Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:47:23 GMT

کشور حادثه خیز - علی حبیبی*

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۲۰۶۳

کشور حادثه خیز - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - «حادثه خبر نمی کند» در دل همین عبارت ساده، نکات بسیار آموزنده ای وجود دارد که اگر کاملا به عمق آن توجه کنیم تلفات خیلی از حوادث را کاهش خواهیم داد و شاید خیلی از اتفاقات نیز رخ ندهد.

حادثه خبر نمی کند یعنی اینکه امکان وقوع حوادث در همه زمان ها و همه مکان ها وجود دارد؛ بنابراین باید برای دور ماندن از آسیب های آن، همواره آماده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بالاتر از این حفظ آمادگی، باید نقاطی که آسیب پذیری جدی تری در مقابل حوادث دارد را بیشتر مورد توجه و شناسایی قرار دهیم تا از تبعات آن در امان بمانیم.
حوادث به دو دسته تقسیم می شود که حوادث طبیعی به زلزله، سیل، طوفان و عوامل جوی و حوادث غیر طبیعی و انسان ساخت هم به آتش سوزی، تصادف، انفجار، بمباران، حوادث گوناگون صنعتی و گازگرفتگی تقسیم می شود.
ما در همه این حوادث چه طبیعی و چه غیر طبیعی و انسان ساخت می توانیم با اقدامات پیشگیرانه در کاهش تلفات آن نقش موثری ایفا کنیم. برای مثال در موضوع وقوع زلزله می توانیم با اقداماتی از جمله مقاوم سازی و آموزش، تلفات را کم یا از بین ببریم. در بحث سیل، طوفان و عوامل جوی نیز می توانیم با اقداماتی مثل درختکاری، ساخت ساختمان ها و زیر ساخت های محکم و مقاوم، به چنین توانمندی برسیم.
در موضوع حوادث غیرطبیعی و انسان ساخت نیز می توان بهتر عمل کرد زیرا با مساله طبیعی روبرو نیستیم، بلکه با ابزاری روبرو هستیم که انسان ها آن را درست کرده اند و قطعا با استانداردسازی وسایل، ابزارها و همچنین ارائه آموزش های دقیق و پیوسته، می توانیم تلفات ناشی از آن را کاهش یا حتی به صفر برسانیم.
براساس گزارش سازمان ملل متحد، ایران اکنون از 40 بلای طبیعی شناخته شده در جهان با 31 نوع آن روبرو است که از این لحاظ در بین 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار داریم.
این 31نوع حادثه شامل زلزله، سیل، رانش زمین، روانه های گلی، سنگ لغزش، فرسایش خاک، نفوذ و پیشروی آب دریا، رسوب زایی، تخریب ساحلی، مرداب زایی، کویرزایی، انجماد و سرمازدگی، تگرگ، بهمن، طوفان، آلودگی آب و هوا، آلودگی محیط زیست، آفات و بیماری های نباتی و نیز خشکسالی است. غالبا نمی توان از وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و سایر حادثه های از این نوع پیشگیری کرد اما همانطور که در بالا گفته شد می توان با اقداماتی تلفات و خسارات آن را کاهش داد یا از بین برد. اما در موضوع حوادث غیرطبیعی و انسان ساخت، موضوع کاملا فرق می کند بطور مثال یکی از این حوادث اگر آتش سوزی، تصادف، انفجار، بمباران، حوادث گوناگون صنعتی و مسمومیت و تلفات ناشی از نشت گاز باشد، می توان با تدابیر خاص عوارض آن را کاهش داد.
وقوع خیلی از حوادث غیر طبیعی را می توان با فرهنگ سازی از طریق آموزش رفع کرد برای مثال با ارائه آموزش های به روز و فرهنگ سازی مداوم و صحیح در خصوص شیوه رانندگی کردن در جاده ها و خیابان ها، می توان تا میزان زیادی از میزان تصادفات رانندگی کاست. در مورد سایر حوادث غیرطبیعی نیز می توان چنین عمل کرد.
در جامعه ما هر چند برای هر یک از این حوادث، آموزش ها و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات آن وجود دارد اما کافی و اثرگذار نیست زیرا اگر موثر بود، میزان وقوع این حوادث، تلفات و خسارات ناشی از آنها طرز معناداری کاهش می یافتت تا این حد بالا نبود.
برای مثال در همین رانندگی، روزانه چیزی حدود 43 نفر در جاده های کشور کشته می شوند که سالانه این رقم به حدود 16 هزار نفر می رسد. تعداد کشته های رانندگی چند سال قبل بیش از 20 هزار نفر بوده ولی حالا با افزایش خودروها این رقم اکنون دستکم چهار هزار نفر کاهش یافته و عامل آن هم آموزش های مناسب، رانندگی بهتر و احداث جاده های استانداردتر بوده است. یعنی عوارض و تلفات حوادث انسان ساخت با اقدامات موثر و آموزش های افراد کاهش یافته است اما راضی کننده نیست، زیرا کشته شدن حتی یک نفر در جاده ها نیز زیاد است.
واقعیت این است که حوادث غیر طبیعی در کشور ما زیاد است و بخش اعظم آن نیز به ناکارآمدی ابزارها و آموزش های پیشگیری ما مربوط می شود، یعنی با کمک تجهیزات به روز می توانیم این موارد را خیلی کمتر کنیم اما بخوبی از آن بهره گیری نمی کنیم. حوادث ناشی از کار نیز از جمله بخش هایی است که جامعه تلفات زیادی در این زمینه متحمل می شود در حالی که خیلی از این حوادث با بکارگیری تجهیزات پیشرفته و رعایت تمام اصول ایمنی و حفاظتی با کمترین تلفات و معلولیت همراه است.
هیچ حادثه غیر طبیعی و انسان ساخت بدون دلیل رخ نمی دهد برای مثال حوادثی مثل آتش سوزی ساختمان پلاسکو یا حادثه اخیر نفتکش ایرانی سانچی وقوع آن دارای دلایلی بوده که اگر پیش تر تمهیدات آن اتخاذ می شد شاید هرگز شاهد چنین وقایعی نبودیم.
حوادث کوچک و بزرگ زیادی در جامعه ما رخ می دهد که اغلب آنها با ارائه آموزش هایی قابل پیشگیری است. حوادث بزرگی نیز مثل پلاسکو و سانچی داریم که آنها نیز با اقدامات پیشگیرانه امکان وقوع کمتری دارند.
خیلی از ساختمان های بزرگ و کوچک ما همین حالا دارای تجهیزات ایمنی و اطفای حریق به روز نیستند درحالی که داشتن این تجهیزات یک مساله خیلی ابتدایی در زمینه حفاظت از این مکان ها به شما می رود. همین حالا خیلی از ساختمان ها فاقد زنگ خطر است و چنانچه احتمال یک آتش سوزی گسترده در همان مکان ها وجود داشته باشد، ساکنان آن اطلاع پیدا نمی کنند تا خود را به نقاط امن برسانند.
ما بیشتر به امداد و کمک رسانی توجه می کنیم تا پیشگیری؛ اقدامات پیشگیرانه قطعا هزینه کمتری نسبت به خساراتی خواهد داشت که پس از حادثه تحمیل می شود.
در بحث امداد و نجات نیز دارای عملکرد خارق العاده نیستیم. تجهیزات ما به روز نیست و آموزش ها نیز در همین حد است.
در جامعه ای که دستکم با 31 حادثه طبیعی و شمار زیادی حادثه غیرطبیعی و انسان ساخت روبرو است باید با اقدامات و آموزش های کارآمد، تلفات و خسارات این حوادث را کم کنیم و در بحث حوادث غیر طبیعی نیز باید تا حد امکان با تمهیداتی، امکان وقوع این حوادث را به نقطه صفر نزدیک کنیم.
حادثه ای مثل پلاسکو که این روزها در نخستین سالگرد وقوع آن هستیم نباید ابعادش به حد گسترش می یافت. برای کاهش حوادث باید قبل از وقوع آن، تمهیدات ایمنی لازم را در ساختمان ها پیش بینی کنیم. همین حالا برخی از ساختمان های تهران وضعیت شبیه پلاسکو دارد یعنی قدمت آنها زیاد است و تمهیدات ایمنی و حفاظت در خور نیز ندارند. باید کاری کنیم که عملیات امداد و نجات ما کاهش؛ ولی تهمیدات برای پیشگیری، مقاوم سازی و استانداردسازی بیشتر شود زیرا در این زمان هم شاهد تلفات کمتر خواهیم بود و هم میزان هزینه ها کاهش خواهد یافت.
----------------------------------------------------------------------------
*دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام** 1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور

سخنگوی سازمان اورژانس کشور، جزئیات حوادث مهم هفته گذشته در کشور را اعلام کرد.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات حوادث ترافیکی هفته گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت، ۱۵۸ حادثه ترافیکی به سازمان اورژانس کشور اعلام شد که به مصدومیت ۸۳۶ نفر و کشته شدن ۵۴ نفر، انجامیده است. در این بازه زمانی، ۶۹۳ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین ۱۴۳ نفر در محل درمان شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره استان‌هایی که در هفته گذشته دارای بیشترین حوادث ترافیکی بودند نیز گفت:‌ در استان خراسان رضوی ۱۶ حادثه با ۹۲ مصدوم و یک فوتی، استان تهران ۱۴ حادثه با ۴۷ مصدوم هفت فوتی و کرمان ۱۴ حادثه با ۸۵ مصدوم و دو فوتی رخ داده است.

وی افزود: در این بازه زمانی، پنج حادثه در حوزه حمل و نقل عمومی داشتیم که سه کشته و دو کشته برجای گذاشت. همچنین در حوزه حوادث تریلی و کامیون ها نیز ۶۸ زخمی و ۱۴ کشته اعلام شده است. در حوزه تصادفات وانت بارها نیز در این هفته، ۹۸ زخمی و چهار کشته داشتیم.

یکتاپرست گفت: ۱۰ حادثه در مورد تصادفات موتورسیکلت ها به ثبت رسید که ۲۷ نفر زخمی داشت و شش نفر نیز کشته شدند.

وی با اشاره به مهم‌ترین حادثه ترافیکی هفته گذشته افزود: پنجم اردیبهشت ماه، یک اتوبوس در اصفهان واژگون شد که ۱۱ زخمی برجای گذاشت. همچنین در هفتم اردیهشت ماه نیز سه خودرو با یکدیگر تصادف کردند که ۱۱ مجروح داشت.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در هفته گذشته، ۴۲۰ حادثه غیرترافیکی به ثبت رسید که باعث مصدومیت ۵۲۳ نفر وکشته شدن ۱۱۹ نفر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصادف زنجیره‌ای ۹ خودرو در ارومیه ۱۱ مصدوم داشت (فیلم) دو تصادف فوتی در دو نقطه از شهر تهران تصادف وحشتناک در هند؛ پرت شدن تریلی به سمت دره (فیلم)

دیگر خبرها

  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وقوع ۱۰۴ حریق و حادثه در سمنان/ ۲۷۸۵ نفر با آتش نشانی تماس گرفتند
  • وقوع بیش از ۵۰۰۰ تصادف در جاده‌های استان کرمان
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق «سوخت و اتباع غیرمجاز»
  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در کرمانشاه/ استان دوم کشور در حوادث کوهستان هستیم
  • وقوع ۱۳ حادثه رانندگی در استان سمنان/ واژگونی خودرو صدر حوادث است