ۱۹۱۱ به ترکیه رفت و به «تورک اوجاغی» از گروه‌های ترک گرای افراطی پیوست و پس از آغاز جنگ جهانی اول، به باکو بازگشت و فعالیت خود را از سرگرفت؛ در سال ۱۹۱۷ که رژیم تزاری سرنگون شد، او زمینه را برای ایجاد کشور با نام مناقشه برانگیز آذربایجان فراهم یافت و در ۲۸ مه ۱۹۱۸ تشکیل جمهوری آذربایجان به رغم اعتراض رفقای سابق او در ایران اعلام شد و توانست با اکثریت آراء به عنوان رهبر شورای ملی آذربایجان برگزیده شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل افزود: در سال ۱۹۲۰ نیرو‌های ارتش سرخ، باکو را تصرف و جمهوری آذربایجان را ساقط کردند و رسول‌زاده که در روستایی مخفی شده بود دستگیر و زندانی شد.

وی با بیان اینکه رسول‌زاده با پیشنهاد استالین همراه او به مسکو رفت، گفت: شواهد تاریخی نشان می‌هد که استالین پست‌های مختلفی را به او پیشنهاد کرد، ولی او هیچکدام از آن‌ها را نپذیرفت و در نهایت به ترکیه رفت و در آنکارا از دنیا رفت.

مدبر در بخش دیگری از سخنان خود به قضیه قره باغ پرداخت و اظهار داشت: در زمان ایلچی بیگ، روشن جواد اف با اینکه پزشکی خوانده بود، ولی به خاطر حس وطن دوستی که داشت وارد نظام شد و با راه اندازی گروه دلاوران و دعوت از مستشاران ایرانی و سربازگیری از افغانستان در منطقه به مقابله با ارامنه جهت آزادسازی خاک قره باغ و فاصله گیری از صهیونیست‌ها پرداخت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به تحرکات اخیر در جمهوری اذربایجان اشاره کرد و افزود: نمایش صحنه‌هایی از رشادت‌ها و شهادت رزمندگان ایرانی در این نبرد خود نمونه‌هایی از اسناد خدمات ایرانیان به جمهوری آذربایجان است که در مقابل تحریف تاریخ این سرزمین کار ارزشمندی است.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح دلایل شکست این قضیه پرداخت و تصریح کرد: کارشکنی‌ها و استنکاف حیدر علی اف از جمله مهمترین دلایل شکست جواد اف در آزادسازی قره باغ بود.

مدبر با بیان اینکه نیرو‌های جواد اف در یک قدمی پیروزی قرار داشتند افزود: حیدرعلی اف با بی بصیرتی اعلام آتش بس کرد که این قضیه منجر به از دست رفتن قره باغ تا کنون شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نقش رهبری و درایت وی در مدیریت کشور را متذکر شد و ادامه داد: در زمان ۸ سال دفاع مقدس هم این مانع تراشی‌ها و کارشکنی‌ها از سوی برخی افراد و وابستگان شرق و غرب در کشور انجام می‌گرفت که با درایت و بصیرت بالای امام خمینی (ره) همه توطئه‌ها با شکست مواجه شدند و به لطف خداوند متعال و درایت رهبری، در نهایت ۸ سال دفاع قدس به نفع انقلاب اسلامی ایران به پایان رسید.

وی با شاره به ماجرای آتش زدن روستا‌های ایرانی در قضیه قره باغ افزود: زمانی که جواد اف به دست نیرو‌های دولت مرکزی آذربایجان اسیر شد، بلافاصله نیرو‌های مردمی مورد تهاجم نیرو‌های دولت مرکزی قرار گرفتند و همزمان با اخراج مستشاران ایرانی‌ها و نیرو‌های افغانی از خاک جمهوری آذربایجان، روستا‌های هم مرز نیز به آتش کشیده شد تا با ایجاد جو رسانه‌ای سنگین اینگونه وانمود کنند که این کار توسط ارامنه صورت گرفته است و بعضی افراد در داخل کشور نیز دانسته و نادانسته با آن‌ها همراهی کردند، غافل از اینکه ماجرا به گونه‌ای دیگر است.

مدبر با اشاره به حرکت آغاز شده در جهت نکوداشت ۱۹ ژانویه، روز آذر‌های مسلمان جهان به نیکی یاد کرد و ادامه داد: آذری در همه جای دنیا مصادف با اهل بیتی بودن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۰۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد

روزنامه وابسته به حکومت طالبان در یادداشتی نوشت آمریکا در قضیه فلسطین و حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی خصومت خود را با اسلام نشان داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «انیس» روزنامه وابسته به حکومت طالبان در یادداشتی نوشت: مردم و بسیاری از کشورهای جهان برای حل و فصل مناقشه بین فلسطین و اسرائیل تلاش می‌کنند اما آمریکا هم مانند اسرائیل در قطب مقابل ایستاده و سخنان کسی را دراین‌باره نمی‌پذیرد و از این طریق موضع ضد اسلامی خود را نه تنها با فلسطین بلکه با کل جهان اسلام نشان داده است.

نوشتار می‌افزاید: مسلمانان جهان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا به شدت با اسلام مخالف است و دشمنی آشتی‌ناپذیری با اسلام دارد. وقتی آمریکا، اسرائیل را در خاورمیانه مستقر کرد، هدفش آزار و اذیت مسلمانان از طریق این ملت پلید بود.

انیس افزود آمریکا همواره مدعی احقاق حقوق بشر در جهان است، اما اکنون ثابت شد در فلسطین به واسطه این کشور، حقوق بشر در سطح بالایی نقض شده است.

نویسنده با تاکید بر این که آمریکا به سمت زواول پیش می‌رود، تأکید کرد: امروز یا فردا، فلسطین دولت مستقل خود را تشکیل می‌دهد و جهان نیز او را به رسمیت خواهد شناخت.

افغانستان: آمریکا با حمایت از جنایات اسرائیل در غزه چهره واقعی خود را به جهان نشان دادطالبان: جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است

روزنامه چاپ کابل تصریح کرد: بزرگترین اشتباه آمریکا در قبال فلسطین، حمایت از جنگ و جنایت اسرائیل علیه بشریت است و این حمایت غیرقانونی آمریکا باعث می‌شود ملت‌های آزاده جهان در مقابل آن مقاومت نشان دهند و از این کشور روی برگردانند زیرا کشتار جمعی و نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

پیش از این نیز، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با اشاره به حمایت دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی گفته بود: آمریکا با حمایت خود از اسرائیل و جنایات آن چهره واقعی خود را به جهانیان نشان دادند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • معرفی رئیس تبلیغات اسلامی جغتای
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان