Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@13:06:43 GMT

چرا برنج هندی گران شد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۴۳۴۴

چرا برنج هندی گران شد؟

آخرین بررسی از سطح بازار بیانگر آن است که قیمت هر کیسه 10 کیلویی برنج خارجی 80 تا 90 هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود که این نرخ دهک‌های کم درآمد جامعه را برای تأمین مایحتاج سفره خانوار در تنگنا قرار داده  و شرایط را برای آنها بغرنج کرده است.

فراهانی یکی از عمده فروشان اقلام غذایی درباه دلایل گرانی برنج خارجی در بازار می‌گوید: در ماه‌های اخیر قیمت برنج خارجی در بازار با روند افزایشی روبه‌روست، چرا که میزان واردات ماه‌های اخیر به مصرف داخل رسیده است و هم اکنون ذخیره چندانی در انبارها وجود ندارد که در نهایت این امر افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت در بازار را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است؛ برخی خانوارها توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و تنها ممنوعیت واردات آنها را برای تأمین مایحتاج خود با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

و این در حالیست که، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعتقادی به ممنوعیت ثبت سفارش برنج و دلیل گرانی‌های اخیر ندارد.

سیف گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر را ناشی از تبدیل ارز مبادله‌ای به متقاضی می‌داند.

با وجود آنکه افزایش قیمت برنج خارجی تا حدودی بر رشد قیمت برنج داخلی در بازار موثر بوده است، به نظر می رسد که وزیر جهاد کشاورزی خرید حمایتی برنج را به منظور تعادل و کنترل بازار اجرا کرده است.

البته ناگفته نماند که دبیر انجمن واردکنندگان برنج معتقد است که مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند، چرا که ارزان ترین برنج ایرانی با نرخ‌های بالاتر از برنج هندی به فروش می‌رسد و از این رو انتظار می‌رود که دولتمردان هر چه سریع‌تر تدابیر ویژه‌ای برای قشرهای ضعیف جامعه به کار گیرند.

* کمبود برنج خارجی عامل اصلی گرانی‌های اخیر

 مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه کمبود برنج خارجی در بازار عامل اصلی گرانی‌های اخیر است، اظهار کرد: فراوانی کالا و رقابت میان تولیدکنندگان موجب می‌شود که افراد با حداقل سود قانونی اقدام به توزیع محصول در بازار کنند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بازرگانی دولتی، تأمین ذخیره استراتژیک و توزیع در زمان کمبود در بازار است، افزود: با توجه به رقابت بازرگانی دولتی با بخش خصوصی، پیشنهاداتی به مسئولان دولتی مبنی بر متفاوت بودن نوع برنج وارداتی داده شده است.

کشاورز ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی، اقدام به واردات و احتکار برنج وارداتی در انبارهای خود می‌کند و با نزدیک شدن به تاریخ اعتبار، برنج‌های خود را در بازار عرضه می‌کند که این ایراد به شرکت gtc( بازرگانی دولتی) وارد است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه مأموریت بازرگانی دولتی تأمین ذخیره استراتژیک است، بیان کرد: با توجه به  مجوز 5 برابری بخش خصوصی در برابر بازرگانی دولتی، نسبت به تأمین ذخیره احتیاطی از سوی دولت انتقاداتی وارد است در حالیکه بخش دولتی زیر سوال نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه با واردات مستمر برنج، کمبودی در بازار رخ نخواهد داد، افزود: توقف واردات، افزایش قیمت برنج خارجی و از بین رفتن رقابت میان توزیع کنندگان را به همراه دارد.

کشاورز در پاسخ به این سوال که مدیرعامل بازرگانی دولتی تخصیص نیافتن ارز مبادله‌ای به برنج خارجی را دلیل اصلی افزایش قیمت می‌داند، اظهار کرد: نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و شرایط عرضه در نوسان قیمت برنج خارجی دخیل هستند و هم اکنون به سبب عدم تخصیص ارز مبادله‌ای قیمت تمام شده هر کیلو برنج به 7 هزار تومان می‌رسد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، دولت با کاهش تعرفه واردات افزون بر کنترل قیمت می‌تواند آثار تورمی را از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه برنج دومین کالای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، گفت: بخش خصوصی وظیفه تأمین محصول طبق مجوز واردات را بر عهده دارد و نمی‌تواند برحسب شرایط قوانین وضع کند، در حالیکه با توجه به گرانی‌های اخیر و کمبود برنج خارجی در بازار به دولت هشدارهای لازم را داده‌ایم، چرا که ذخایر برنج به صفر رسیده است و این امر می‌تواند آثار سو در برداشته باشد.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 19 تا 29 در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «بخوانیم و بسازیم» افتتاح خواهد شد، تلاش شده که همه ناشران کشورمان که شرایط حضور را دارند در نمایشگاه امکان حضور حداکثری داشته باشند، بنابراین همه ناشران ثبت‌نام‌کننده در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت، تلاش داریم نمایشگاهی قدرتمند تشکیل شود.

اعتبار بن دانشجویی افزایش خواهد یافت

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره افزایش اعتبار بن‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب با توجه به تورم سالانه توضیح داد: تلاش داریم امکان بهره‌مندی دانشجویان و طلاب را از یارانه خرید افزایش دهیم، جزئیات رقم اعتبار اعلام خواهد شد، اما در صدد تامین منابع هستیم. 

سیلی ایران به اسرائیل و عدم حضور هندی‌ها

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگر درباره مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب و نهایی شدن «یمن» ابراز داشت: کشور «هند» طبق مذاکراتی که از سال گذشته داشتیم حضورش در نمایشگاه کتاب قطعی بود، در سفر ما به هند هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت و گروه هندی در فروردین ماه به ایران آمد و محل نمایشگاه و حضور ناشران و اسکان شخصیت‌های فرهنگی هندی مورد توافق قرار گرفت، اما با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد و تعرض رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه و پاسخ ایران به این تجاوز در آن ایام، دولت هند سفر اتباع هندی را با محدودیت اعلام کرد تا شرایط تنش‌زای منطقه فروکش کند، هنوز محدودیت برداشته نشده است، ما در هفته گذشته و در اردیبهشت‌ماه تصمیم داشتیم حضور هندی‌ها را منتفی اعلام کنیم، اما سفیر هند با حضور در دفتر ما تقاضای مهلت کرد، از سویی با توجه به تلاش حداکثری تا روز گذشته این اتفاق رخ نداد و با توجه به زمان کم تا برگزاری نمایشگاه کتاب، ما حضور «هند» را منتفی اعلام کردیم، بنابراین حضور هند را به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه سال جاری نخواهیم داشت.

نام «کشور» یا «شهر» مهمان ویژه نمایشگاه هنوز قطعی نشده است

رئیس نمایشگاه کتاب تهران حضور کشوری به عنوان مهمان ویژه را به جای «هند» قطعی ندانست و گفت: حتما شهر یا کشور جایگزین را خواهیم داشت، بین کشورهای منطقه در حال ارزیابی هستیم تا کشور مناسب حضور اعلام شود، هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده و در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم.

انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

وی در پایان درباره وضعیت خاص منطقه و سیلی محکم ایران به تجاوز اسرائیل و تائیر آن بر نمایشگاه کتاب گفت: ما هیچ انصرافی از سوی ناشران خارجی برای عدم حضور در نمایشگاه کتاب نداشتیم، امیدواریم امسال بخش ناشران خارجی پر رونق تر هم برگزار شود.

این گزارش در خاتمه اضافه می‌کند، روز گذشته علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب که اغلب اخبار را در شبکه ایکس(توئیتر) منتشر می‌کند، با اننتشار پیامی، از جایگزینی «یمن» به جای «هند» برا ی حضور در نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان مهمان ویژه خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟