Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@14:05:13 GMT

دوران نوجوانی بین ۱۰ تا ۲۴ سالگی بازتعریف شد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۲۷۶۳

دوران نوجوانی بین ۱۰ تا ۲۴ سالگی بازتعریف شد

حال که دوران تحصیل بیش از گذشته طول می‌کشد و ازدواج و بچه‌دار شدن دیرتر اتفاق می‌افتد، این سوال مطرح است که آیا باید تعریف آن را تغییر دهیم. برخی دانشمندان می‌گویند دوران نوجوانی که تا به حال تصور می‌شد در 19 سالگی به پایان می‌رسد، اکنون از 10تا ۲۴ سالگی طول می‌کشد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از BBC، در مقاله‌ای که در نشریه سلامت کودکان و نوجوانان لنست منتشر شده محققان این عقیده را مطرح کرده‌اند که این تعریف باید تغییر کند تا قوانین مربوط به آن همچنان قوانین مناسبی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما محققانی نیز با این عقیده مخالفند و می‌گویند که این خطر وجود دارد که نوجوانی را هر چه بیشتر بچه‌گانه کنیم.

بلوغ زمانی شروع می‌شود که بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس به غده هیپوفیز و به غدد جنسی پیام می‌دهد تا شروع به تولید هورمون‌هایی کنند که باعث تغییرات وسیع فیزیولوژیک و ظاهری می‌شود و فرد قابلیت تولید مثل پیدا می‌کند.

دوران نوجوانی -که بلوغ در آن اتفاق می‌افتد- دوران گذار است از کودکی به بزرگسالی، بنابراین محدود به تغییرات فیزیولوژیک و بدنی نیست و نقش اجتماعی، وظایف و مسئولیت‌های فرد نیز دستخوش تغییرات وسیع می‌شود.

اما در صد سال اخیر با بهبود تغذیه و بهداشت نه فقط سن بلوغ در تقریبا جوامع دنیا کاهش یافته، سنی که فرد نه از نظر قانونی بلکه واقعا تمام مسئولیت‌های یک بزرگسال را به عهده می‌گیرد هم به تعویق افتاده است.

محققان همچنین استدلال می‌کنند که رشد و تکامل مغز بعد از 20 سالگی متوقف نمی‌شود و چند سال دیگر ادامه پیدا می‌کند و مفز سریع‌تر و موثرتر کار می‌کند. علاوه بر این در برخی افراد تا ۲۵ سالگی دندان عقل در نمی‌آید.

بلوغ و ازدواج

در ایران نیز کاهش سن بلوغ مشهود است، گفته می‌شود میانگین سن بلوغ جنسی در ایران در پسرها از ۱۶ به ۱۲ سال و در دخترها از ۱۴ به ۱۰ سال کاهش یافته است. در ایران متوسط سن ازدواج برای مردان به ۲۸-۲۷ و زنان به ۲۳-۲۲ سال رسیده است.

به گفته الهام فتحی، رئیس گروه آمارهای جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران، میانگین سن در اولین ازدواج زنان از 18/4 سال در سال ۱۳۴۵ به ۲۳ سال در سال ۱۳۹۵ و برای مردان از ۲۵ به 27/4 سال رسیده است. به عبارتی در کمتر از نیم قرن، میانگین سن اولین ازدواج مردان 2/5 سال افزایش یافته در حالی که میانگین مزبور برای زنان بیشتر از چهار سال افزایش داشته است.

در انگلستان متویط سن اولین ازدواج مردان 32/5 و برای زنان 30/6 است که از ۱۹۷۳ تا به حال هشت سال افزایش یافته است.

پروفسور سوزان سایر نویسنده اصلی این مقاله و مدیر مرکز سلامت نوجوانان در بیمارستان کودکان رویال در ملبورن استرالیا نوشت: «اگرچه امتیازهای قانونی بزرگسالی از ۱۸ سالگی شروع می‌شود اما مسئولیت‌های آن معمولا دیرتر اتفاق می‌افتند».

او می‌نویسد تاخیر در زوج‌یابی، بچه‌دار شدن و استقلال اقتصادی به این معنی است که نیمه‌مستقل بودن که مشخصه نوجوانی است، طولانی‌تر شده است. تعریف سن تعریفی اختیاری است اما تعریف فعلی ما از نوجوانی بیش از اندازه محدود است. سنین بین ۱۰ تا ۲۴ سال این روزها بهتر نوجوانی را تعریف می‌کند.

پروفسور راسل واینر، رئیس انجمن سلطنتی سلامت کودکان، می‌گوید: «در بریتانیا متوسط سنی که هم مردان هم زنان خانه را ترک می‌کنند اکنون حدود ۲۵ سال است».

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود

نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» به کارگردانی علی ژکان و تهیه‌کنندگی لیلا فریدنی از دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا، علی ژکان از کارگردان‌های سینما و تئاتر ایران است، که کارگردانی کارهایی چون فیلم‌های سینمایی «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «چهره به چهره»، «عیسی می‌آید»، «سایه به سایه» و  «اولین امضا برای رعنا» را در کارنامه دارد.

فرهاد بشارتی، شقایق رهبری، لیلا فریدنی، شاپور کلهر، رضا امامی، محمد جواد اکبری، علی ابراهیمی و داریوش سلیمی از جمله بازیگرانی هستند که در نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «هوشنگ و طاهره سعی دارند با ازدواج دخترشان، بی‌پولی و بی‌درایتی خودشان را جبران کنند، اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

نمایش «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» تا آخر اردیبهشت ماه در سالن اصلی (خلیج فارس) فرهنگسرای نیاوران، هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند از سایت تیوال اقدام به خرید بلیت کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به امیر جاوید نیک(مجری طرح)، غلامحسین شاه‌علی(مشاور پروژه)، فرامرز بادرام‌پور(طراح صحنه و لباس)، وحید چهل امیرانی(آهنگساز)، محمد قومی(طراح گریم)، رضا سمیاری(عکاس) و حامد قریب (مشاور رسانه) اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد
  • شرط عجیب یک معلم برای ازدواج + فیلم
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • توسعه تعریف «یهودستیزی» در آمریکا چه خطراتی دارد؟
  • تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور