Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@04:14:01 GMT

ما مردم احساسی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۳۹۸۱

صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ را کمتر کسی است که فراموش کرده باشد؛ روزی که خبر آتش‌سوزی ساختمان قدیمی پلاسکو، دست به‌دست چرخید و پس از چند ساعت از تلاش ماموران امدادی برای مهار آتش، در نهایت، در بهت و ناباوری، پلاسکو به طور کامل فرو ریخت و جان تعدادی از هموطنان‌مان در این حادثه از دست رفت و داغ بزرگی بر دل ایرانیان گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرو ریختن ساختمان پلاسکو فقط ویران شدن یکی از نمادهای اصلی مدرنیته تهران و یکی از مراکز مهم تولید و پخش پوشاک کشور نبود، بلکه نابودی زندگی، سرمایه و کار بسیاری از کسبه، اصناف و تولیدکنندگانی بود که برای آن چندین سال زحمت کشیده بودند، اما یک‌شبه آن از دست دادند. کسبه و اصناف شاید حتی چنین اتفاقی را یک لحظه هم در ذهن‌شان تصور نمی‌کردند، اما به هر حال اتفاق است دیگر؛ هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد.
بعد از فرو ریختن ساختمان پلاسکو که دیگر از آن فقط تلی از آوار و خاکستر به جای مانده بود، مثل هر حادثه دیگری که در کشور ما اتفاق می‌افتد، بار دیگر حسرت‌ها و ای‌کاش‌ها باقی ماند و صحبت از اقداماتی به میان آمد که باید قبل از حوادث اینچنینی برای پیشگیری یا حتی کمتر شدن خسارات انجام می‌شد، اما نشده بود؛ اقداماتی مانند رعایت ایمنی، بازسازی ساختمان‌های فرسوده، پوشش‌های بیمه‌ای و بسیاری از موارد دیگر که در کشور حادثه‌خیز ما، بسیار باید مورد توجه باشد، اما اهمیت کمی به آن داده می‌شود که ساختمان پلاسکو هم مصداق بارز همین بی‌توجهی‌ها بود.
اینکه در ساختمانی با ۱۷ طبقه تجاری و حدود ۶۰۰ واحد صنفی، فقط ۳۵ درصد از واحدها دارای پوشش بیمه آتش‌سوزی یا اموال بودند، خود نشان‌دهنده وضعیت اسفبار مدیریت ریسک در کشور است و بی‌اهمیتی به مقوله بیمه و پیشیگری از بروز حوادث و خسارات احتمالی.
به هر حال این حادثه نیز همچون سایر حادثه‌های دیگر که در ایران اتفاق می‌افتد، بدون اینکه خبر دهد، رخ داد و باعث ضرر و زیان‌های مالی و جانی زیادی برای کشور شد، اما در این بین این پرسش مطرح می‌شود که پس از بروز اینگونه حوادث در کشور، چقدر نسبت به موضوع بیمه، پیشگیری از حادثه، افزایش ایمنی ساختمان‌ها، بازسازی بناهای فرسوده، مدیریت ریسک و بسیاری موارد دیگر توجه می‌شود و تا چه میزان از این حوادث تلخی که هرازگاهی در کشور شاهد آن هستیم، درس می‌گیریم؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها، اگر آمارها را کنار بگذاریم، با کمی پرس‌وجو در بین اطرفیان و دوستان و همچنین با در نظر گرفتن تجربه‌های قبل و بعد از حادثه پلاسکو در بروز حوادث اینچنینی، می‌توان به واقعیت‌ها پی برد و پاسخ تمام پرسش‌ها را دانست؛ پرسش‌هایی که ذهن را درگیر می‌کنند، اما نباید فقط بعد از بروز حوادث پررنگ شوند؛ پرسش‌هایی مانند اینکه چند درصد از خودروها و موتورسیکلت‌ها که در سطح شهرها تردد می‌کنند، دارای بیمه بدنه و حتی بیمه اجباری شخص ثالث هستند؟ اینکه چه تعداد از منازل مسکونی از بیمه‌های آتش‌سوزی، زلزله، سرقت و... برخوردارند؟ در بخش وسیع‌تر چه میزان از فعالیت‌های اقتصادی کشور، دارای پوشش‌های بیمه‌ای لازم هستند؟ اینکه چند درصد از ساختمان‌ها از ایمنی کافی برخوردارند؟ و بسیاری موارد دیگر که به طور حتم نتیجه این ارزیابی، آمار مثبتی نخواهد داشت. 
هرچند رئیس‌کل بیمه مرکزی پیش از این اعلام کرد «پس از حادثه پلاسکو مردم مراجعات زیادی به شرکت‌های بیمه برای خرید بیمه آتش‌سوزی داشتند، اما به این موضوع نیز تاکید کرد که متاسفانه مردم ایران کاملا احساسی بوده و پس از مدتی حادثه پلاسکو را فراموش خواهند کرد». به نظر می‌رسد این اظهار نظر، به واقعیتی تلخ اشاره دارد که در طول سال‌های گذشته با وجود تاکیدات مستمر بر فرهنگ‌سازی بیمه‌ای و مدیریت مناسب ریسک، پس از مدتی همه چیز فراموش می‌شود و مردم دیگر یادشان می‌رود که باید برای آینده خود چه بکنند تا کمترین آسیب را ببینند.
 در نمونه جدید هم می‌توان به زلزله‌های پی‌درپی کرمانشاه و شهرهای دیگر ایران اشاره کرد که در حالی موضوع زلزله در ایران به بحث جدی تبدیل شده اما هنوز هم ۸۵ درصد واحدهای مسکونی در کشور بیمه نیستند.

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی لیگ برتری؛‌ دخترم می‌گوید این بازی را ببازید

به گزارش همشهری آنلاین، محمود شجاعی دستیار مسعود شجاعی در کادر فنی هوادار درباره دیدار روز آینده برابر صنعت نفت آینده که تیم شهرش هم به شمار می‌رود، احساسی حرف‌هایش را آغاز کرد و گفت: درباره صنعت نفت صحبت کردن سخت است. زادگاه خودم است و سال‌ها در آن زندگی کرده‌ام. امیدوارم روزی برسد که مسئولین وزارت نفت از کج سلیقگی‌هایشان دست بردارند. امیدوارم قانون عوض شود و شرایطی برای این تیم قدیمی فراهم بشود که هر سال با مشکلات مالی دست به گریبان نشوند و کارشان به اما و اگر کشیده نشود.

او سپس درباره شرایط فنی مسابقه هم صحبت کرد و گفت: هفته گذشته بازی جام حذفی را بردیم و تمرینات خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم. امیدوارم شرایط روحی و فنی تمرین به روز مسابقه انتقال پیدا کند و بتوانیم سه امتیاز را کسب کنیم.

مربی تیم فوتبال هوادار سپس درخواستی را از مسئولان فدراسیون مطرح کرد: از کمیته داوران و مسئولان برگزاری سازمان لیگ تمنا می‌کنیم که در چیدمان داوری دقت بیشتری داشته باشند. هفته گذشته بازی با پیکان کارشناسان داوری گفتند که گل دوم این تیم اول خطا بوده و بعد در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. با این حال نه حرفی زدیم و نه بیانیه دادیم و قبول کردیم اشتباهات وجود دارد. امیدواریم اشتباهات عامدانه نباشد تا خدایی ناکرده برخی تیم‌ها از این بابت متضرر شوند.

خبرنگاری از شجاعی درباره احتمال شکست صنعت نفت آبادان و شرایط احساسی او مقابل تیم شهرش پرسید و او درواکنش به آن گفت: نمی‌دانم. آدم در برخی موارد احساسی می‌شود. من دختر دارم. دو سه روز هست که می‌گوید می‌شود این بازی را ببازید. به او گفتم نمی‌شود. ورزش است. درست است که تیم زادگاه ما است ولی ما از باشگاه دیگری پول می‌گیریم و باید عرق داشته باشیم. جبر زمانه است که در این تایم و در این تاریخ به تیم زادگاهمان خوردیم. نمی‌توان کاری کرد و امیدواریم هر تیمی بهتر باشد، نتیجه بگیرد.

کد خبر 848335 منبع: ورزش سه برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه صنعت نفت آبادان

دیگر خبرها

  • واکنشی احساسی مربی هوادار به رویارویی با نفت
  • حرف‌های سلمان نون خ با مردم در ساختمان صدا و سیما |‌ ویدئو
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • مربی لیگ برتری؛‌ دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • پست احساسی بازیگر «نون خ» برای سعید آقاخانی (فیلم)
  • سرمربی لیگ برتری؛‌ دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • شجاعی: دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان