Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه انگلیسی اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهند وزارت خارجه آمریکا دست‌کم یک میلیون دلار برای سوءاستفاده از اغتشاشات اخیر در ایران هزینه کرده است. ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ بین الملل اروپا حقوق بشر نظرات

به گظرش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «نفیظ احمد»*، نویسنده و روزنامه‌نگار تحقیقی انگلیسی در یک گزارش تحقیقی در وبگاه «اینسرج‌اینتلیجنس» نوشته وزارت خارجه دولت فعلی آمریکا دست‌کم یک میلیون دلار برای سوءاستفاده از ناآرامی‌های اخیر در ایران هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد «دانشگاه  ساسکس» انگلستان نوشته برای نگارش این گزارش تحقیقی از اسناد رسمی و تحقیقاتی که به مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه شده استفاده کرده است. 

تحقیقات «نفیظ احمد» به طور خلاصه نشان می‌دهد وزارت خارجه آمریکا با تأمین مالی گروه‌های معارض و تقویت رسانه‌های مخالف با حاکمیت جمهوری اسلامی تلاش‌های دولت‌های قبلی برای زیر سوال بردن مشروعیت نظام ایران را ادامه داده است. 

یکی از اسنادی که این محقق به آنها اشاره کرده یک سند بودجه وزارت خارجه آمریکا است. سند مذکور به پروژه‌ای اشاره می‌کند که خواستار استفاده از بحران آب در ایران برای سوق دادن افکار عمومی به سمت ناکارآمدی نظام ایران در مدیریت است. 

وی می‌نویسد: «اسناد دولت آمریکا تا این تاریخ نشان می‌دهند دولت ترامپ از سال 2016 بیش از یک میلیون دلار برای تأمین بودجه فعالیت‌هایی در مخالفت با حکومت در داخل ایران هزینه کرده است.»

نویسنده انگلیسی به گزارش‌های تحقیقی «کنث کزمان»، تحلیلگر سابق سیا در امور ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرده که نشان می‌دهد دولت‌های آمریکا، از جمله دولت ترامپ ده‌ها میلیون دلار برای پیشبرد براندازی در ایران در قالب برنامه‌های موسوم به «ترویج دموکراسی» اختصاص داده‌اند.

«نفیظ احمد» در بخش دیگر این یادداشت به بررسی بودجه‌های مربوط به بنیادهای جنگ نرم آمریکا مانند «نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID) پرداخته است.

او می‌نویسد:  «اسناد USAID و وزارت خارجه آمریکا آشکار می‌کنند دولت ترامپ از سال 2016 تا اواسط 2017 دست‌کم 1146196 دلار به NGO‌های مختلف معارض در داخل ایران کمک کرده است. این بودجه‌ها توسط وزارت خارجه آمریکا و با واسطه صندوق موقوفه ملی دموکراسی منتقل شده‌اند. ارقام کامل مربوط به سال 2017 هنوز در دسترس نیست.»

صندوق موقوفه ملی دموکراسی یک سازمان غیرانتقاعی است که بودجه آن را کنگره آمریکا و وزارت خارجه این کشور تأمین می‌کنند. این سازمان در سال 1983، در اصل برای حمایت از جنبش‌های ضد شوروی تشکیل شد، اما به مرور فعالیت‌هایش را گسترش داد و به یکی از بازوهای اصلی سازمان سیا برای راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی و براندازی‌های نرم در کشورهای ناهمسو با منافع آمریکا تبدیل شد.

* نگارنده یادداشت اصلی به زبان انگلیسی، دکتر نفیظ احمد، بنیانگذار و سردبیر مجله INSURGE intelligence است که 16 سال سابقه در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی دارد. او قبلاً در روزنامه گاردین به تحقیق درباره ژئوپولتیک بحران‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی اشتغال داشت. نفیظ احمد دو بار موفق به دریافت جایزه  Project Censored بابت نگارش گزارش‌های تحقیقی شده؛ دو بار در فهرست تأثیرگذارترین شهروندان لندن در مجله «ایونینگ استاندارد» قرار گرفته و معروف‌ترین جایزه ادبی ایتالیا را دریافت کرده است. 

انتهای پیام/ 

R36444/P36447/S8,89,92,95,1128/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد موضع گیری انجام داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.

کنعانی افزود: این اقدام واشنگتن، ماهیت مزوّرانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد حمایت یکجانبه و نامحدود رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی و بین‌المللی با هزینه مردم آمریکا و به بهای قربانی کردن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در بیش از هفت دهه گذشته، نه تنها کارکرد خود را از دست داده است، بلکه هیئت حاکمه آمریکا را نیز بیش از همیشه نزد افکار عمومی دنیا بی آبرو ساخته و ثابت کرده که این کشور بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست.

کنعانی بار دیگر بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اراده ملت مقاوم و قهرمان فلسطین در نهایت بر اراده دشمنان ملت فلسطین و در رأس آن رژیم جعلی، آپارتاید و جنایتکار اسرائیل فائق خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت
  • کنعانی: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • سوریه: وتوی آمریکا لکه ننگ دیگری بر سوابق آمریکا است
  • آماده شدن هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)