Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@04:37:44 GMT

کتاب «جهل مقدس»؛ نقدی بر روند سکولاریزاسیون

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۴۵۸۶

کتاب «جهل مقدس»؛ نقدی بر روند سکولاریزاسیون

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «جهل مقدس، زمان دین بدون فرهنگ» نوشته اولیویه روآ و ترجمه عبداله ناصری‌طامری و سمیه‌سادات طباطبائی و به همت انتشارات مروارید منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم؛ اولیویه‌ روآ، اسلام‌شناس مشهور فرانسوی است که در دو رشته فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مدت‌ها در میان قبایل افغان و در سرزمین افغانستان زندگی کرده و همین به او امکان داده تا افغانستان را زادگاه مناسبی برای «جنبش‌های جهادی» بداند. نویسنده این کتاب معتقد است اسلام رادیکال در این منطقه ربطی به دین و شعائر دینی ندارد و جهادی‌های تکفیری الزاما مذهبی نیستند و انتخاب مذهبی آن‌ها یک گرایش ابزاری برای شورش است. از نظر روآ افراطی‌های جهادی، اسلام اخلاقی را صرفا یک ایدئولوژی سیاسی می‌دانند تا یک مذهب و البته تاکید می‌کند ساحت اسلام را باید از اتهام به یک «آئین کهنه‌پرستی» مبرا دانست. کتاب «جهل مقدس» همین رویکرد را علاوه ‌بر اسلام در مورد مسیحیت صادق می‌داند و معتقد است که در هر دو مذهب، زمانی که دین و فرهنگ تعامل نداشته باشند، بنیادگرایی شکل می‌گیرد.

در بخشی از مقدمه مترجمان این کتاب، آمده است: جوهر اصلی کتاب جهل مقدس درباره اشکال جدید بنیادگرایی است -شکل‌هایی که به علم، فرهنگ، الهیات و روند جهانی‌شدن بی‌اعتناست و درباره این که تاثیر جهانی شدن و دین بر یکدیگر به عنوان یک واقعیت باعث فرار بنیادگرایی از فرهنگ و خلاصه کردن دین در تعبد شده است. خطر روزافزونی که تعامل ضروری دین و فرهنگ را نادیده می‌گیرد و عدم سازگاری آن دو خصومت میان این دو مقوله را دامن زده است. نویسنده کتاب معتقد است هر چه «سخت اعتقاد» باشیم که کمتر می‌خواهیم بدانیم.

آن جاست که دین به ایمان تقلیل می‌یابد و البته اعتراض او نه به دین که به انواع تعصب دینی است. از نظر او تقلیل دین به ایمان همان جهل مقدس است. دغدغه نویسنده تعالی جهان است با تکیه بر این اصل که دین بدون تعامل با ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه خصوصی یعنی ایمان شخصی رشد نمی‌کند و در جهان طرفدار عمده پیدا نمی‌کند. در جهان مسیحیت، کاتولیک‌های تبشیری هستند که به فرهنگ‌ها توجه ندارند و آن‌ها را شرکت‌آلود می‌دانند.

اولیویه روآ معتقد است که سکولاریزاسیون و جهانی‌سازی، ادیان را مجبور به گسست از فرهنگ کرده و دین خود را مستقل از فرهنگ تعریف می‌کند. البته تاکید می‌کند هر چند دین (مسیحیت) بیش از گذشته به چشم می‌آید؛ اما غالبا از اصل خود منحرف شده است. برای سازگاری با جهانی شدن سخن «همه یا هیچ» در حوزه دینداری پذیرفته نیست. نویسنده این کتاب معتقد است برای مبارزه با طرد دین در جامعه باید میان دین و فرهنگ پیوند زد و این معضل اصلی بسیاری از جوامع دینی است. به عبارت دیگر اگر به چیستی فرهنگ دینی پاسخ ندهیم باید انتظار دو پدیده باشیم: یکی غلبه جهل مقدس و دیگری روند رو به افزایش نوکیشی. نوکیشان فرهنگ زدایی از دین را نمایندگی می‌کنند و بحث و مجادله «الهیاتی» را بر نمی‌تابند و البته نویسنده معتقد است در صورت تلاش برای فرهنگ‌زدایی، انگیزش اصلی دین از بین می‌رود و لذت فرهنگ به عنوان دستاورد بشر گریزی نیست. فرهنگ شرط بقای حیات بشر است. اولیویه روآ معتقد است دین جهانی باید به چهار عنصر اصلی توجه کند، نشانه‌های دینی مثل شعائر و مناسک، هنجار‌ها مثل معیار‌های اخلاقی، تدین و ایمان جاری در زندگی و تئوری‌های الهیاتی و استدلال‌های عقیدتی.

مترجمان در بخش دیگری از مقدمه خاطرنشان کرده‌اند که اولیویه روآ بر اساس تجارب مشاهده‌گرایانه خود در جهان معتقد است بعد از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی برخی از دولت‌ها و نهادها، آگاه یا ناخودآگاه به سوی سکولاریزاسیون گام بر می‌دارند و معتقدند خشونت نه از برخورد تمدن‌ها؛ بلکه از عقب‌نشینی هویت فرهنگی در برابر دین نشئت می‌گیرد. به عبارت دیگر اگر فرهنگ نقش سازنده هویت را از دست داد و فقط ایمان هویت ساز شد و «دین» از هر ارجاع فرهنگی کناره گرفت و نشانه‌های دینی از بستر اجتماعی جدا شد، «ایمان اجتماعی» سست و تضعیف می‌شود و از آن پس دینی، تقویت می‌شود جدا از فرهنگ و نهادی که خود مسبب آن بوده، مثل کلیسا در جهان مسیحیت، ناخواسته خود مروج سکولاریزاسیون می‌شود و از سوی دیگر، فرهنگ ریشه‌های دینی خود را از دست می‌دهد و این نه از سر ستیزه با دین که از جهل سرچشمه می‌گیرد. این‌جاست که مردم از ظواهر دین استفاده می‌کنند؛ اما دین را نمی‌شناسند و زمانی که دین از سوی فرهنگ فراموش شد، فقط «اعمال صالح» خاتمه نمی‌پذیرد؛ بلکه فرهنگ، ارزش‌ها و هنجار‌های جدید را تعریف می‌کند که با آنچه در دین سراغ داریم متناقض است. جدایی از فرهنگ دینی و آنچه را که به عنوان عقیده مسلم به مردم تحمیل شده است، فریاد می‌زند.

مترجمان این کتاب در پایان مقدمه خود بر این اثر خاطرنشان کرده‌اند که نویسنده همان‌طور که خود تاکید می‌کند بیشتر بر جهان مسیحیت و تعامل دین و فرهنگ در آن جغرافیا می‌کند، اما گهگاه یا حتی با فراوانی مواردی از جهان اسلام را بررسی می‌کند که بعضا قابل نقد است و مترجمان که بنا به رویه فنی خود در کتاب ترجمه شده اساسا قضاوت را به خواننده واگذار می‌کنند، به توصیه جمعی از فرهیختگان فاضل پاورقی‌ها را بر آن دیدگاه خاص نویسنده زده که در پایان متن کتاب آمده است تا با پاورقی نویسنده در داخل صفحه اشتباه نشود.

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۴۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسوایی: سرقت از والنسیا در بارسلون! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا باید دیشب والنسیا را شکست می داد تا به رتبه دوم لالیگا برگردد و هفته بعد با روحیه به زمین خیرونا برود. بارسا اگر هفته بعد برنده شود، فاصله با خیرونا را به 5 امتیاز افزایش خواهد داد و شانس کسب سهمیه سوپرجام را مضاعف می کند.

بارسا دیروز ابتدا با گل فرمین پیش افتاد ولی روی دو اشتباه فردی دو گل دریافت کرد اما اخراج گلر والنسیا در اواخر نیمه اول ورق را برگرداند. بارسا 4 دقیقه بعد از شروع نیمه دوم روی یک ارسال کرنر و ضربه سر روبرت لواندوفسکی بازی را برابر کرد اما این گل در شرایط مشکوک به ثمر رسید.

به نظر، فرمین در منطقه آفساید بود و دید گلر والنسیا را نیز تا حدی مسدود کرده بود. مزاحمت فرمین برای واکنش نشان دادن گلر والنسیا از سوی VAR تایید نشد و داور نیز برای بازبینی صحنه نرفت تا گل بارسا ثبت شود. لواندوفسکی در دقیقه 80 گل سوم و در دقیقه 93 نیز گل چهارم را زد.

تیتر یک سوپردپورته به همین صحنه اختصاص دارد و این رسانه معتقد است پذیرش گل بارسا رسوایی بوده و از والنسیا در مونتجوئیک سرقت شده است:

نظرات کارشناسی:

آاس: ایتورالده گونزالس معتقد است فرمین در منطقه آفساید بود و برای گلر نیز مزاحمت ایجاد کرد. VAR باید از داور درخواست بازبینی صحنه را می کرد.

ال‌چیرینگیتو: خوانفه سانز نیز معتقد است فرمین در آفساید بود و گل باید مردود اعلام می شد اما صحنه به قدری واضح نبود که نیاز به دخالت VAR باشد

مارکا: پرز بورول معتقد است فرمین در آفساید نبود و پای مدافع والنسیا عقب‌تر از او بوده پس گل ایرادی نداشته است.

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • رسوایی: سرقت از والنسیا در بارسلون! (عکس)
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود