Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی به بررسی اعتراضات اخیر تونس پرداخت و نوشت: شهروندان تونسی نارضایتی خود را از عدم بهبود وضعیت معیشتی، بیکاری و تورم ابزار کردند.

در این گزارش آمده است: ناآرامی های اخیر در تونس که با اقدامات خشونت آمیز همراه بود، به دنبال اجرای سیاست های ریاضتی در سال 2018 شعله ور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتراضات فرصتی برای بسیاری از شهروندان تونسی ایجاد کرد تا نارضایتی و سرخوردگی خود را از عدم بهبود اوضاع معیشتی و تحقق نیافتن خواسته هایی ابراز کنند که در سال 2011 برای آن انقلاب کردند.
تونس که با سرنگونی حکومت «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع ، دموکراسی را جشن گرفت، تنها کشوری است که از عواقب «بهار عربی» نجات یافته است، اما همچنان با رکود اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند.

**چرا مردم تونس به خیابان ها آمدند؟
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود افزود: پس از سال ها رکود، تونس در سال 2017 شاهد رشد اقتصادی 2 درصدی بود. در حالی که رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 یک درصد و در سال 2015، هشت دهم درصد گزارش شده است. در عین حال میزان بیکاری در این سالها بالای 15 درصد بود . بیش از 30 درصد از جوانان تحصیل کرده تونسی، از بیکاری رنج می برند.
«محمد ضیاء الهمامی» پژوهشگر حوزه اقتصاد درباره اوضاع تونس می گوید: هدف سیاست های سرمایه گذاری در تونس توسعه فعالیت های اشتغال زا نیست، بلکه تنها کسب سود است.
وی افزود: اکثر سرمایه گذاری های خارجی مستقیم در تونس، در بخش استخراج گاز و نفت است که کارآفرینی چندانی نمی کند. تمرکز بر بخش خدمات از جمله گردشگری، می تواند ایجاد اشتغال کند که آن هم به دلایل مختلف، ، موقتی و فصلی است.
الهمامی هشدارداد: اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، نظام کنونی نیز مانند نظام سابق بن علی با رشد اقتصادی 5 درصدی و بیکاری 15 تا 18 درصدی مواجه خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه افزود: مردم تونس در اعتراض به وضعیت معیشتی وبرای به دست آوردن «شغل، نان و عزت» در سال 2011 قیام کردند که به سرنگونی حکومت بن علی در ژانویه (دی/ بهمن) همان سال منجر شد.
تونس در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در سال 2016 ، متعهد شده بود که 30 میلیارد یورو به پروژه های سرمایه گذاری اختصاص دهد، در حالی که صبر 11 میلیون تونسی که از اوضاع اقتصادی به تنگ آمده اند در حال لبریز شدن است.
پس از مهار تورم برای چند سال، به دلیل کاهش ارزش دینار تونس و افزایش مالیات ، به میزان 6 درصد ، هزینه های این کشور در سال 2017 افزایش یافت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تورم در سال جاری نیز همچنان ادامه خواهد داشت.
دولت «یوسف الشاهد» تلاش کرد با تکیه بر قانون جدید سرمایه گذاری در سال 2016 -برای آسان سازی رَویه های اداری - بهبود اشتغال را به مردم وعده دهد اما بسیاری از مشکلات همچنان باقی است.
«مایکل آیری» از اعضای گروه بین المللی بررسی بحران تونس گفت: بازار محلی همچنان در دست اشخاصی است که از دهه 70 میلادی وارد بازار تجارت شده اند. البته شخصیت های برجسته منطقه ای یا سیاسی دیگری نیز در این بازار دست دارند که با کمک اقدامات ادارای پیچیده و بازی کردن با آن، از دولت برای تخریب یکدیگر استفاده می کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: سال گذشته، دولت یوسف شاهد، عملیات مبارزه با فساد را پس از سال ها آغاز کرد. اما از زمان آغاز بازداشت افراد متهم به فساد در ماه می گذشته (اردیبهشت/خرداد)، هنوز اطلاعاتی درباره افراد بازداشتی و جزئیات مربوط به این طرح اعلام نشده است.

**راهکارهای احتمالی پیش روی دولت تونس چیست؟
دولت تونس همچنان یارانه کالاهای اساسی از جمله نان و بنزین را حتی به خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی دارند، پرداخت می کند. در حالی که افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر خانواده های ضعیف تر، فشار وارد می کند.
از سوی دیگر، «محمد علی مروانی» دبیر کل مجمع اقتصاد دانان عرب گفت: باید سیستم تشویقی و پاداش ها در تونس ارزیابی و اصلاح شود و اشخاصی که وضعیت بهتری دارند، مشارکت بیشتری در عرصه اقتصادی داشته باشند.
مایکل آیری نیز به ضرورت تسهیل اعطای وام بانکی و کنترل شرکت های واسطه و سایر شرکت ها برای جلوگیری از نفوذ بیش از حد در عرصه اقتصادی، اشاره کرد.
«صفوان بن عیسی» کارشناس اقتصادی تونسی نیز از طرح نوسازی اقتصاد به جای اصلاحات نظری در اقتصاد تونس دفاع کرد.
خاورم**9329**1049
مترجم: ندا بهبودی* انتشار دهنده: مریم کاظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۰۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  هیئت مستقل حقوق بشر در غزه، اعلام کرد همچنان سرنوشت تعداد زیادی از اجساد در این شهر، نامشخص است.

 

تظاهرات و تجمع های اعتراضی همچنان در سراسر دانشگاه های آمریکا ادامه دارد . 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

حمایت از جنبش دانشجویان حامی فلسطین در فرانسه توما پورت نماینده حزب فرانسه تسلیم ناپذیر در مجمع ملی فرانسه در پیامی در ایکس با انتشار تصاویر خود در کنار دانشجویان حامی فلسطین نوشت در کنار دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس ( ساینس پو) که برای محکوم کردن نسل کشی غزه و درخواست آتش بس فوری بسیج شده اند. این جوانان افتخار فرانسه آن هم در زمانی هستند که دولت فرانسه همچنان همدست کشتارها در نوار غزه است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در برلین توسط پلیس آلمان سرکوب شد منابع آگاه به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گفتند پلیس آلمان تجمع همبستگی با فلسطین در برلین را سرکوب و شماری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.     اعتراض دانشجویان دانشگاه سیانس پو در پاریس:
یک دانشجوی فرانسوی که در یان تجمع حضور داشت گفت : ما در اینجا از ما اکتبر در حال اعتراض هستیم. دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه سیانس پو . مدت زیادی است تظاهرات می کنیم. کارهای زیادی کرده ایم. از ماه اکتبر در حال فعالیت هستیم. وقتی می بینیم دانشگاه در خارج در حال انتظار هستند ما هم از آنها پیروی می کنیم. انتظار داریم سایر دانشگاه ها هم از ما تبعیت کنند. دانشجویان در آمریکا و استرالیا در حال اعتراض هستند. ما هم در اینجا ادامه می دهیم. دانشگاه در برابر آنچه در فلسطین می گذرد و نسل کشی، نقشی دارد که باید آنرا ایفا کند. خواسته ما این است که دانشگاه سیانس پو موضعگیری کند و نقض حقوق بین الملل را محکوم نماید. آنچه اسراییل در فلسطین انجام می دهد در جهان بی سابقه است. ما می خواهیم که اسراییل این نقض حقوق بین الملل را محکوم کند. عدم محکومیت به معنای مشارکت غیر مستقیم در نقض حقوق بشر در فلسطین است به خصوص در غزه و در کرانه باختری.    کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دانشگاه های لندن نیز صحنه تظاهرات ضد صهیونیستی شد دانشجویان دانشگاه لندن نیز در حمایت از فلسطین و غزه تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار توقف جنگ اسرائیل علیه غزه شدند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره مستقر در مقابل کالج دانشگاهی لندن در قلب پایتخت انگلیس گزارش داد دانشگاه های مختلف انگلیس در همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت جنگ اسرائیل علیه نوار غزه تظاهرات کردند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی        

دیگر خبرها

  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • ناکامی پلیس آمریکا در مهار اعتراضات ضد صهیونیستی