Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@14:38:05 GMT

تشخیص هشت سرطان با یک آزمایش ساده خون

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۱۳۲۹

تشخیص هشت سرطان با یک آزمایش ساده خون

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
محققان به تازگی از امکان شناسایی هشت نوع سرطان با استفاده از یک آزمایش خون خبر داده‌اند که می‌تواند تومورها را پیش از پخش شدن در بدن شناسایی کند.

براساس گزارش تلگراف، پيش از اجراي اين آزمايش كه CanserSEEK يا سرطان‌ياب نام دارد، روي انسان‌ها به مطالعات بيشتري نياز خواهد بود اما پس از تاييد نهايي همه انسان‌ها مي‌توانند با پرداخت 500 دلار به آن دسترسي داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در پژوهشي كه 1005 بيمار مبتلا به سرطان در آن مشاركت داشتند، متوجه شدند اين آزمايش مي‌تواند با دقت 70 درصدي تومورها را در بدن آنها شناسايي كند. تومورهاي سرطاني در بخش‌هاي مختلف بدن از جمله تخمدان، كبد، معده،‌لوزالمعده،مري روده بزرگ، ريه و سينه شناسايي شدند. در پنج نوع از اين سرطان‌ها، تخمدان، كبد،‌معده، لوزالمعده و مري، هيچ آزمايش غربالگري براي افرادي كه در معرض خطر متوسط ابتلا قرار دارند،‌ وجود ندارد. آزمايش جديد مي‌تواند با حساسيت 69 تا 96 درصدي اين بيماري‌ها را شناسايي كند.

در 83 درصد از موارد اين آزمايش حتي توانست موقعيت تومورها را از نظر آناتوميكي شناسايي كند. در آزمايش كاملا غيرتهاجمي و براساس تحليل جهش DNA در 16 ژن سرطاني و همچنين شدن ميزان 10 زيست‌نشانگر پروتئيني در چرخش است. محققان هدف اين آزمايش را شناسايي بيماري حتي پيش از آنكه بيماري به سطح نشان دادن علائم برسد مي‌دانند.

پیتر گیبس، پژوهشگر کانادایی که این آزمایش را مورد استفاده قرار داده‌است،‌ اميدوار است این روش بتواند جان هزاران نفر را به سرعت و بدون هزینه زیاد نجات دهد. او گفته است که این روش به معنی آن است كه برای اولین بار می‌توان با یک آزمایش خون، وجود انواع سرطان را به سرعت داد در حالیکه با روش‌های کنوني، برای تشخیص آنها بايد در انتظار ظهور علائم بيماري ماند.

با توجه به افزایش احتمال ابتلای به سرطان در سنین بالاتر عمر، روش جدید را می‌توان به طور وسیع و مرتب، مثلا سالانه، برای این گروه سنی به کار برد. همچنین آزمایش افرادی که به دلایل مختلف ممکن است با خطر بیشتر ابتلای به این بیماری مواجه باشند قادر به تشخیص به موقع و موفقیت در درمان است اما حساسيت آزمايش در افرادي كه در مرحله اول سرطان هستند بسيار پايين است.

در همین زمینه: ۲۷۰ نوع سرطان در جهان وجود دارد زنان مبتلا به سرطان رحم بلوبری مصرف کنند ۷۵ درصد سرطان‌ها در جهان به درمان جواب نمی‌دهد ساخت نانوذره برای حذف آروماتیک‌های سرطان‌زا در آب آشامیدنی تشخیص متاستاز سرطان در کمتر از ۶ ساعت در ایران جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۱۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم

وقتی اسم «اشعه ایکس» را می‌شنوید، ممکن است به یاد استخوان‌های شکسته یا معاینه دندان بیفتید؛ اما این نور بسیار پرانرژی می‌تواند چیزهایی بیشتر از استخوان‌های بدن را نشان دهد و برای مطالعه دنیای مولکولی، حتی واکنش‌های زیست‌شیمیایی نیز در زمان واقعی مورداستفاده قرار بگیرد. بااین‌حال، محققان هرگز نتوانسته بودند اتم منفردی را با اشعه ایکس مطالعه کنند؛ البته تا به امروز!

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس توانسته‌اند یک اتم را تشخیص دهند. آن‌ها نه‌تنها توانستند ۲ نوع اتم متفاوت را تشخیص دهند که رفتار شیمیایی این اتم‌ها را نیز مطالعه کردند.

در نانوفناوری، اتم‌ها را می‌توان با میکروسکوپ‌های کاوشگر روبشی (STM) به تصویر کشید؛ اما بدون اشعه ایکس نمی‌توان تشخیص داد که آن اتم‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند. Saw Wai Hla، استاد دانشگاه اوهایو و آزمایشگاه ملی آرگون که نویسنده ارشد مقاله منتشرشده در نشریه نیچر است، می‌گوید: «اکنون می‌توانیم دقیقاً نوع هر اتم خاصی را شناسایی کنیم، البته در هر لحظه فقط یک اتم را می‌توانیم بررسی کنیم ولی به طور هم‌زمان وضعیت شیمیایی آن را هم اندازه‌گیری می‌گیریم. ردیابی مواد در حد تک‌اتم، تأثیر گسترده‌ای بر علوم زیست‌محیطی و پزشکی خواهد داشت و حتی شاید بتوان بر اساس آن، درمان‌های جدید و مؤثرتر پیدا کرد. این کشف می‌تواند جهان را متحول کند».

پژوهشگران با این کار توانستند یک اتم آهن و یک اتم تربیوم را که یکی از عناصر فلزات خاکی کمیاب است، ردیابی کنند. هر دوی آن‌ها در میزبان مولکولی مربوطه خود قرار داشتند. پژوهشگران، آشکارساز معمولی اشعه ایکس را با آشکارساز ویژه‌ای تلفیق کردند. آشکارساز دوم از نوک فلزی تیز و تخصصی‌شده‌ای بهره می‌برد که در فاصله بسیارنزدیک به نمونه قرار می‌گرفت تا الکترون‌های برانگیخته اشعه ایکس را جمع‌آوری کند. پژوهشگران با تحلیل اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری‌شده توسط نوک آشکارساز ویژه توانست اتم آهن یا تربیوم را تشخیص دهد.

علاوه بر این، پژوهشگران حالت‌های شیمیایی اتم‌های منفرد را نیز شناسایی کردند. آن‌ها با مقایسه حالت‌های شیمیایی اتم آهن و اتم تربیوم در داخل میزبان‌های مولکولی مربوط، متوجه شدند که‌اتم تربیوم، نسبتاً ایزوله است و حالت شیمیایی خود را تغییر نمی‌دهد در حالی که‌اتم آهن به‌شدت با همسایگانش تعامل دارد».

سیگنال مشاهده‌شده توسط آشکارساز را می‌توان به اثرانگشت عنصرهای شیمیایی تشبیه کرد. این ویژگی به محققان اجازه می‌دهد تا ترکیب هر نمونه را درک کنند و همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی آن را مطالعه کنند. این یافته می‌تواند برای بهبود عملکرد و استفاده از انواع مواد رایج و نه‌چندان رایج حیاتی باشد.

نویسنده اول مقاله، «Tolulope Michael Ajayi» که این پژوهش را به‌عنوان بخشی از پایان‌نامه دکترای خود انجام داده، می‌گوید: «تکنیک مورداستفاده و مفهوم اثبات‌شده در این مطالعه، زمینه جدیدی را در علم پرتو ایکس و مطالعات نانومقیاس گشوده است. علاوه بر این، استفاده از اشعه ایکس برای شناسایی و شناسایی اتم‌های منفرد می‌تواند تحقیقات را متحول کند و فناوری‌های جدیدی را در زمینه‌هایی مانند اطلاعات کوانتومی و تشخیص عناصر کمیاب در تحقیقات محیطی و پزشکی ایجاد کند. این دستاورد همچنین راه را برای ابزار دقیق علوم مواد پیشرفته باز می‌کند».

منبع: iflscience

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898148 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • انجام حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش روتین وتخصصی​ در کرمانشاه
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد